A kkv-k többségének gyakori probléma, hogy autóik a nap javarészében kihasználatlanok. Ilyenkor nemcsak nem termelnek profitot, a költségek és az amortizáció egyenesen viszik a pénzt. Létezik egy jóval rugalmasabb rendszer, amely éppen ezt a problémát oldja meg.

Többször írtunk már a közösségi gazdaságról. Az alapgondolat – minek vegyünk saját fúrógépet, ha évente 50 percet használjuk – már számos magyar startupban is megjelent. Logikus, hogy mindez vállalati szinten vállalati előnyöket hoz: idő- és költségmegtakarítást, egyszerűbb logisztikát, fenntartható működést.

Bár vannak magánfelhasználói, és igénybe veszik multik is, Magyarország piacvezető közösségiautó-szolgáltatója, az Avalon Carsharing kifejezetten a kkv-szektorra szakosodott. Statisztikáik szerint az aktív hazai céges felhasználók már most is átlagosan kétszer hosszabb időre foglalnak, és ugyanennyivel hosszabb utakat tesznek meg, mint például német kollégáik.

Rengeteget spórolhatunk ezzel az üzleti modellelForrás: PhotoAlto/Odilon Dimier

5 = 3

Az Avalon tapasztalatai szerint 3 közösségi autó átlagosan 5 flottautót vált ki, ezzel a rendszerben 20 százalékkal növekszik az egy autóra jutó futásteljesítmény. Ráadásul mivel a felhasználók azonnal szembesülnek a költségekkel, a felhasználás hatékonysága is nő. Az autóhasználó munkatársak jobban szervezik és rövidítik útjaikat, így az összesített futásteljesítmény is általában 20 százalékkal csökken.

Vegyünk egy példát. Az autó kétéves, 4 millió forintért vásárolta vagy finanszírozza a vállalat, és keveset, 100 kilométeren 7 litert fogyaszt. Átlagos KGFB és casco-díjat fizet, ez együtt évi 110 ezer forint.  Gépjárműadója évi 15 ezer forint. Havi 12 ezer forintot költünk a városi parkolásra, bár a belvárosi övezetekben az összeg könnyedén lehet ennek többszöröse. Vettünk éves autópálya-matricát. Ez havi 135 ezer forintos költség.

A car-sharing rendszerben ugyanez 116 560 forintból megoldható. Míg tehát 5 saját autó havi üzemeltetési költsége 676 111, a 3 közösségi autóé mindössze 388 533 forint. Ez több mint 40 százalékos költségcsökkenés, még akkor is, ha a car-sharing autók egyenként havi 250 kilométerrel többet is futnak, mint a céges autók.

A szolgáltatás transzparens, az Avalon a közösségi autóhasználatra vonatkozó összes adatot megjeleníti a honlapján. Ezenkívül lényegesen egyszerűbbé válik az adminisztráció azzal, hogy minden lehetséges felhasználó kártyát kap, így nem kell mindig egy arra kijelölt személynél leadni illetve felvenni a gépjármű kulcsait.

Bizalmatlanok, de meggyőzhetők

Kádár András értékesítési vezető lapunknak elmondta, hogy bár a szektor hagyományosan hajlamos minden új szolgáltatást bizalmatlanul kezelni, tavaly szeptember óta több százan kipróbálták a közösségi autóbérlést. Hat hónapon belül mintegy 500 új ügyfélre számítanak. Épp a nehézkes kulturális beágyazottság miatt organikus növekedésben bíznak, alulról építkeznek, bár sokat jelentene néhány komoly stratégiai partner, akár nagyobb vállalatok, akár önkormányzatok. „Mi is kkv-nek számítunk, falrengető marketingkampányban nem gondolkoztunk, inkább szakmai eseményeken, konferenciákon, egyeztetett tárgyalásokon igyekszünk megismertetni a terméket. Ám nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk. Kijelenthetjük, amelyik cég kipróbálta a módszert, érzékeli és értékeli, hogy a felszabadult tőkét bátran fordíthatja inkább a vállalat valós tevékenységére, vagy akár az üzletfejlesztés céljaira, ez pedig nagyon meggyőző” – teszi hozzá.

Bár a vállalati közösségi autózás ágazatfüggetlenül hasznos lehet bármilyen cégnek, jelenleg jellemzően preferálja például az épületüzemeltetés. Sőt ez új hozzáadott szolgáltatási értéket jelenthet az irodaház-üzemeltetéssel foglalkozó csoportok számára is: azon egyszerű oknál fogva, hogy hasznos, ha ügyintézés közben éttermet, autómosót, ruhatisztítót találunk egy helyen, nagyban emelheti a profilt, ha ez a rugalmas modell is helyet kap benne.

A tesztidőszak elég vonzó

Kádár András elmeséli, növekvő sikerüknek momentán két kulcseleme van. Az egyik, amivel kifejezetten hosszú távon tudnak építkezni, a közösségi autózás rugalmas szolgáltatási modellje, ez többek között egy három hónapos tesztidőszak lehetőségét is magába foglalja. Minden kötelezettség nélkül, gyakorlatilag önköltségen ki lehet próbálni. A jelentős költségmegtakarításon túl a másik a már említett flexibilitás: ha már harminc percet meghaladó útról beszélünk, a taxinál bőven jobban megéri ez a modell, ráadásul kombinálható a közösségi közlekedéssel. „Ha több ponton kell érinteni a várost, sokkal könnyebb így racionalizálni” – mondja. – „Két megbeszélésre ugyanabban a kerületben fölösleges autóba ülni, 2014-ben ennél már valóban magasabb mindannyiunk fenntarthatósági küszöbe. De ha ez kombinálódik azzal, hogy egy ponton beszáll egy kolléga, ha vásárolni vagy intézkedni kell, ez a kézenfekvő megoldás.”

Az Avalon car sharing jelenleg 5 EZ parkolóházban elérhető, többnyire frekventált fővárosi pontokon, de természetesen a tervek terjeszkedésről és fejlesztésről szólnak. „Már igénybe vehető az a kényelmi funkció is, hogy a közösségi autó dedikáltan egy-egy vállalat rendelkezésére áll, és közvetlenül az ő parkolójából vagy garázsából elérhető. Így az üzemeltetés, az erre fordított idő, a nyomon követhetőség még inkább a vállalat stratégiai céljai szolgálatában áll” – mondja Kádár András.