Norbit most nem engedik a tőzsdére

2014.09.19. 12:49

Feltehetően a potenciális részvényeseket akarta megnyugtatni Norbi, amikor régi és új információkat szellőztetett meg tőzsdére készülő cégéről. Ezzel viszont csak rontott a saját helyzetén: a jegybank felfüggesztette a részvények értékesítését.

Az MNB felfüggesztette a Norbi Update részvények értékesítését. 

  • A jóváhagyott összevont kibocsátási tájékoztatótól eltérő információk jelentek meg, ezért kérték az MNB intézkedését.
  • Az MNB rendkívül gyors eljárásban vizsgálta meg, hogy a kibocsátó részvényértékesítésével kapcsolatos újabb bejelentések, információk összhangban állnak-e a jóváhagyott tájékoztatóban foglaltakkal.
  • A jegybank ellenőrizte a bejelentésben jelzett állításokat és a sajtóban megjelent információk valóságtartalmát, továbbá nyilatkozattételre kérte a kibocsátót és a forgalmazót.
  • Az MNB megállapításai szerint az engedélyezés és forgalomba hozatali eljárás lezárása között a cégre vonatkozó lényeges adatok derültek ki.
  • Ezért az MNB elrendelte a tájékoztató kiegészítését, ezt 22-én 16 óráig kell megtennie a kibocsátónak.
  • Az egyes sajtótalálgatásokkal szemben a tájékoztató kiegészítésének előírása a jogszabály alapján nem jelenti a részvényértékesítés érvénytelenítését.
  • A befektetőknek a tőkepiaci törvény rendelkezése szerint lehetőségük van a jegyzési nyilatkozatuk visszavonására.

Új információk?

Szeptember 17-én a Tőzsdei Egyéni Befektetők Érdekvédelmi Szövetsége (TEBÉSZ) azt kérte az MNB-től, hogy függesszék fel a Norbi-részvények értékesítését, mert Schobert Norbert jogsértést követett el, amikor olyan információkat hozott nyilvánosságra, amelyek a kibocsátási tájékoztatóban nem szerepeltek. A sajtótájékoztatót, ahol a kérdéses információk elhangzottak, Norbi egyébként azért hívta össze, hogy csillapítsa a kedélyeket, mert több elemző is aggodalmának adott hangot a részvényeladás és a nemzetközi terjeszkedés sikerének megalapozottsága miatt.

Rontott a helyzeten

Az ominózus sajtótájékoztatón Norbi azt nyilatkozta, hogy szándékában áll ingyen vagy jelképes összeg fejében a márkához kapcsolódó minden védjegyet és jogot bevinni a Norbi Update Lowcarb Nyrt.-be. A jogok jelenleg Norbi tulajdonában vannak. Ezenkívül utalt arra, hogy a cég reklámarca, Andre Agassi valamikor a jövőben esetleg részesedést szerezne a vállalatban, a teniszezőt üzleti partnernek nevezte, ahogy már korábban is többször, bár ezzel valószínűleg csak Agassi fontosságára próbált utalni.

Hányan vannak?

A Buda Cash Brókerház munkatársaival (ők bonyolítják le a részvényeladást és a tőzsdei bevezetést) együtt pedig olyan részleteket közöltek a Lowcarb állapotáról, amik eddig nem voltak nyilvánosak. A részvényértékesítési tájékoztatóban az szerepel, hogy a Lowcarbnak egy alkalmazottja van (ez a 2013-as adat), Norbi viszont azt mondta, hogy 21 alkalmazottjuk van. Az alkalmazottak száma befolyásolja a cég nyereségtermelő képességét, ezért ezt az információt Norbinak nem lett volna szabad ebben a formában a részvényértékesítés elindulása után nyilvánosságra hoznia, hangsúlyozza Dióslaki Gábor, a TEBÉSZ elnöke.

Állásfoglalásra várnak

A TEBÉSZ közleményére reagálva a Lowcarb és a Buda Cash azt válaszolta, hogy az elhangzott információk benne vannak a kibocsátási tájékoztatóban, ezért nem sérültek a részvényvásárlók jogai. Szeptember 18-án a Lowcarb sajtófőnöke, Ómolnár Miklós már csak annyit közölt az Origóval, hogy megvárják az MNB állásfoglalását, addig nem nyilatkoznak. A Buda Cash szintén nem akart semmit hozzáfűzni az egy nappal korábbi közleményhez, annyit mondtak, hogy a részvényeladás rendben zajlik tovább. Azt viszont nem tartják korrektnek, hogy a TEBÉSZ úgy fogalmazta meg vádjait, hogy egyszer sem kért tőlük információt, és egyetlen sajtótájékoztatójukon sem volt jelen.

