Tableten a tananyag

2014.12.04. 08:45

Mindig is az oktatási piacon dolgoztak, de 23 éve egy kis családi vállalkozásként indult el a Balázs-Diák. Céljuk az oktatási intézmények szakszerű, pontos és precíz kiszolgálása. Elsődleges piacuk Magyarország, de mára további 10 országban is jelen vannak.

Az alapító ügyvezető, Balázs János így emlegeti a kezdeteket: „Mivel magam is apa vagyok, láttam, nagy szükség van az oktatásban új segédeszközöket kitalálni, forgalmazni, és mint hamarosan világos lett, importálni. Az exportálás az előre menekülés egyik folyománya. Az elmúlt tapasztalatok alapján elmondható, hogy szinte nincs olyan tantárgy, amelyben ne lennénk jelen. A jelenlegi saját fejlesztésű termékpalettánk digitális interaktív tananyagcsomagokból áll.”

Részlet az iDoctum katalógusábólForrás: Balázs-Diák Kft.

A nemzetközi díjak magukért beszélnek, például a SOE Global Educational Awards és a Worlddidac Awards büszke díjazottja a vállalat. Tekintve, hogy India IT-nagyhatalom, a Best digital content 2014 elismerés kiemelten értékes.

Állandó megújulás

Az oktatási szféra jelentős változásokon ment keresztül az elmúlt évtizedben. Az 1994-ben működő mintegy többszáz cégből csak néhány maradt életben, mások profilt váltottak. A Balázs-Diák fennmaradását a folyamatos fejlesztés, új termékek forgalmazása segítette, ennek eredményeként formálódott a rendkívül széles termékpaletta – körülbelül 20 ezerféle eszköz –, ezen belül is kiemelt szerepe van a cég fejlődését és folyamatos megújulását tekintve kiemelten fontos informatikai, információtechnológiai fejlesztéseknek és az ennek eredményeként létrejövő interaktív tananyagoknak.

A zászlóshajó: iDoctum

A modern oktatástechnikai eszközök, interaktív táblák széleskörű elterjedésével megnőtt a kereslet az elektronikus tananyagok iránt, ezét 2007-ben szoftverfejlesztésbe kezdtek. iDoctum márkanéven interaktív, több részből álló programsorozatot hoztak létre, amely mára számos hazai és objektív mérce alapján odaítélt külföldi elismerést kapott. A programcsalád témakörei és tantárgyai ma is bővülnek, máig 12 nyelvre fordították le őket.

Balázs János Új-Delhiben, a School of Educators díjátadó gálájánForrás: Balázs-Diák Kft.

Felmérve a digitális nemzedék igényeit, elkezdődött a digitális tananyagok applikációra adaptálása, amelyek elérhetőek mind az Appstore-ban, mind a GooglePlayben. Valamennyi testreszabható: „Ha például a földrajzi ismeretekről beszélünk, egy iskola dönthet úgy, hogy csak a Kárpát-medencére vonatkozó ismeretekkel foglalkozik” – mondja Balázs János. – „De hozzáteheti az ipari adottságokat, az energia kérdéseit, beletehetjük a levegőburok kérdéseit és válaszait, az időjárást. Minden témacsomag elbírja a komplex témafeldolgozást.” Jelenleg a fejlesztési irányok hordozója az iPhone és az iPad, illetve egyéb táblagépek.

Terjeszkedés

A cég termékei két nyelvjárásban is elérhetők norvég nyelven, továbbá disztribútorokon keresztül lengyelországi, szlovákiai és számos közép- és dél-amerikai ország oktatási intézményébe is eljutnak, valamint előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a Bahreini Királyság oktatási minisztériumával is.

A válság óta a kockázatok diverzifikációja, ezen belül is a nemzetközi nyitás kétségtelenül nagy segítség volt a túléléshez. A magyar piac fejlődése az átalakuló, képlékeny szabályozás, a bizonytalan állami szerepvállalás következtében átláthatatlan. Jelenleg még bizonytalan, hogy a várható központosítás mely piacokat érinti, a tananyagok piacát, vagy a taneszközökét is.

Telefonról szeretnek tanulni

Az ügyvezető úgy véli, az egész világon átalakulóban van az oktatási rendszer. Nem kell választani a trendek között, a hagyományos eszközökkel való oktatásnak kétségkívül van jövője. De szem előtt kell tartani az új szemléletet, és a megváltozott környezetet, igényeket is. A digitális korban nevelkedett gyerekek épp úgy ragaszkodnak a digitális platformokhoz, mint magához az élményfaktorhoz. A tanár személye ebben is játszhat irányító szerepet, de aki ma gyerek és tanul, úgyis akkor ül le és nézi meg a telefonján a tananyagot, amikor kedve van, és arra kattint, amit vonzónak és érdekesnek talál. „Nagy hangsúly fektetünk a vizualitásra is, remek dizájnerekkel és grafikusokkal dolgozunk” – meséli Balázs János. – „Nem csak a szűk értelemben vett tantárgyakra koncentrálunk, van szoftvercsomagunk sakk, hulladékgazdálkodás, logopédia és zene témakörben is. Magasan képzett tanárokkal dolgozunk együtt, így a vizuális élmény mellett a diákok játszva tanulják meg a szükséges ismereteket.”

Uniós források

„Korábban a profil bővítése és a piaci terjeszkedés volt az elsődleges célunk" – mondja végül az ügyvezető, – "ugyanakkor, mivel az az oktatási rendszer merevsége jelentősen megnehezítette a hazai oktatási piacon való versenyzést, ezért új kihívások felé tekintünk a külpiacokon. Uniós forrásokat is igénybe veszünk törekvéseink erősítése érdekében. Emellett bízunk abban, hogy a nemzetközi piacok sikere után a hazai piac is elismeri termékünket, hiszen elsődlegesen magyaroknak terveztük a programot.”

A Balázs-Diák Kft. útja a sikerhezForrás: Origo

A Magyar Telekom mint a kis- és középvállalatok legfőbb kommunikációs partnere megbízta a GKI Gazdaságkutatót egy olyan kutatással, amely segítséget nyújthat a magyarországi kis- és középvállalatoknak abban, hogy megtalálják a saját sikerükhöz vezető utat.

A cikksorozat első részében a kutatást és a vizsgálandó elméleti megállapításokat ismertettük.

Ez a cikk a sorozat utolsó darabja. Az eddig megjelenteket itt olvashatják:

Nem csak a pálinkafagyi a sikertermék

Kulcsrakész segítség a kisvállalkozóknak

Semmi sem pótolja a jó szakembert

Az angolul tanulók kikötője

Innováció nélkül ki sem ejtjük azt a szót, hogy külpiac

Senkit nem kellett elbocsátanunk