Felfal minket a december

karácsonyi ikon
Csak éljük túl a decembert
Vágólapra másolva!
Az üzleti életben a karácsonyi hajtás és minden hozzá kapcsolható macera körülbelül annyira lerágott közhely, mint a meccsközvetítésben „A labda mindenkinek gömbölyű”. A cégvezető azonban nagyon sokat tehet azért, hogy így is megvalósuljanak a célok, és erre lehetőleg a személyi állomány idegrendszere se menjen rá.
Vágólapra másolva!

Nem elég, hogy az Európai Munkavédelmi Ügynökség kimutatta, hazánkban a kieső munkanapok révén évente 440 milliárd forint gazdasági kárt okoz a munkahelyi stressz – ha ez valamikor, hát a karácsonyi rémhajtásban mindenkin meglátszik, iparágtól és működési formától függetlenül.

Éljük túl a decembert Forrás: Encyclopaedia Britannica

Az EU-OSHA felméréséből kiderül, ilyenkor szinte összeszorzódnak az általános és a szezonális tényezők. A szakképzettségnek nem megfelelő munkakör, a túlzott elvárások, a nem megfelelő munkafeltételek, a személyi konfliktusok a sokkal több feladattal, a szoros határidőkkel, az évzárás nehézségeivel, és persze a munkahelyre óhatatlanul begyűrűző vásárlási lázzal.

Kiemelt területek

Az Egyesült Királyság Munkavédelmi Hivatala idén publikált „Stressz és pszichoszociális rendellenességek” című felmérése összefoglalja a kiemelten érintett területeket:

  • Egészségügy, szociális dolgozók, különösen az idősgondozók – mert jóval több ilyenkor a baleset, ahogy a pszichés terhelés is.
  • Tanárok, iskolaigazgatók, mindenki, aki az oktatásban dolgozik – mert megszaporodnak a dolgozatok, a felelés, a felsőoktatásban kezdődik a vizsgaidőszak, és a teljes szektorban minimum duplázódik az adminisztráció.
  • Adminisztrátorok, call center kezelők, ügyfélszolgálati kapcsolattartók – halaszthatatlan céges zárások, nagyságrenddel megnövekedett kiszállítások várják az ágazatban dolgozókat decemberben, az eredmény a megkerülhetetlen túlórázás. Sokkal kevesebb idejük marad pihenni, nem ritkán a hétvégével sem számolhatnak, ez pedig önmagában megemeli a stressz szintjét.
  • Kereskedők, üzletvezetők, éttermesek, szakácsok, pincérek – bár a nagyobb forgalommal a legfontosabb üzleti cél teljesül, nem csak a hosszabb nyitva tartás, hanem a tömeg, az ingerült és türelmetlen vevők fizikai és pszichés terhelését is el kell tudni viselni.
  • A nők – mert ők vannak többségben a fent felsorolt szakmákban. És mert amikor végre vége, nagy valószínűséggel arra mennek haza teljesen kimerülten, hogy háromnapos ünnepet kell kisakkozniuk családi meghívásostul, nagyebédestül, nagyvacsorástul, fa- és lakásdíszítésestül, kitakarított lakásban, bevásárolva, becsomagolt ajándékok mellett. De úgy, hogy Kaszparov sem csinálja utánuk.

Egyszerű tippek a stresszkezelésre

Mit tehet a munkaadó?

A vezető jelentősen csökkentheti mindazt, ami fizikailag okoz stresszt – ilyesnek a zaj, a túlfűtött vagy túl hideg iroda, a helyiségek zsúfoltsága, a levegőtlenség. Bevezethet gyakori, rövid pihenőket. Ha az iroda adottságai megengedik, kialakíthat csendszobát, relaxációs helyiséget. Többféleképpen biztosíthat lehetőséget a sportra a béren kívüli juttatásoktól a bónuszokon át a sportnak dedikált időszakokig és a közös túrázásig. Most van igazán nagy szerepe a hatékony munkaszervezésnek, és rajta áll vagy bukik a rugalmasabb munkabeosztás, a feladatkörök és a felelősség arányosabb felosztása is.

Mit tehet a munkavállaló?

Mindig tekintse át időben és rangsorolja a napi teendőket, állítsa fel a prioritást. Optimalizáljuk az erőnket, az ember általában hatékonyabb a munkaidő elején, ekkor szánjunk időt a fontos, sürgős feladatokra. Egy tízperces séta a friss levegőn annak is jót tesz, akinek egyébként a kávé üzemanyag. Különösen ergonomikus, ha nagyobb munkaszakaszokat határolunk el a gyors feltöltődéssel. Ne akarjunk mindent egy nap alatt megoldani. És ne sajnáljuk az időt a kikapcsolódásra.

