Vezetőcserék miatt a katasztrófavédelem több megyei igazgatója is lakhelyétől messze teljesít szolgálatot, ezért a lakhatási támogatásukat és még több százezer kilométer magáncélú autóhasználatukat is az adófizetők állják. 

Az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóság 25 vezető beosztású alkalmazottja összesen több mint 396 ezer kilométert, tehát átlagosan közel 16 ezer kilométert tettek meg magáncéllal a szolgálati autójukon 2013-ban – derült ki az adatokból, amelyeket a Lánglovagok.hu a minap tett közzé. A tűzoltókat képviselő szakszervezet alelnöke ennek kapcsán nehezményezi, hogy miközben a tűzoltók a munkába járásukhoz is csak kilométerenként 9 forintos támogatást kapnak, a vezetőik mindössze havi 25 ezer forintért éves szinten akár 24 ezer kilométert is használhatják szolgálati kocsijukat magáncélra. 

A Lánglovagok.hu közérdekű adatigényléssel szerezte meg azokat az adatokat, amelyek szerint a katasztrófavédelem 28 vezetője tavaly több mint 1 millió kilométer autóhasználatot hozott össze, ennek 36,7 százaléka biztos, hogy magáncélú utazás volt. Ez az arány még rosszabb is lehet, hiszen az adatok nem tartalmazzák a szervezet 3 legfőbb vezetőjének pontos elszámolását, csak annyit lehet tudni, hogy összesen 134,5 ezer kilométer ők is beletettek a szolgálati kocsikba, de azt nem, hogy ennek hány százaléka volt magáncélú. 

Jár nekik

A katasztrófavédelem főigazgatójának egy kormányrendelet alapján jár a korlátlan gépkocsihasználat, de az ő javaslatára a belügyminiszternek is van lehetősége a főigazgató-helyetteseknek évi 96 ezer kilométert engedélyezni. A további 25 vezető beosztású katasztrófavédelmis pedig a főigazgató döntése alapján kaphatott évi 24 ezer kilométeres gépkocsihasználatot magáncélra, ezért maximum havonta 25 ezer forintot kell fizetniük.

Forrás: Lánglovagok.hu

Messze laknak a munkahelyüktől

Felkerestük Antalfi Zsoltot, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének (HTFSZ) alelnökét is, aki szerint a magánjellegű gépkocsihasználat legnagyobb része a vezetők munkába, illetve hazautazásából eredhet, hiszen a megyei vezetők közül több teljesít lakhelyétől távol szolgálatot. Hozzátette, hogy miközben a tűzoltók kilométerenként 9 forint támogatást kapnak a munkába járásukhoz, addig a vezetőknek maximum havi 25 ezer forintot kell fizetniük évi 24 ezer kilométer magáncélú gépkocsihasználatért - az elszámolás során magáncélú használatnak minősül a munkába, illetve a hazajárás is. 

Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Bakondi György tart beszédet, évértékelés, díjátadóFotó: Hajdú D. András - Origo

Állítása szerint a Bakondi György tűzoltó altábornagy által vezetett katasztrófavédelemre jellemző, hogy egyes területi vezetők nem a lakhelyükhöz közel eső parancsnokságon teljesítenek szolgálatot, így az utazási és sok esetben a lakhatás költségét is az adófizetők állják.

Sokba kerül a lakhatás is

Ugyancsak a Lánglovagok oldalán került nyilvánosságra az a lista, amely a katasztrófavédelem vezetőinek bérelt ingatlanait tartalmazza. Több vezető került karrierje során messze a lakhelyétől, ezért lehet szükség ezekre a juttatásokra is. Érdekes lehet például a Békés megyei igazgató karrierje is, aki 2012. december elsejei kinevezéséig csak Jász-Nagykun-Szolnok megyében teljesített szolgálatot. Elődje, aki már 1995 óta helyben dolgozott, Vas megyébe került. Szolnokra pedig Nyíregyházáról hoztak vezetőt.

Eredeti cikkünk előző bekezdésében egy sajtó-helyreigazítási kérelem alapján töröltünk két, dr. Farkasinszki Lórántra vonatkozó mondatot.  Ezekben valótlan tényt állítottunk, amikor dr. Farkasinszki Lóránt Bács-Kiskun Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője magáncélú gépjárműhasználatát az egyik legtöbbnek neveztük a teljes vezetőség magáncélú gépkocsihasználatán belül.  

Forrás: Lánglovagok.hu

A szolgálat viszi őket távol 

Kíváncsiak voltunk rá, hogy milyen racionális okok állhatnak az áthelyezések mögött, de csak formális választ kaptunk: 

A valamennyi rendvédelmi szervre vonatkozó törvény szerint a hivatásos állomány tagjai – meghatározott feltételek mellett – a szolgálati helyükről áthelyezhetőek vagy máshova vezényelhetőek. Ez a hivatásos szolgálat egyik velejárója, amellyel mindenki tisztában van, amikor valamelyik rendvédelmi szerv kötelékébe lép - kommentálta a fenti állításokat a Katasztrófavédelmi Igazgatóság. Mint kifejtették, az ilyen helyzetek kezeléséhez a munkáltató a vonatkozó szabályok szerint természetesen minden lehetséges támogatást biztosít, így a szolgálati lakásban való elhelyezést is.

A gépkocsihasználat viszont beosztás és munkavégzés jellegétől függ, nem a szolgálati helytől való távolság alapján jár. És azért lehet rá szükség, mert az élet- és vagyonbiztonságot célzó katasztrófavédelmi feladatokat nagyon gyakran soron kívül kell elvégezni, ilyenkor a szolgálati helyre vagy az adott esemény helyszínére haladéktalanul oda kell érni.