Az átláthatatlan rendszerben a Fideszt és jelöltjeit sok százmillió forintot érő, közpénzből fizetett óriásplakát-kampány is segítette.

Az Átlátszó.hu, a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország megvizsgálták, hogy mennyit költöttek a pártok az idei önkormányzati választások kampányában. A négy civil szervezet számításai szerint a Fidesz önkormányzati választási kampánya több mint 2 milliárd forintba került, ám ebből csak 1,1 milliárdot fizetett a párt – a fennmaradó 900 millió forint értékű kampánnyal a kormány és a kormánypárti önkormányzatok támogatták Fidesz jelöltjeit.

Csak a pártok tudják

A baloldali pártok (DK, Együtt, MLP, MSZP, PM) 418 millió, a Jobbik 280 millió, míg az LMP 50 millió forintot költött a kampányra. A becsléseket végző civil szervezetek elmondták, hogy csak a pártok tudják pontosan, mennyit költöttek a saját kampányokra – így piaci információk alapján becsülték meg a költéseket.

Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója szerint a listaáraknál akár 80-90 százalékos kedvezmények is lehetnek. Piaci eszközöket nem piaci szereplőkre alkalmazunk, így átláthatatlanná válnak a költések, mondta Ligeti Miklós, aki szerint jogellenes is, ha kedvezményt kapnak pártok, ugyanis a törvények szerint ilyen jellegű támogatást nem kaphatnának. Így tehát nem lehet megállapítani, hogy a pártok mennyit fizettek az óriásplakátokért, csak az tudható, hogy a megvásárolt reklámok mekkora piaci értéket képviselnek.

Plakátok közpénzből

A kampány során a közterületi óriásplakátok bizonyultak a legköltségesebbnek: listaáron a Fidesz 665 millió, a Jobbik 140 millió, a baloldali pártok 110 millió, míg az LMP csupán 7 millió forintos értékben költött. A Fidesz-KDNP ugyanakkor ezúttal is számíthatott a jelöltjeit népszerűsítő kormányzati hirdetésekre: a rezsicsökkentés mellett olyan szlogeneket is láthattunk a plakátokon a kampány során, mint a „Magyarország összefog”, vagy az „Elszámoltatjuk a bankokat!”. Ezek a plakátok 830 millió forintba kerültek az adófizetőknek, melyhez hozzájön még 30 millió forint, melyet a fideszes vezetésű önkormányzatok költöttek el.

Az Outdoor Media Audit és a Kantar Media adatai szerint a Fidesz választási győzelmét hatszor annyi plakát támogatta, mint a többi parlamenti pártét együttvéve: a kormánypárti 9500 plakáttal szemben a Jobbiknak 824, a baloldalnak 700, az LMP-nek pedig mindössze 47 plakátja volt.

Rezsicsökkentést propagáló óriásplakát a budapesti Bécsi útonFotó: Pályi Zsófia - Origo

A Fidesz költhetett a legtöbbet

A direktmarketing mezőnye már kiegyenlítettebbnek bizonyult: a négy civil szervezet által megbízott Ipsos közvélemény-kutató cég felméréséből becsült adatok szerint a Fidesz 180 millió, míg a baloldal körülbelül 150 millió forintot költött a közvetlen kampányolásra (szórólapok, telefonos üzenetek). A Jobbik 42 millió, az LMP 24 millió forintot költött ezekre a kampányeszközökre.

Az egy jelöltre jutó kampánypénzek tekintetében a Fidesz költötte a legtöbbet: a kormánypárt jelöltenként több mint 380 ezer forintot költött, míg egy jobbikos jelöltre átlagosan 100 ezer forintot költöttek. A baloldali pártoknak 82 ezer, míg az LMP-nek 71 ezer forintba került egyetlen jelöltjük.

Átláthatatlan

Ligeti Miklós szerint a kampánypénzekkel nem az az egyetlen gond, hogy ismeretlen forrásból származnak, hanem az is, hogy a pártok eltitkolhatják a kampányköltéseik valós mértékét. Ez az álságos helyzet a törvények hiányosságaira vezethető vissza, az önkormányzati kampányköltéseket ugyanis ma egyetlen törvény sem szabályozza átfogóan. „A törvények az önkormányzati kampányban még jelöltenkénti kampányplafont sem írnak elő és a pártoknak szánt költségvetési támogatásról sem rendelkeznek” – mondta a Transparency jogi igazgatója.