Hatékonyabbá tesszük a szájról szájra marketinget

Kovács Péter Repara
Az első másfél év a megfelelő tőke előteremtéséről szólt
Vágólapra másolva!
Egy csöpögő eresz, egy kiugrott jogász, három év és néhány tízmillió kellett ahhoz, hogy elinduljon egy szolgáltatás, ami gyökeresen alakítaná át a mesteremberek és megrendelőik kapcsolatát. Kovács Péterrel, a Repara alapító-ötletgazdájával beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

Mi a Repara alapkoncepciója?

A Repara ötlete három évvel ezelőtt abból született, hogy a teraszon állva tehetetlenül néztem a csöpögő ereszt, majd azt kellett felismernem, hogy az interneten nincs igazán jó megoldás arra, hogy hogyan találhatnék egy megbízható bádogost.

Az alapötletet egy csöpögő eresz adta Fotó: Polyák Attila - Origo

Egy Google-keresés ugyan rengeteg találattal és fizetős hirdetéssel szolgál, de ez olyan, mint egy rakás névjegykártya: kívülállóként lehetetlen eldönteni róluk, hogy melyikük milyen munkát végez majd. A Facebookon pedig ugyan lehet közvetlen ismerősöktől tanácsot vagy ajánlást kérni, de az a platform nem igazán erre való.

Így jött az ötlet, hogy kellene egy dedikált fórum, ahol ismerősök - és ismeretlenek - ajánlásai alapján lehet szakembereket találni.

Mi kellett ahhoz, hogy az ötlet a megvalósítás fázisába érjen?

A tapasztalatom alapján ehhez négy dolog kellett: egy jó ötlet, egy jó csapat, elég sok pénz, hogy legyen türelem, illetve olyan partnerek, akik akár a tudásukkal, akár a networkjükkel segíteni tudják a projekt megvalósítását.

Ezeknek az “alapanyagoknak” az összeállítása mintegy két évig tartott, ebből egy-másfél év azzal telt, hogy megtaláltuk azokat a befektetőket, akik láttak fantáziát az ötletben, és lehetővé tették, hogy az érdemi munka egyáltalán elkezdődjön.

Mekkora befektetés kellett az induláshoz?

Egy néhány tízmilliós kezdőbefektetésre volt szükség.

Intézményi befektetőkkel is tárgyaltunk ugyan, de végül az induláshoz szükséges pénzt magánbefektetők teremtették elő. Azóta túl vagyunk egy - hasonló nagyságrendű - második körös befektetésen is, ennek az összegnek pedig ki kell tartania addig, amíg önfenntartóvá illetve nyereségessé válunk.

Mennyi idő alatt térül meg a mostani befektetés?

Úgy becsüljük, hogy körülbelül 3-5 év alatt válik rentábilissá a vállalkozás, a kezdő befektetés és a projekt felépítése pedig biztosítja számunkra ezt a türelmet.

Az első másfél év a megfelelő tőke előteremtéséről szólt Fotó: Polyák Attila - Origo

Az eredeti ötlethez képest mennyit változott a koncepció mire a megvalósítás szakaszába lépett?

Olyan ez, mint egy zsák LEGO, amit az ember kiborít a befektetők elé: ők mazsoláznak belőle, bizonyos elemeket félreraknak, másokat átalakítanak, esetleg teljesen új darabokat raknak hozzá.

Egy év alatt, sok-sok befektetői tárgyalás után jutottunk el oda, hogy az eredeti elképzelésből a mostani koncepció kialakult - eddigre sokszor gondoltuk át újra és újra a projektet.

Kritikus jelentősége volt, hogy jó befektetőink legyenek: olyanok, akik adtak lehetőséget és elég türelmet arra, hogy hibázzunk, a hibáinkból tanuljunk, ezek alapján a tanulságok alapján pedig egy jobb terméket építsünk.

Miben különbözik a Repara a piacon elérhető többi megoldástól?

Az elérhető hazai és nemzetközi versenytársak elemzésekor azt láttuk, hogy itthon nincs igazán hatékony megoldás arra, hogy összekössenek szolgáltatókat és megrendelőket. Magyarországon is számos webkatalógus üzemel, ezek azonban nem biztosítanak megfelelő, kétoldalú kapcsolatot.

