Évente körülbelül háromszor annyi készpénzt veszünk fel bankszámlánkról, mint amekkora összeget bankkártyával költünk, pedig már több mint kétszer annyi alkalommal használjuk vásárlásra a kártyákat, mint készpénzfelvételre.

Vannak szinte teljesen készpénzmentes országok, mint például Svédország, és vannak, ahol továbbra is elsősorban a készpénzben bíznak – Magyarország is ilyen, írja közleményben a TrezEx Hungária Zrt. A Magyar Nemzeti Bank statisztikája szerint 2012-ben összesen közel 130 millió művelet során több mint 6278 milliárd forintot vettek ki a bankszámlákról, miközben a kártyás vásárlási műveletek száma meghaladta a 266,5 millió tranzakciót, melynek során viszont alig több mint 2 ezer milliárd forintot költöttek.

Korai csak a kártyára hagyatkozni

Világszerte zajlanak ugyanakkor különböző kezdeményezések a kártyás fizetés népszerűsítésére, az igények felmerésére. „Legutóbb Manchesterben zajlott egy ilyen program, ennek keretében egy forgalmas vásárlóutcát igyekeztek egy napra készpénzmentes övezetté változtatni. A kísérlet végül több tényező miatt is megbukott” – mondta Kárpáti Balázs, a TrezEx Hungária vezérigazgatója. A Nagy-Britanniában végzett kísérlet eredményei igazolták azt a feltevést, miszerint az egyre öregedő társadalmi összetétel és az elektronikus fizetés által nyújtott minimális vagy éppen nem is létező előnyök miatt az emberek bizonyos tranzakciók esetében inkább a készpénzt a preferálják a napi használati során.

Vásárlókat veszít, aki korlátoz

A kezdeményezést az üzlettulajdonosok is vegyesen fogadták, a vásárlókban pedig elsősorban a választási lehetőségek korlátozása ébresztett ellenállást. Az üzlettulajdonosok éppen emiatt elsősorban vásárlókat vesztettek volna, illetve a kártyás tranzakció költsége is őket terhelte volna, amelyet csak áremelésekkel tudtak volna kompenzálni, ami viszont a készpénzt is elfogadó konkurenciát erősítette volna. „Itthon is inkább a készpénzes fizetés a jellemző a mindennapokban, az elektronikus megoldások ma még inkább csak a nagyobb összegű vásárlások és a fiatalabb korosztály tagjainak körében, illetve az kártyával lebonyolított internetes számlafizetések és vásárlások esetén nyer egyre nagyobb teret” – mondta Kárpáti Balázs.