Cégvezetők mondják

Az Üzletrészen az elmúlt évben rengeteg céget, cégvezetőt mutattunk be. Megkérdeztünk közülük néhányat, hogyan kezelik a decemberi stresszt a saját munkahelyükön.

Geréb János, Geréb Gábor, Resono:

„Nálunk is sűrűbbek az év végi hetek, de lévén startup vállalkozás, amely még jórészt saját forrásokból dolgozik, és befektetői tőke után kajtat, vagyis voltaképp a nagy piaci megjelenés előtt áll, sokkal inkább a tervekről, a mérföldkövekről szólnak a megbeszélések, mintsem mondjuk arról, hogy a már meglévő széles ügyfélkörben fontossági sorrendet állítsunk fel. Nekünk főleg még nem fizető, potenciális ügyfeleink vannak, akik lelkesen várják a fejlesztés első ütemének befejezését, és kifejezik szándékukat a termék megvásárlására, illetve teret adnak a termék teszteléséhez. Azt tekintjük majd sikernek, ha még az év vége előtt ez a fázis megvalósulhat. Nagy valószínűséggel a befektetés is megtörténik.

Ennek megfelelően a csapatot főleg a szakmai elhivatottság, vagyis a szakmai kihívás, a feladat érdekessége, és persze az abban való hit tartja össze, hogy jó és eredeti, amit csinálunk, és amit nem oly sokára a piac is valós értékén becsül meg. És ha mindezen túlestünk, december végén az egész csapat elmegy sörözni. Lesz jelképes, de személyre szóló ajándék, hogy a csapatszellem is erősödjön.

Egyébként a sörözésre a csapatszellemet is meghívjuk. Természetesen.”

Aczél Zoltán, Gémklub:

„Ilyenkor már nincs idő behozni bármit, amit az év során nem csinálunk elég jól. A legerősebb pozitív visszajelzés mindenkinek, minden poszton, hogy a vevők rendkívül elégedettek, és mindenhonnan elismeréseket kapunk. Mind üzletileg, mind szakmailag, és emberileg is. Az eladók és játékmesterek meghatottan mesélik a háttérben dolgozóknak, hogy a vevők miket mondanak. Fontos, hogy ne csak a vezetők dicsérjenek, hanem legyen kultúrája annak, hogy az emberek egymásnak is megköszönik a segítséget, amikor eredményt érnek el. A marketingünk titka az, hogy valódi meggyőződéssel kommunikáljuk minden szinten, hogy igazi értékeket adunk: játékélményt, közösségi élményt, örömet. Tudunk tényleges segítséget adni a választásban, és ezért jönnek hozzánk, akiknek az év során jó tapasztalata volt, és akiknek az elégedett vásárlók ajánlanak minket.”

„A munkahelyi stressz jellemző módon a nagyobb, 250 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatoknál érzékelhető leginkább, de a mikro- és kisvállalatok esetében is gyakori probléma” – mondta Dr. Bakos József, a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság főigazgató-helyettese. „A munkavállalók biztonsága és a stressz megfelelő kezelése nemcsak a munkáltató törvényi kötelessége, de egyben alapvető érdeke is, különösen a munka világában legforgalmasabb időszaknak számító decemberi időszakban” – tette hozzá a szakember.

Faragó Péter, Skawa:

„Ügyfeleink, megrendelőink az év vége felé általában hirtelen ráébrednek, hogy az éves bónuszukhoz még mi mindent kellene befejezniük. Ezért nagyobb fordulatszámra kapcsolnak, és gyorsan fejlesztetnek velünk még ezt-azt. Ha minden ügyfelünk egyszerre óhajt mindent – na akkor alakul ki nálunk a hajráhangulat. Mi is osztunk ki magunknak bónuszt, ez valamelyest segít a megfelelő hozzáállásban. Ha pedig több a hangos szó, nagyobb az idegesség, igyekszünk bölcs béketűréssel reagálni. Meg humorral. Az a legjobb stresszoldó. Szerencsére a csapat minden tagja remek humorérzékkel van megáldva. És nem átallják kimutatni.”

Kulcsár Tibor, Kulcs-Soft Kft.:

„A decemberi hajtás olyan szerves része az üzletnek, hogy már az állásinterjún tisztázom mindenkivel. Ha valaki olyan alkat, hogy ettől kiborul, a legbölcsebb, ha nem is zavarjuk egymás köreit. De aki idejön dolgozni, annak meg kell értenie, hogy a szoftverbizniszben a december az, ami a fagyizóknak a nyár. Ezt a terhelést bírnia kell annak, aki belevág. Mivel tudjuk előre, hogy így működik a piac, felkészülünk arra, hogy ez egy nagyon nehéz időszak. És ha felkészültünk, tudjuk kezelni.”