Ezzel a lehetőséggel 500 ezer lakáshiteles még nem él

2014.11.27. 06:15

A munkáltatók 2014 januárja óta adómentes támogatást adhatnak alkalmazottaiknak lakáshitel-törlesztésre. Ez havi 10-15-20 ezer forintot is jelenthet, ami a legtöbb hitelt törlesztő család számára számottevő segítség lehet. Ki kaphat adómentes támogatást a lakáshitelesek közül?

A kedvező lehetőséget csupán az érintettek 2-3 százaléka használja ki, elsősorban a rendkívül bonyolult adminisztrációs elvárások miatt. A munkáltató által adható támogatással kizárólag olyan hitelt lehet törleszteni, amely lakáscélú, azaz ingatlanvásárlás, -építés, -bővítés vagy -korszerűsítés volt a célja, illetve ilyen hitel kiváltására vették fel.

Kevesen élnek vele

A Bankmonitor érdeklődésére adott banki válaszokból a következő kép körvonalazódott: mintegy 720 ezer lakáscélú hitelhez igényelhető az adómentes támogatás, ebből körülbelül 500 ezer olyan szerződés van, amelyik nem rendelkezik fizetési késedelemmel, és 300 ezer, ami a szobaszám szempontjából teljesíti a feltételt.

A 300 ezerből mindössze 8-10 ezer rendelkezik adómentesen adható lakáshitel-támogatással. A legtöbb lakáshitelhez – háztartás lévén – két felnőtt adóstárs tartozik; a közel 600 ezer érintettből tehát mindössze maximum 20 ezren élnek a lehetőséggel.

Kik vehetik igénybe?

Az adómentes lakáshitel-támogatásra a jogosultságot az ingatlan vételára, a lakás szobaszáma és a bentlakók száma határozza meg, öt év alatt összesen 5 millió forintos felső korláttal. Az egyes esetekre az adómentesen elérhető támogatás mértékét az alábbi kalkulátor számszerűsíti:

A bankok megindultak

Az idei évben több bank is kifejlesztette szolgáltatását a lakáshitel-támogatáshoz kapcsolódó adminisztráció teljes átvállalására a munkáltatótól, így vélhetően 2015-ben megindul a tömeges igénybevétel. Ahhoz, hogy valóban adómentes legyen a dolgozónak kiutalt összeg, számos feltételnek kell megfelelni. A támogatás folyósítása hitelintézeten keresztül történik, erről a pénzintézet igazolást állít ki, és adatszolgáltatást teljesít a NAV-nak.

Ezenkívül vizsgálandó, hogy a dolgozó eleget tesz-e a jogosultsági és egyéb feltételeknek, például:

  • Valóban lakáshitele van?
  • Saját tulajdona az érintett ingatlan, vagy haszonélvező?
  • Megfelelő a szobaszám?
  • Maximum mennyi támogatás adható?
  • A támogatást a dolgozó végül valóban a lakáshitel törlesztésére fordította?

Átvállalhatják az ügyintézést

Ha munkaadóként úgy döntünk, hogy a teljes lebonyolítást a bankra bízzuk, az OTP-nél és a K&H-nál élhetünk ezzel a lehetőséggel. Ez esetben már a munkavállalók jogosultságvizsgálatát sem nekünk kell elvégezni. A szolgáltatási díjak magukban foglalják a támogatás átutalásának díját, a munkavállaló jogosultságvizsgálatának, a pénzintézet által kiadott igazolások kiállításának esetleges költségét is.

Mennyibe kerül?

Ha egy 100 fős cég havi 15 ezer forint (azaz évi 180 ezer forint) lakáshitel-támogatást nyújtana az alkalmazottaknak, akkor ez az első évben összesen fejenként 18-30 ezer forintba kerül. A második évtől az éves költség 5 ezer és 18 ezer forint között mozog. A költségszintet elsősorban az indokolja, hogy a standard lakossági bankügyletnél összetettebb adminisztráció, eljárás, igazolások kiállítása szükséges, hogy megfeleljen az adómentes kedvezmény szabályainak. A tét nem kicsi, hiba esetén ugyanis a támogatási összeg 20 százalékkal növelt értéke után kell az adókat és a járulékokat megfizetni, de ennek a terhét és kockázatait a teljes szolgáltatást nyújtó bankok leveszik a munkáltatók és alkalmazottak válláról.

A bankok eltérő díjazási struktúrája miatt egy nagyobb összegű, például több százezres támogatás egyszeri utalása a két bank közti díjazásbeli különbséget módosítja.

Mindenkinek megéri?

Miért éri meg ez a munkaadóknak? A válasz viszonylag egyszerű: 10 ezer forint havi nettó bér teljes költsége céges szinten adókkal és járulékokkal átlagosan 20 ezer forint, míg 10 ezer forint lakáshitel-támogatás teljes költsége (banki ráfordítások nélkül) pontosan 10 ezer forint, azaz 50 százalékkal kevesebb.