Norbi: Tartok egy aerobikórát a tőzsdén

2014.09.04. 18:12

Bárki tulajdonrészt szerezhet a Norbi franchise-ban szeptember 8. után: a fitneszguru tőzsdére viszi a márkát, egy részvény ára 990 forint lesz. A részvényeladásból befolyó összegből a Schobert házaspár 840 millió forintot azonnal betesz a cégbe, ebből akarják fedezni a külföldi terjeszkedést. A jövőben Norbi háttérbe vonul, az új reklámarc Andre Agassi lesz.

A részvényértékesítést szeptember 8. és 26. között bonyolítják le: legalább 800 ezer, maximum 2 millió 200 ezer papírt terveznek eladni, darabját 990 forintért. A részvények jelenleg a Schobert házaspár, Norbi és Rubint Réka tulajdonában vannak. Egymilliárd forint bevételre számítanak, ebből 840 milliós tőkeemelést hajtanak végre, a maradékot elviszi az adó. Ha a bevétel több lenne, mint egymilliárd, az a fölötti összeget megtartják, ha kisebb, akkor nem 840 millióval, csak a bevétel 84 százalékával emelnek tőkét. Középtávon az a cél, hogy Norbi-üzletek nyíljanak egész Európában, többek között Németországban, Ausztriában, Olaszországban és Angliában. Azt remélik, hogy pár éven belül 50-100 bolt nyílik országonként, meglesz a kétmilliárdos éves árbevétel és az egymilliárdos éves nyereség.

Szerva itt, fogadás ott

Norbiéknak sikerült megegyezniük Andre Agassival, a jövőben ő lesz az Update reklámarca. A cég vezetői szerint Agassi stratégiai partner lesz, az Update nagykövete, nem pusztán reklámarc. Norbi üzleti titokra hivatkozva nem mondja el, mennyiért szerződtették a teniszezőt, de annyit elárul, hogy az együttműködés millió dolláros kiadást jelent majd. Marketingre a közeljövőben legalább 2 millió eurót szánnak, ennek nagy része valószínűleg Agassi zsebébe vándorol.

Saját termékvonal

Agassinak saját termékvonala lesz az Update-en belül My Update néven. Jogában áll majd ellenőrizni a neve alatt futó termékek minőségét, a marketingben pedig lesz saját mozgástere. A teniszcsillag egyébként szeptember második hetében jön (életében először) Magyarországra, Norbi személyesen mutatja meg neki a cég működését, tervei szerint csirkepaprikást is főz majd Agassinak, Update-galuskával.

Andre Agassi.Forrás: AFP/Leon Neal

Olyan, mint a bulvár

Kommunikációs igazgatóként erősíti az Update csapatát Ómolnár Miklós, aki nemrég még a Story és a Best magazinok főszerkesztője volt, sőt mondhatni ő teremtette meg a bulvár műfaját Magyarországon a 90-es évek elején. Norbival már hosszú évek óta baráti kapcsolatban van, ő szerkesztette a könyvét. A céges kommunikáció és a PR sokban hasonlít a lapszerkesztésre - mondja Ómolnár Miklós -, mindkét területen a tömegek megszólítása és a közösségépítés az elsődleges célok.

Nem Norbi, hanem Update

Most még a brand minden eleme, beleértve a dizájnt és a Norbi Update nevet Schobert Norbert tulajdonában van, de hamarosan öt évre átadja őket a Norbi Update Lowcarb Nyrt.-nek (ez a cég kezeli a franchise-t, ezt viszik most a tőzsdére). Norbi elmondta, Agassi szerződtetése után ő a Norbi névvel együtt háttérbe húzódik, az előtérben a teniszező és az Update terméknév áll majd.

A boltok nem az övék

Fontos tisztázni, hogy az Update ugyanolyan franchise, mint a McDonald’s vagy a CBA. A Lowcarb csak a franchise felügyeletét és a termékkör fejlesztését végzi, a boltok nem az övék, a tulajdonosok jutalékot fizetnek azért, hogy csatlakozhassanak az üzletlánchoz. A termékek előállításáért és szállításáért megbízott külső cégek felelősek. A Lowcarb Nyrt. nettó árbevétele tavaly 425 millió forint volt, adózás utáni eredménye 94 millió, amely után 47 millió forint osztalékot fizetett a cég. A bevétel legnagyobb része a franchise utáni jutalékokból származott. Maga a franchise 2008 óta létezik, Norbi azóta több cég keretein belül kezelte.

