A Pepsit is vinné a világ legnagyobb sörgyártója?

2014.10.13. 17:29

Az utóbbi időben a söriparban a profitnövekedés folyamatos lassulása figyelhető meg, így a világ legnagyobb sörgyártója, a belga AB InBev is terjeszkedni kényszerül. A vállalat az elmúlt 10 évben több mint 90 milliárd dollárt költött felvásárlásokra, és nyilvánvalóan most sem gondolkodik kicsiben. Hivatalosan még egy vállalattal sem történtek tárgyalások, de az elemzők között már olyan nevek is felmerültek, mint a Pepsi vagy a Coca-Cola egyes részlegei. Lássuk, melyikük lehet a befutó!

Lehetséges utak

A vállalat előtt több lehetőség áll. A legkézenfekvőbb, hogy a söriparon belül terjeszkedjen tovább, ezzel pedig az üzemi és a terjesztési költségek olyan szintre vágja vissza, ami már elfogadható a jelenlegi profit környezetben. Ennek egy újabb aspektusát jelenti további térségek meghódítása ugyancsak a söriparban. A felvásárlások útján ugyanis a belga vállalat behatolhatna Afrikába is, ahol eddig gyenge volt a jelenléte. Ennél élesebb váltást jelentene, ha a vállalat kilépne a söriparból és más iparágakban próbálná ki magát. Itt sem éppen kis vállalatok merültek fel, hanem olyan óriások, mint a Pepsi vagy a Coca-Cola egyes részlegei. 

Talán a Pepsi?

Bár elsőre meglepő választásnak tűnhet, az AB Inbev tanácsadói állítólag régóta vizsgálják a Pepsi felvásárlásának szinergiáját. Ennek mind pénzügyi, mind stratégiai szempontból hatalmas jelentősége lehetne, hiszen így a belga cég általános italgyártóvá válhat, kilépve az alkoholos italok skatulyájából. Ugyan a Pepsi snack üzletága nem illene bele az InBev italgyártó profiljába, azt valószínűleg rövid időn belül értékesítenék. Szerencsére jó hír, hogy azért jelenleg is sorban állnak a lehetséges felvásárlók, így az eladás egész biztosan nem okozna problémát. A legnagyobb vonzerőt azonban a Pepsi elosztóhálózata jelenti. Ezt ugyanis a szénsavas és az alkoholos italok közösen használhatnák, amiből jelentősen profitálhatna mind a kiadási, mind a bevételi oldal. Ez pedig nagyon összevág az AB InBev költségcsökkentési terveivel. Mindezek ellenére a vállalatokhoz közeli források szerint jelenleg nem folynak konkrét tárgyalások az ügyben, így megállapodás sem várható a közeljövőben.

Akkor lehet, hogy a Coca-Cola?

Ha az elosztási hálózatot tekintjük, egyes elemzők a Coca-Cola-t is hasonlóan jó célpontnak tartják. A vállalat ugyanis Észak-Korea és Kuba kivételével az egész világon jelen van. Szakértők azonban úgy vélik ennél kicsit csavarosabb lehet a kép. Olyan hírek terjednek ugyanis, hogy Warren Buffett és a 3G Capitalközösen vásárolja fel az amerikai céget és a belgák tőlük vásárolhatják majd meg az amerikai elosztó hálózatot. De természetesen ez is csak egy, a közszájon forgó forgatókönyvek közül.

Mégis marad a söripar?

Mindezek ellenére több érv szól amellett, hogy a vállalat nem lép ki a számára jól bevált söriparból. Ebben az esetben a Heineken felvásárlása például egy nagyon jó megoldás lehetne, de ahogy annak tulajdonosai a SABMillert visszautasították, úgy a belgáknak sem lehet sok esélyük. Szóba kerülhet még a Guinness is, amely afrikai terjeszkedést biztosítana, bár erre sem látnak sok esélyt. A márka tulajdonosa, a Diageo ugyanis várhatóan túl nagy prémiumot követelne, ha egyáltalán belemenne az eladásba.
A világ második számú sörgyártója, a SABMiller tűnhet tehát továbbra is a legvonzóbb lehetőségnek. Tekintve a vállalat méretét, afrikai pozícióját és a költségcsökkentésben való potenciálját, minden mellette szól. De azért ellenérvek is akadnak bőven. A felvásárlásból ugyanis nem lehetne túl nagyot profitálni, hiszen pont a söripar jelenlegi állapota ösztönzi az InBev-et a terjeszkedésre. Így pedig felmerülhet a kérdés, hogy miért akarna valaki még tovább terjeszkedni egy olyan iparágban, ami amúgy sem igen növekszik.

Egy biztos: az AB Inbev terjeszkedni akar és az elemzők már számtalan forgatókönyvet felállítottak a lehetséges irányokról. A nagy kérdés már csak az, hogy maga a belga vállalat hogyan látja a dolgokat. Hiszen míg hivatalos tárgyalások és bejelentések nem történnek, addig tényleg minden lehetséges.