Cáfol a Vodafone

2014.11.20. 11:27

Habár reggel még arról szóltak a hírek, hogy elhagyhatja hazánkat a Vodafone, nem kellett sokat várni a brit mobilszolgáltató válaszára. Ezek szerint ugyanis tévedés, hogy erre a lépésre készülnének. Mindenesetre nem először merült már fel a Vodafone magyar leányának eladása.

Megfelelő ajánlat esetén több régiós országból is kivonulna a Vodafone – jelentette be tegnap Vittorio Colao, a brit mobilszolgáltató vezérigazgatója a Morgan Stanley barcelonai konferenciáján a Reuters beszámolója szerint. Konkrétan Magyarországot, Ausztriát és Csehországot nevesítette az értékesítendő piacok között Colao. Különösebb nyomás azonban nincs a Vodafone-on, így ha kell kivárnak, áron alul ugyanis nem szeretnének megválni az egységektől.

Azonban úgy néz ki, hogy tegnap félreértették a résztvevők a brit Vodafone vezéigazgatójának, Vittorio Colaonak a válaszát, amely arra vonatkozott, hogy eladná-e a cég egyes érdekeltéségeit. Colao mindössze annyit mondott: a Vodafone általános elvként vallja, hogy a részvényesei érdekében mindig nyitott a portfóliója esetleges módosítására - közölte a Vodafone Csoport az Origo kérdésére válaszolva.

Ennek ellenére érdemes megvizsgálni, hogy hogyan is hatna a Vodafone-ra a lépés, illetve, kik is jöhetnének szóba potenciális vevőként az egységekre. A közelmúltba visszatekintve ugyanis nem ez lenne az első eset, hogy elhagyna egy piacot a Vodafone. Az év elején ugyanis az egyik legnagyobb amerikai mobilszolgáltatóban, a Verizon Wireless-ben lévő 45 százalékos részesedésétől már megvált a brit telekomcég. Nagyságát tekintve azonban a tengerentúli üzlet sokkal nagyobb volt, ugyanis mintegy 130 milliárd dollárt kaptak az üzletrész fejében.

Nincs nagy súlya csoportszinten a három piacnak

A három megnevezett piac nem mondhatni, hogy komoly súlyt képvisel csoportszinten a Vodafone életében. A bevételeket tekintve a brit távközlési cég például nem is nevesíti külön piacként a három országot. Annyit viszont tudni, hogy együttes bevételük nem haladja meg a 209 millió fontot, ugyanis az egyéb, nem nevesített európai piacok ekkora bevételt értek el a szeptemberben zárult 12 hónap során.

438 millió mobil előfizetőjével jelenleg a Vodafone a világ második számú mobilszolgáltatója, csupán a China Mobile rendelkezik több ügyféllel, mintegy 799 millióval. Ehhez képest Magyarországon 2,6 milliós, míg Csehországban 3,2 milliós ügyfélállománnyal bír a Vodafone. A két piac így összesen a csoport teljes ügyfélszámának 1,3 százalékát adja.

Forrás: Investor.hu

Ki vehetné meg a magyar Vodafone-t?

Nagy kérdés, hogy ki lehetne vevő a Vodafone magyar érdekeltségre. Véleményünk szerint két versenytársa, a Magyar Telekom és a Telenor érdeklődése csaknem kizárható, hiszen esetükben versenyhatósági aggályok merülnének fel.

Forrás: Investor.hu

Ugyanakkor a Digi, amely nemrégiben sikeresen pályázott a frekvenciatenderen könnyen vevő lehetne. Igaz, a román példa inkább azt mutatja, hogy a Digi inkább organikus utón, a versenytársak kárára terjeszkedik. Néhány év alatt ugyanis 5 százalék körüli piaci részesedésre tett szert.

A közel egy hete mobilszolgáltatást indító UPC neve is felmerülhetne pályázóként, ám az amerikai hátterű vállalat anyacégéről, a Liberty Globalról annyit érdemes megemlíteni, hogy inkább a virtuális mobilszolgáltatást részesíti előnyben. Tehát nem szeretnének saját hálózatot fenntartani, ami így nagyban csökkenti annak esélyét, hogy megvásároljon egy mobilszolgáltatót.

Szintén megjelenhet vevőként az állam, amely korábban komoly mobilpiaci álmokat dédelgetett, végül azonban az MPVI nem bizonyult sikeres vállalkozásnak. Ezt követően azonban igencsak megkérdőjelezhető, hogy újból próbálkoznának-e.

Mennyit érhet a magyar Vodafone?

Az elmúlt években nagyjából 5,5-szörös EV/EBITDA mutató mellett cseréltek gazdát a régióban a távközlési cégek, ami alapján 100 milliárd forint körüli összeget érhet a Vodafone magyar leánya. A számításhoz a Vodafone tavalyi 18,6 milliárd forintos EBITDA-ját vettük alapul.

Ennél azonban konzervatívabb értéket kapunk, ha legközelebbi tőzsdén forgó versenytárását, a Magyar Telekom vesszük viszonyítási alapul, amely jelenleg az elemzői várakozások szerint 4,75-ös 12 havi előretekintő EV/EBITDA mutatón forog. Ezek szerint pedig mintegy 88 milliárd forintot érhet a Vodafone magyar leánya.

Mit kezdhetne az eladásból befolyó összeggel a Vodafone?

Eközben persze nem csak az eszközeladásokban lehet érdekelt a Vodafone, ugyanis a világ második legnagyobb ügyfélszámú mobilszolgáltatója szeretne teljes körül távközlési szolgáltatóvá válni. Az elmúlt bő egy évben elsősorban az európai kábeltelevíziós piacon terjeszkedett a Vodafone, Németországban a tavaly a Kabel Deutschlandot vette meg, míg idén Spanyolországban az Ono nevezetű szolgáltatót kebelezte be.