A tervezés során arra jutottunk, hogy a siker azon múlik, mennyire sikerül párhuzamosan felépíteni a felhasználói és a szolgáltatói bázisunkat. A felhasználók számára ugyanis rögtön az elején biztosítanunk kell, hogy megtalálják a megfelelő szolgáltatót, miközben a szolgáltatóknak is az első pillanattól kezdve vevőket kell szállítanunk.

Ez a párhuzamos építkezés rendkívül költséges - ezért is volt szükség azonnali befektetésre.

Mi az oldal üzleti modellje?

Azok a szolgáltatók, akik nem egyszerűen jelen szeretnének lenni az oldalon, hanem vonzóvá is szeretnék tenni az itteni jelenlétüket, egy körülbelül évi 60 ezer forintos tagdíjat fizetnek.

Gondolkozunk más bevételi forrásokban is, így például vannak kiemelt partnereink, ők a szolgáltató ügyfeleinknek kínálnak B2B szolgáltatásokat: csomagküldést, ügyfélkapcsolat-menedzsmentet vagy akár szövegírást. Velük jutalékos rendszerben állapodtunk meg.

Hány fizetős szolgáltató kell ahhoz, hogy a projekt nullszaldós legyen?

Körülbelül ezer szolgáltatónál ez már egy önfenntartó modell.

Számomra nem az a fő kérdés, hogy pénzügyileg mikor lesz nullán az oldal - amint mondtam, egy viszonylag hosszú türelmi idő áll a rendelkezésünkre -, hanem az, hogy fogyasztói szempontból mikor tudunk megfelelő szolgáltatást nyújtani.

Ha egy ismerősöm kérdezi, akkor személyre szabott ajánlást fogok neki adni Fotó: Polyák Attila - Origo

A számításaink szerint körülbelül 8000 szolgáltató kell ahhoz, hogy Zalaegerszegen, Debrecenben, Szegeden és Budapet III. kerületében is megfelelő mennyiségű információból lehessen jó döntéseket hozni. Én ezt számolom “nulla pontnak” - ide kell eljutnunk.

Mennyire van kimondottan mesteremberekre célozva az oldal?

Az alapötlet mesteremberekre vonatkozott, így a szolgáltatás neve - Repara - is erre utal. A fejlesztés során azonban úgy alakult, hogy az ajánlások lehetséges tárgya jelentősen kibővült: mi egy platformot biztosítunk a felhasználók számára, ahol ugyanúgy ajánlhatnak egymásnak jazzkoncertet, fogorvost, angoltanárt vagy bádogost.

Mennyire exportálható egy olyan szolgáltatás, ami tulajdonképpen szinte kizárólag lokális információkra és helyi beágyazottságra épül?

A reményeink szerint nagyon könnyen. Meggyőződésünk, hogy - mint minden projekt esetében - itt is az életképes keretek és üzleti modell összerakása a legnehezebb és leginkább kritikus feladat.

Ha megoldjuk azt a körülbelül 20 funkciót, ami ahhoz szükséges, hogy professzionálisan el tudjunk indulni, akkor ezeknek a funkcióknak más piacokra való átültetése már viszonylag egyszerű lehet.

Mindenhol vannak persze helyi sajátosságok, amikhez szükségünk lesz helyi partnerekre, de ez magától értetődő: maga a modell ettől még átültethető bármelyik piacra.

Hat hónapon belül egy prediktív ajánló-alkalmazást is belefejlesztünk a Reparába

Ráadásul érdemes azt is figyelembe vennünk, hogy egy külföldi nyitás esetén már rendelkezésünkre állnak majd a hazai piacon szerzett tapasztalatok is, emiatt pedig már hatékonyabban és célirányosabban fogunk tudni a lényeges dolgokra koncentrálni.

A Repara a napokban lépett ki a béta-verzióból. Mi a következő mérföldkő?

November 7-én indul egy olyan ajánlórendszerünk, aminek a segítségével “ki tudunk szabadulni” a hagyományos értékelések keretrendszeréből, és amely óriási értéktöbbletet jelent majd a felhasználóinknak. Még teszteljük az eszközt, de én már most imádom! Rengeteget fog dobni az oldalon.

Hat hónapon belül pedig egy olyan, prediktív rendszert szeretnénk élesíteni, amely a felhasználó profiljának és preferenciáinak függvényében testre szabja számára az oldalon megjelenő ajánlatokat.