Piaci rést látnak

Norbi és a részvényértékesítést végző Buda-Cash Brókerház meggyőződése, hogy a márka külföldön is sikeres lesz. Egyrészt, mert az egészséges életmódra mindenhol van kereslet, másrészt, mert olyan piaci rést látnak, amit meglévő termékeikkel könnyen be tudnak tölteni. Az Update-családon belül már most 300 csökkentett szénhidráttartalmú termék van, szerintük sehol Európában nincs olyan cég, amelynek ekkora lenne a kínálata. A cég értékét pesszimista forgatókönyvre alapozva 6,2 milliárd forintra teszik, azt mondják, a teljes üzleti terv kialakítása során konzervatív szemléletet követtek, nem akarnak kockáztatni.

Schobert Norbert és Rubint Réka, a háttérben az új plakát Andre AgassivalForrás: MTI/Kovács Attila

Kockázatos lehet

Bár első pillantásra jó ötletnek tűnhet megvásárolni egy népszerű, nyereséges vállalkozás részvényeit, azért nem árt óvatosnak lenni. Abból, hogy egy cég szimpatikus, még nem következik, hogy jó befektetést jelent - figyelmeztet Somi András, az Investor.hu elemzője. A kisbefektetők, főleg a laikusok hajlamosak ráugrani a Norbi Lowcarbhoz hasonlóan népszerű, nagy publicitást kapó vállalatokra, de könnyen megégethetik magukat.

Túlárazták?

Egy darab Norbi-részvény ára 990 forint lesz, összesen 5,2 millió részvényről van szó, vagyis a Schobert házaspár a cég értékét 5,1 milliárd forintra taksálja, már ez túlzásnak tűnik, pláne a 6,2 milliárd, amennyire az üzleti tervben becsülik. A részvények ár/nyereség aránya elég rossz, ebből a szempontból sokkal inkább megéri például OTP- vagy Richter-papírokat venni. Persze lehetséges, hogy a Lowcarb képes lesz olyan nagy növekedést elérni, mint amekkorát a tulajdonosok várnak tőle, erre azonban egyelőre semmilyen garancia sincs, hacsak nem Andre Agassi.

Voltak kudarcok

Schobert Norbert céges múltjában találhatunk azért bőven sikertelen vállalkozásokat. Az elmúlt években 14 cégben tűnt fel tulajdonosként közvetlenül vagy közvetetten, mára több felszámolással vagy végelszámolással megszűnt. Meg kell említeni ezek közül a Norbi Egészségkonyha Ételházhozszállító Kft.-t (élt 2005-től 2009-ig): ez volt Norbi kudarcba fulladt önálló ételkiszállító projektje. Jelenleg a Teletál szállít házhoz Update-ételeket jutalék fejében.

Kiszervezték magukat

A Foodorgany Kereskedelmi Kft.-ből (2010-ben hozták létre Norbi Update International néven) a Schobert házaspár 2013-ban szállt ki, a franchise-t átvitték új vállalkozásukba, az Update Lowcarbba. A Foodorgany ugyanarra a címre van bejelentve, mint az épp tőzsdére készülő Lowcarb, és az üzemelteti a Norbi Update weboldalt és Rubint Réka Alakreform nevű internetes oldalát. Tavaly 814 millió forint árbevételt ért el, azonban 15 milliós veszteséggel zárt; ugyanakkor a megelőző évben 30 milliós nyereséggel.

Nem fenékig tejfel

Az Update Lowcarb mellett a Schobert házaspárnak még három kisebb cége van, ezek jórészt veszteségesek. Az Update Cafe Bt. 2007 óta létezik, évek óta veszteséges, és van 6 millió forint tartozása. Az RR Beauty Kft. tavaly 800 ezer forint veszteséget termelt, már 9 milliós kötelezettségnél tart. A Black-Org Zrt. az eredmények alapján haldoklik, ugyan adóssága évről évre egyre kevesebb, de az eredménye is szép lassan a nullához tart.

Lenullázta magát

Schobert Norbert saját állítása szerint a mostani projektbe minden pénzét beletette, anyagilag lenullázta magát, ha belebukik, semmije nem marad. Ugyanez volt a helyzet akkor is, amikor teljes vagyonát első aerobikkazettáiba fektette (300 ezer forintot), vagy amikor kiadta az első könyvét - mondja. Bízik benne, hogy ahogyan akkor, úgy most is megtérül a befektetése.