Chikán Attila: Zuhan a magyar versenyképesség

2014.10.31. 12:27

Chikán Attila szerint a nemzetközi összehasonlításban fokozatosan romló magyar versenyképesség javításához az oktatás, a képzés színvonalának javítása, az innováció támogatása szükséges. A közgazdász professzor azt mondta, az okok gyökerei mélyre nyúlnak, és csak hosszú távú megoldások léteznek. Az egyetemi tanár szerint nem lehet egyetlen kormányon sem számon kérni, hogy egy ciklus alatt nem ér el gyökeres változásokat, azt azonban számon kell kérni, hogy be tart-e olyan alapkövetelményeket, mint a stabilitás, a kiszámíthatóság vagy a jogbiztonság.

 

Magyarország a Világgazdasági fórum 148 országot érintő globális versenyképességi rangsorában a volt szocialista országok többségéhez hasonlóan veszít pozícióiból, csupán a Bajnai-kormány idején és a második Orbán-kormány első évében javított helyzetén - mondta. Az okok között szerepelnek olyan hosszútávon ható, öröklött tényezők, mint a korrupció, a paternalista gondolkodás vagy az újraelosztás magas mértéke, szerepet játszanak a globális környezet változásai, és a gazdaságpolitikai döntések is, amelyeknél fontosabbak a rövid távú politikai célok, mint a hosszú távú gazdasági szempontok. 

Chikán Attila szerint a jelenlegi kormányzatnak nem prioritás a gazdaság sikeressége.Fotó: MTI/Komka Péter

 

Fejletlen a civil társadalom

Az egyetemi tanár szerint problémát jelent a civil társadalom fejletlensége és az is, a helyzet megváltoztatásához átfogó koncepcióra, hosszú távú gondolkodásra lenne szükség, az általános érvényű gazdasági és társadalmi összefüggéseket, a reálgazdaság viszonyait pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni - hangsúlyozta Chikán Attila. 

A magyar munkatermelékenység nemzetközi összehasonlításban rendkívül gyenge. Ennek oka döntően nem az egyéni teljesítmény, hanem a rossz társadalmi, intézményi struktúra. Képzettségi problémák is vannak, míg a beiskolázási adatok még megfelelőek, minőségi problémák vannak, a vállalkozásokon belüli oktatás rendkívül gyenge – közölte a szakember. A professzor ezért kulcskérdésnek tekint az oktatás, a képzés színvonalának javítását, az innováció támogatását.