Kommunikációs káosz

Dióslaki Gábor az Origónak azt mondta, nem hiszi, hogy Norbi szándékosan követett el jogsértést. Viszont egy részvényértékesítés nagyon más terep, mint a bulvár, itt minden szót meg kell fontolni. Ha a részvényértékesítési tájékoztatóban az szerepel, hogy "tervezi" a jogok bevitelét a cégbe, akkor később ezt nem ígérheti meg kategorikusan. Ha a tájékoztatóban Agassi mint "reklámarc" szerepel, akkor később nem lehet azt mondani róla, hogy "az Update nagykövete, üzleti partner". Ha a tájékoztató szerint a cégnek egyetlen alkalmazottja van, akkor nem lehet később (akár felvágásból) 21 alkalmazottról beszélni. Norbiéknak érdemes lett volna egy tőkepiaci kommunikációban jártas szakembert alkalmazni: nyilvánvaló, hogy sem Norbi, sem sajtófőnöke, a Story magazin exfőszerkesztője, Ómolnár Miklós nem tudják kezelni a helyzetet - véli a TEBÉSZ elnöke.

Andre Agassi: reklámarc, nagykövet vagy üzleti partner?Forrás: MTI/Niko

Ki kell egészíteni

Az MNB határozatában kötelezte a Norbi Update Lowcarb Nyrt-t., hogy egészítse ki a részvényértékesítési tájékoztatót, ennek közzétételéig pedig felfüggesztette a forgalomba hozatali eljárást. A jegybank szerint a Norbi Update Lowcarb Nyrt.-ről eltérő információk jelentek meg.

Homályos kilátások

Norbi alapvetően azért lavírozta magát és a cégét ebbe a kellemetlen helyzetbe, mert már a részvényértékesítés hírére sok elemző fogalmazott meg kritikát a projekttel kapcsolatban (a szakmai aggályokról először az Investor.hu írt, a bővítésről az Origo cikke itt olvasható). A kritikus szakértők egyrészt drágállják a részvényeket (990 forintért lehet megvenni egyet), másrészt egyáltalán nem látják biztosítottnak, hogy az Update képes beváltani azokat a reményeket, amiket a Schobert házaspár fűz hozzá. Az üzleti terv pontos részleteit nem ismerni, maga a Lowcarb pedig alig egyéves múlttal rendelkezik: korábban az Update franchise-t Norbiék más cégekben kezelték.

A tulajdonosok és a reklámarcForrás: MTI/Kovács Attila

Terra incognita

Schoberték erősen alapoznak arra, hogy az egészséges, fogyókúrás ételekre való igény és Andre Agassi neve külföldön is elég vevőt biztosít majd az Update-termékeknek, és ezt megszólalásaikban is elmondhatták. Erre viszont nincsen semmilyen garancia. Magyarországon főleg a Schobert házaspár állandó bulvárjelenléte és a valóban hatalmas, jól felépített és megtartott közösség miatt tudnak ennyire sikeresek lenni. Külföldön a Norbi-tényező nehezen tudna működni, és kérdés, hogy Agassival pótolható-e. Schobert Norbiék mindenesetre azt állítják, konzervatív, megalapozott üzleti terv alapján dolgoznak.

Van rajtuk fogás

A Versenyhivatal először 2006-ban szabott ki milliós büntetést Norbira NorbiFit nevű étrend-kiegészítője miatt, mert alaptalanul reklámozta zsírégető kapszulának, olvashatjuk a Heti Válasz kimerítő összefoglalójában. 2008-ban újabb büntetést kapott, mert a Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) szerint a nem hizlal megjelölés egy élelmiszeren egyszerűen értelmezhetetlen és szakmailag elfogadhatatlan. Ezt követően az újabb bírság 2010-ben jött, 2012-ben az OÉTI megvizsgált több Update-terméket, és háromnál drasztikusan magas transzzsírszintet állapított meg. Ezeket az élelmiszereket ma már nem árulják.