Kínában pörög a KFC

2014.07.17. 18:04

Elképesztő ütemben hasít Kínában a KFC, Taco Bell és Pizza Hut éttermeket üzemeltető Yum! Brands, mely jelentős mértékben tudta növelni forgalmát és profitját az ázsiai országban. Ugyanakkor nem lehet felhőtlen a cég öröme, mivel a Taco Bell és Pizza Hut éttermei globális viszonylatban nem szerepeltek jól, és Amerikában is inkább gyengélkedett a társaság.

Vegyesen sikerült a KFC, Taco Bell és Pizza Hut éttermeket üzemeltető amerikai Yum! Brands második negyedéve. A cég profitja 30 százalékkal emelkedett egy év alatt, ami nagyjából megfelelt az előzetes elemzői várakozásoknak. A bevételek is kétszámjegyű ütemben tudtak bővülni, az ezen a soron szereplő 3,2 milliárd dolláros érték azonban kissé elmaradt a szakértői prognózisoktól.

Forrás: Yum! Brands, Investor.hu

A Yum! Brands elsősorban a kínai éttermeinek megélénkülő forgalmának köszönheti a növekvő eredményeket. A legalább egy éve nyitva lévő kínai üzletek forgalma 15 százalékkal emelkedett éves alapon (várt: 11,4%), ami azt mutatja, hogy az elmúlt évek botrányai után a kínai vásárlók kezdenek visszatérni a vállalat gyorséttermeibe.

Az elmúlt negyedévekben ugyanis a Kínában újból felbukkanó madárinfluenza távol tartotta a vásárlókat a cég üzleteitől, melyet csak súlyosbítottak azok a vizsgálatok, melyek szerint túl sok antibiotikumot tartalmaznak a cég ételei. Ennek eredményeként tavaly egész évben 13 százalékos volt a Yum! Brands forgalmának visszaesése Kínában. 

Az elmúlt negyedévekben azonban a költséges reklámkampányoknak köszönhetően a cégnek sikerült visszacsalogatnia a vásárlókat a kínai üzleteibe. Erről árulkodik, hogy már az előző negyedévben is 9 százalékos volt a forgalom éves bővülése, amiben természetesen az alacsony bázis is szerepet játszik. A kínai értékesítések alakulása pedig azért fontos, mert a cég árbevételének több mint fele az ázsiai országból érkezik. 

A kínai értékesítések pörgését jól mutatja, hogy háromszorosára emelkedett a cég Kínában elért operatív profitja  2013 második negyedévéhez képest, mely 194 millió dollárt tett ki. Ez a 40 százaléka a cég teljes, második negyedévben elért 479 millió dolláros operatív profitjának.

Forrás: Yum! Brands, Investor.hu

A kínai üzletek forgalomnövekedésének kedvező hatásait azonban kioltották a Taco Bell és a Pizza Hut éttermek csalódást keltő eredményei. A Taco Bell üzletek forgalma csupán 2 százalékkal bővült éves alapon, miközben az elemzők 3,6 százalékos növekedésre számítottak előzetesen. A Pizza Hut éttermek forgalma pedig 3 százalékkal visszaesett a várt stagnálás helyett.

Ezen túl amerikai teljesítményét sem "teszi ki az ablakba" a vállalat, mivel az ottani legalább egy éve nyitva lévő KFC- üzleteik forgalma 2 százalékos visszaesést szenvedett el a gyorséttermek közötti növekvő verseny miatt. Az amerikai Pizza Hut éttermekben 4 százalékos volt a forgalomcsökkenés.

A vállalat vezérigazgatója az eredmények után kijelentette, hogy továbbra is fenntartják profitvárakozásaikat, és változatlanul legalább 20 százalékos egy részvényre jutó profitnövekedésre számítanak idén. 

A befektetők nem örülnek a Taco Bell és Pizza Hut üzletek gyengélkedésének, így 2 százalék körüli mínuszban nyitott a Yum! Brands részvénye, de közben tovább zuhant, már közel 7 százalékot esett a tegnapi záráshoz képest.