Két éve nem volt olyan olcsó az üzemanyag Magyarországon, mint most, a benzin ára 9, a gázolajé 6 forinttal csökkent október 15-én. Két nappal később, pénteken a gázolaj ára 5, a benziné pedig 9 forinttal csökken. Ezzel a döntéssel 400 forint alá, 394-395 forintra mérséklődik a benzin ára, a gázolajé pedig 404-409 forintra csökken.
Az olcsó üzemanyag azt jelenti, hogy például a pékségből a kenyeret olcsóbban lehet elszállítani a boltokba, ezért a kenyér bolti ára csökkenhet. Más szóval a szállítmányozók költségei csökkennek, és mivel a szállítmányozás minden szektort érint, az üzemanyag árának csökkenése átgyűrűzhet más termékek árába.
Csak idő kérdése, hogy az olcsó üzemanyag lejjebb nyomja más termékek árát, véli Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője. Azt persze nehéz megjósolni, hogy mikor lesz látható az olcsóbb üzemanyag hatása, mert ez hosszabb távú folyamat, akár több hónapba is beletelhet, mondja.
Nem fog más termékek ára csökkenni az olcsó üzemanyag miatt, állítja Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató szakértője. Egyelőre a szállítmányozók nem jelezték, hogy áraik csökkentésére készülnek. A fuvarozók a nemrég bevezetett útdíj és a korábbi üzemanyagár-emelések miatt veszteségeket könyveltek el, a mostani üzemanyagár-csökkenést erre hivatkozva valószínűleg nem fogják érvényesíteni a díjaikban. Annyi Hegedűs Miklós szerint is biztos, hogy az év hátralévő részében nem kell komolyabb áremelésekre számítanunk, de az árcsökkentéseknek kicsi a valószínűsége.
Az üzemanyagok árának csökkenése, és az, hogy a többi termék ára sem nő (vagy esetleg kismértékben csökken) fékezik az inflációt. "Ha a konkrét számokat nézzük, akkor az inflációs mutatót 0,2-0,4 százalékponttal is lejjebb vihette az alacsony üzemanyagár" - mondja Németh Dávid. Tehát ennek is szerepe volt abban, hogy szeptemberben évtizedek óta nem látott inflációs adat született Magyarországon.
A Nemzeti Bank és független elemzők 2014 nyarán még arra számítottak, hogy év végére és különösen 2015-re újra felpörög az infláció, amit eddig a rezsicsökkentés fogott vissza. Az üzemanyagár-csökkenés miatt ez késik, tehát elvileg az MNB felülvizsgálhatná a kamatpolitikáját, és tovább vághatná az alapkamatot. Erre azonban kicsi az esély, mert az államadósság-mutatóra a forint árfolyama hatással van, a további kamatvágással a forint gyengülne, az államadósság pedig nőne, hangsúlyozza Hegedűs Miklós. Ha lesz is kamatcsökkentés, az csak nagyon kicsi lehet.