Túlfényezte a kínálatát az őssejtbank

2014.08.29. 10:46

Alaptalanul nyilatkozott szinte kizárólag felsőfokon a szolgáltatásairól egy szlovákiai székhelyű őssejtbank és magyarországi fióktelepe. A fogyasztók megtévesztése 7 millió forintjukba került, írja a Gazdasági Versenyhivatal. 

A Cord Blood Center az alábbiakat állította magáról 2011. október 1. és 2013. október 24. között:

  • eltárolják a levett őssejtek 99,9%-át,
  • sajátos módszereiknek köszönhetően az őssejtek 99,9%-a ép marad,
  • speciális feldolgozási módszerükkel az értékes őssejtek 99,9%-a ép marad.
Nagyon érzékeny fogyasztói csoportot vezetett félre egy őssejtbankForrás: Thinkstock

Nem fukarkodtak a cég globális jelentőségének hangsúlyozásával sem, állításuk szerint

  • Európában a Cord Blood Center az egyetlen olyan magán őssejtbank, amely közösségi bankot is működtet,
  • Európában a Cord Blood Center a második legnagyobb őssejtbank,
  • köldökzsinórvér eredetű őssejtmintáik a legjobb minőségűnek számítanak a világon, mert a legtöbb értékes őssejtet tartalmazzák,
  • a laboratóriumaiban feldolgozott őssejtmintáik minősége világszerte a legjobbnak számít,
  • a Cord Blood Center biztosította az európai bankok közül a legtöbb őssejtmintát különböző gyógyító transzplantációkhoz,
  • az alkalmazott sejtmegtartó feldolgozási technika lehetővé teszi a legtöbb őssejt tárolását és a nagyon fontos VSEL-sejtek megőrzését (ezek a pluripotens sejtek alkalmasak arra, hogy gyakorlatilag bármilyen szövetet felépítsenek),
  • egyedülálló technikájuknak köszönhetően maximalizálni tudják az őssejtek számát,
  • ők az egyetlen olyan őssejtbank, amelynél igénybe vehető a placentáris vérlevétel.

A Versenyhivatal megállapította, hogy a vizsgálat során benyújtott bizonyítékokkal a vállalkozások nem tudták igazolni a fenti állításokat, továbbá hogy a 2013 májusa és augusztusa között alkalmazott árösszehasonlító táblázatot tartalmazó szórólap jogsértő, mivel nem tárgyilagosan tájékoztatta a fogyasztókat az árakról.

A 7 millió forintos bírságolásban súlyosító körülmény volt, hogy a Cord Blood Center elsősorban gyermekvállalást tervező, illetve gyermeket váró fogyasztókat célzott meg, és ez a fogyasztói kör az átlagosnál érzékenyebb a születendő gyermek egészségével, későbbi esetlegesen szükségessé váló gyógyításával kapcsolatos tájékoztatások iránt.