Lázár: 34 milliárd eurót kapunk az EU-tól

2014.09.02. 09:30

Több mint 34 milliárd eurónyi támogatásról állapodott meg az Európai Bizottság a magyar kormánnyal, ami a hozzá szükséges önerővel 12 ezer milliárd forintos fejlesztést jelent a 2014-2020-as időszakban - közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. Lázár az Európai Bizottság és Magyarország közötti partnerségi megállapodásról beszélt.

Szerinte korábban nem látott mértékű tőkeinjekcióra számíthatnak a kkv-k, és jelentős autópálya-építési program is indul, hogy a tervek szerint 2018-ra minden sztráda elérje az országhatárt.

Jövő héten írják alá

A múlt héten elfogadott megállapodást várhatóan szeptember 11-én írja alá Orbán Viktor kormányfő és José Manuel Barroso, az Európai Bizottság leköszönő elnöke. Lázár szerint nagy siker a megállapodás, mert "manapság sokan próbálják nyomás alatt tartani az EU-t, hogy pénzügyi vagy politikai szankciót alkalmazzon Magyarországgal szemben".

"A 2014-2020-as fejlesztési időszak érdemben fogja megváltoztatni az országot, a támogatás egy sokkal versenyképesebb, gyorsabban növekvő gazdaság feltételeit biztosítja" – mondta. Az első pályázatok még idén ősszel megjelennek, a pénzkiosztás rendszere pedig "az eddiginél sokkal egyszerűbb, átláthatóbb, bürokrácia- és korrupciómentes lesz".

A legnagyobb sikernek azt tartja, hogy míg 2007-2013 között Magyarország az uniós pénzek 16 százalékát tudta gazdaságfejlesztésre fordítani, addig ez most 60 százalék lesz, a fennmaradó 40 százalékból pedig a humán- és reálinfrastruktúrát korszerűsítik.  A 60 százalékos részből alapvetően a magyar nemzeti érdekkörben lévő kis- és középvállalkozásokat fogják támogatni. "Ekkora tőkeinjekcióra, ekkora pénzügyi támogatásra a 20. és a 21. században nem volt példa Magyarországon."

Lázár János szerint az EU-s pénzekről szóló tárgyalások során Magyarország kiemelten fontosnak tartotta az úthálózat-korszerűsítését. Így megvalósulhat az a kormányzati elképzelés, hogy 2018-ig minden autópálya elérje az országhatárt:

  • az M3-as Kárpátalja felé két határátlépési ponttal,
  • lesz egy M4-es "kikötési pont" is Debrecen és Nagyvárad vonalában,
  • megépül a Kassa-Miskolc közötti autópálya-szakasz,
  • folytatják az M2-es építését Vác és a magyar-szlovák határ között,
  • az M6-os eléri majd a déli határt,
  • sőt esély van arra is, hogy az M8-as szintén elérje az országhatárt,
  • megkezdődik az M9-es autópálya építése,
  • és megépül az új komáromi Duna-híd
  • - részletezte a terveket. Cél az is, hogy a megyei jogú városokat bekössék az autópályákhoz.

A miniszter arról is beszámolt, hogy az EU-val folytatott egyeztetéseken bizonyos szempontokat sikerült markánsan érvényesíteni, így például azt, hogy a vidéki életformát, a vidéken élő emberek boldogulását és a fiatalok helyben maradását segítő gazdasági eszközök kiemelt figyelmet kapjanak. A vidéki életforma erősítésében az agráriumnak kiemelt szerep jut, utóbbi ágazat, benne az élelmiszer-gazdasággal nagy nyertese a büdzsének - mondta.

Azt is az eredmények között említette, hogy megmarad a vállalkozások vissza nem térítendő támogatása.