Megváltozhat Budapest a következő öt évben

lánchíd bicajok kerékpár budapest bicikli régi
Vágólapra másolva!
Fontos fejlesztések előtt áll Budapest. Néhány nagyberuházás sorsa a most kezdődő új önkormányzati ciklusban dől el. Több finanszírozási háttere még eldöntetlen, de némelyiknél még a kivitelezés módján is van vita. Sok múlhat azon, hogy ki vezeti a várost a következő öt évben.
Vágólapra másolva!

A bicikliseké lesz-e a Lánchíd?

A politikai szándéktól függően a Lánchíd lehet a főváros első autómentes hídja, amelyen csak kerékpárosok, gyalogosok és BKV-járművek közlekedhetnek. Több szakmai érv is e mellett szól, hiszen 2010 előtt is ismert volt már, hogy a híd forgalmának 60 százaléka a városon áthaladó transzferforgalom. Budapest egyik jellemző közlekedési sajátosságává vált, hogy a történelmi belvároson keresztül lehet átmenni az ország egyik feléből a másikba. Politikai akarat viszont már többször kedvezett a hangosabb autós kisebbségnek, elég csak a körúti lámpák áthangolásával kapcsolatos vitára gondolni.

A Lánchíd felújításának látványterve. Az oroszlánok melletti árnyékokat érdemes figyelni, ott látszik, hogy szélesebb lehet a járda. Forrás: BKK

A híd felújítására vonatkozó műszaki tervek elfogadására leghamarabb jövőre lehet számítani. A beruházás körülbelül 10 milliárd forintba kerülhet, aminek keretében a szerkezetfelújítás mellett a járdákat is kiszélesíthetik, ez utóbbiról még nincs döntés. Érdemes megnézni a látványtervet, ilyen mértékű változásra számíthatunk a szerkezet megújításán túl.

Lesz jól használható metrónk?

A metrók segíthetnének a legjobban a belváros autós forgalmának mérséklésében. Budapesten ehhez hiányoznak a P+R parkolók, és az is gondot okoz, hogy a metrók nemigen jutnak túl a belvároson. A tömegközlekedés látványos fejlesztéséhez is a következő ciklus munkája szükséges.

Budapest közlekedésfejlesztési stratégiája. Forrás: BKK

A fejlesztések nagy része a Balázs Mór-tervben már benne van, ez 2030-ig összegzi a lehetséges nagyobb beruházásokat. A terv egyeztetési változatát már el is fogadta a fővárosi közgyűlés. Ilyen hosszú távon azonban szinte bármi változhat, annak függvényében, hogy milyen viszony alakul ki a következő kormányok és városvezetések között.

Tervben vannak a metrók bővítései, vagy akár a HÉV-vonalakkal való összekötésük is. De eddig biztosnak szinte csak az M3-as metró felújítása tűnik. A síncsereprogram már el is indult, de nem biztos, hogy ez jó hír. A nyár közepén hirtelen elkezdett munkálatokat sokan értelmezték úgy, hogy a BKK már nem hisz a teljes felújítási program belátható időn belüli elindításában.

Nem csak névben újulhat meg a Moszkva tér

Már 2011 óta kiemelt beruházásként kezelik Buda egyik legforgalmasabb csomópontjának felújítását. A finanszírozásban ugyan nagy szerepet vállal az állam, de a szerződéseket már megkötötték, így a városi vezetés és a kormány viszonyán nem múlhat a beruházás folytatása.

A Széll Kálmán térre 5,2 milliárd forintot költenének. Ebből telik a megállók felújítására, akadálymentesítésére, a bódék eltüntetésére, az épületek arculatának egységesítésére és a tér átrendezésére. A fogaskerekű későbbi meghosszabbítására is lehetőség lesz.

Drága és vitatott a Liget megújítása

A Múzeumi Negyed létrehozásával együtt 2020-ig újulhat meg a Városliget. A két fejlesztés teljes költségvetése 150 milliárd forint lehet, amely fele-fele arányban oszlik meg a két projekt között. A következő időszak legnagyobb beruházását ráadásul a költségvetés fizetheti majd, hiszen egy tavaszi sajtótájékoztatón kiderült, hogy nincs esély arra, hogy EU-támogatást kapjunk. Ebből az összegből épülhet fel öt új múzeumépület, az új cirkusz, nagyobb teret kaphat az állatkert, megújulhat a tórendszer, és helyreállíthatják a park zöldterületeit, valamint felépülhet egy Gyermek- és Ifjúsági Tudás- és Élményközpont.

A városliget szabályozási terve Forrás: B_Mariann

A beruházásoknak ellenzői is akadnak, az építésszakma egy része meggondolatlannak tartja a terveket. Szerintük a park elveszítené jelenlegi funkcióit a felújítás után, csökkennének a zöldterületek, és a múzeumok koncentrálását is rossz stratégiának tartják.

Új stadionok

A stadionépítések sem állnak le a következő években. A kormányzati szándék elég erősnek tűnik, hogy valóban elkészüljön az új Puskás-stadion. Ennek költségvetése előreláthatólag 128 milliárd forint lesz, amiben már benne van a Nemzeti Olimpiai Központ és az egyéb sportágakhoz tartozó épületek felújítása, építése is.

Az új Puskás Ferenc Stadion makettje Forrás: Origo

A 2021-es úszó-világbajnoksághoz is épül egy új sportkomplexum. E mögött is erős kormányzati szándék áll, így valószínűleg ennek az előkészítését sem fogja akadályozni semmi, akárki is kerül a főpolgármesteri székbe.

Mi lesz a Várral?

A kormány szívügye a Vár átépítése. A teljes program keretében már 2016-ban a Sándor-palota mellé, a karmelita kolostor épületébe költözhet a Miniszterelnökség. Az Index számításai szerint csak a tervezésre 1,4 milliárdot költ majd a kormány, míg a teljes beruházás 2024-ig valósulhat meg.

Kevesebb pénz lesz a Nyugati térre

Szinte biztos, hogy a Nyugati tér is meg fog újulni a következő években. A finanszírozással akadnak gondok, hiszen az eredeti tervekben szereplő 583,4 milliárd forint helyett csak 295,5 milliárdot kapott Terézváros a fővárosi önkormányzattól. Ebből a pénzből is megvalósulhat a beruházás, legfeljebb olcsóbb anyagokat fognak használni. A látványtervek szerint elbontanák a Skála áruház és a felüljáró közötti hidat, és átalakítanák az áruház előtti teret.

Még nincs konkrét terv, valószínű, hogy nem is a következő városvezetés döntése alapján hasznosítják a Nyugati pályaudvar mögötti üres területet. Jelenleg itt egy sport- és rekreációs célú beruházást terveznek, aminek megvalósítása 2020 után kezdődhet.

A Blaha sorsa a következő ciklusban dől el

Tervek már vannak, de céldátum nincs a Blaha Lujza tér felújítására. Nem tudni tehát, hogy mikor szépülhet meg a buszmegálló körüli közterület, ennek keretében több zöldfelület is megjelenhetne. A tér telkeinek tulajdonosa a főváros, így a pénzt is Budapestnek kell előteremtenie, és nem a kerületnek, ami akkor lehet rossz hír a városlakóknak, ha a főváros anyagi gondokba kerül, és vissza kell fognia a kiadásait.

Szavazzon!

Melyik budapesti beruházás a legfontosabb?