A 2014-es év legizgalmasabb magyar tőkepiaci sztorijának indult a Wizz Air tőzsdére menetele még tavasszal, azonban az utolsó pillanatban mégis visszakozott a cég. Persze ez nem jelenti azt, hogy 2015-ben ne lehetne még nagyot dobbantani egy londoni IPO-val.

Majdnem híres

Egy igazán izgalmas sztorival kecsegtetett még májusban a Wizz Air londoni tőzsdére menetele, mi is felfokozott várakozással figyeltük az időről időre kiszivárgó információ morzsákat. Aztán érkezett a bejelentés június elején, hogy az akkori nagy piaci turbulenciák miatt elhalasztja a tervezett IPO-t a cég.

Akkoriban ugyanis nagyon rossz napokat éltek át a légitársaságok, főleg az európaiak. Negatív profit figyelmeztetések sorozata érkezett, és az akkor még emelkedő olajár miatti félelmek borzolták a kedélyeket.

Ugyanis az iraki feszültségek miatt akkor sokhavi csúcsra emelkedett az olajár, a Brent típusú kőolaj árfolyama június elején még 115 dollár felett is járt. Persze az azóta eltelt időszakban nagyot fordult a világ, és az akkori szintekről nagyjából 50 százalékkal szakadt be az olajár. Utólag persze már csak mosolygunk azon, hogy a tovább növekvő olajár lehetősége miatt izgultunk, de akkor nyilván azt senki nem látta előre, mi fog történné a második félévben.

De nem csak emiatt volt a június eleji időpont egy szerencsétlen periódus egy légitársaság IPO-ra. Egymás után érkeztek az alacsonyabb éves profitra vonatkozó várakozások, ami miatt hatalmas zuhanást mutattak be a légitársaságok árfolyamai. A Lufthansa, vagy az ír fapados, az Aer Lingus is akkor vált pesszimistává az idei évre, és nem sokkal utána érkezett az Air France-KLM negatív jelzése is.

Forrás: Investor.hu

Ha ránézünk a két nagy légitársaság árfolyamára, akkor azt láthatjuk, hogy még mindig messze vannak a nyár eleji magasságoktól. Ráadásul szeptember-október környékén még közbeszólt az ebola-járvány miatti pánik is, ami szintén főleg a légitársaságok részvényeit sújtotta leginkább.

Mi az IPO?
Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

Édes november

Ezt követően viszont érkezett a csodahónap, amikor szinte fékezhetetlen emelkedésbe kezdtek a légitársaságok részvényei. Az egyre lejjebb és lejjebb csúszó olajár következtében a befektetők megtalálták azt a szektort, aminek nagyon jól jön az olcsóbb olaj. A cégek üzemi költségének ugyanis nagyjából 30-40 százalékát teszi ki az üzemanyag költség, vagyis az olcsóbb kerozin nagyon jó hatással van a profit termelő képességre.

Forrás: Investor.hu

Ha pedig még azt is számításba vesszük, hogy az olcsóbb olaj miatt áttételesen magasabb fogyasztói kereslettel is számolhatunk (vagyis általánosságban többen engedhetik meg maguknak a repülést), akkor valamelyest megérthetjük miért is mutattak be 30-40, vagy akár 70 százalék feletti árfolyamugrást ezeknek a társaságoknak a részvényárfolyamai.

40 nagy tőzsdei légitársaság részvényét tömörítő index értéke (pontban)Forrás: Investor.hu, AmiBroker

Így utólag azt mondhatjuk, hogy egy légitársaság számára az október végétől december elejéig tartó időszak lehetett volna a legjobb lehetőség a tőzsdére lépésre idén. Ezt pedig egy cégnek sikerült is megtennie.

Forrás: Investor.hu

A Virgin America fapados légitársaság ugyanis november 14-én lépett a New York-i tőzsdére, méghozzá egészen elképesztő szárnyalást bemutatva. Richard Branson milliárdos cége ugyanis meglehetősen olcsó árazás mellett kínálta eladásra részvényeit az IPO-ban. Ebben persze szerepe lehetett, hogy a megelőző hetekben igen komoly zuhanást láthattunk a légitársaságok árfolyamaiban.

Mindenesetre a külső tényezők szerencsés alakulásának, és persze a tetszetősnek mutatkozó vállalati sztorinak is köszönhetően valóságos tündérmese lett a tőzsdei debütálásból. Ennek pedig az lett a következménye, hogy első kereskedési napján több mint 30 százalékot ugrott az árfolyam. De még itt sem állt meg a sztori, ugyanis a következő két napon is további közel 30 százalékot szárnyalt az árfolyama. Innen aztán jött egy korrekció, de még most is bőven 30 dollár felett van az árfolyama.

A Virgin America árfolyama (Nasdaq)Forrás: Investor.hu, AmiBroker

De nem csak a Virgin America, hanem a Wizz Air egyik jóval ismertebb versenytársa, a Ryanair is impozáns időszakon van túl november eleje óta. Egy hónap leforgása alatt ugyanis kétszeris fölfelé emelte március végén záródó üzleti évére vonatkozó nyereségvárakozását. Értelemszerűen a csökkenő olajárak miatti alacsonyabb üzemanyagköltségek is segítenek, de emellett várhatóan jobban alakul majd a bevétel is a különösen erősen bővülő forgalom miatt.

A nagy európai légitársaságok (Lufthansa, Air France) sorozatos sztrájkjai is jól jöttek a fapadosoknak, hiszen el tudják szívni az utasforgalom egy részét. Ráadásul már a Ryanair is kínál olyan szolgáltatásokat, amellyel az üzleti utasokat célozzák meg, ezzel is elszívva ügyfeleket a nagy hagyományos légitársaságoktól.

2015 lesz a nagy év?

Persze korán sem kell még temetni a Wizz Airt, már csak azért sem, mert ha tényleg ezeken az alacsonyabb szinteken stabilizálódik az olajár, akkor ennek pozitív hatásai majd csak most fognak realizálódni az eredményekben. A kerozinra ugyanis jellemzően hosszabb távú szerződéseket kötnek a cégek, hogy a rövid távú hektikus árfolyammozgásokat kivédjék.

Ráadásul a szektortársak szárnyalásának köszönhetően az értékeltségek nagyon magasan állnak, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi tulajdonosok drágábban értékesíthetik a részvényeket egy esetleges tőzsdére menetel kapcsán.

A Wizz Air mögötti fundamentumok pedig erősnek tűnnek, hiszen az európai fapados légitársaságok között a legalacsonyabb költséggel működnek. Az easyJetnél lényegesen alacsonyabb a Wizz Air mutatója, de még a Ryanairnél is sikerül visszafogottabb költségekkel működnie.

Az ultra fapados (Ultra low-cost carrier, ULCC) stratégia lényege, hogy a repülőjegy ára nagyon alacsony, viszont az összes többi szolgáltatásért (csomag, helyjegy, nagyobb lábtér, stb.) külön kell fizetni. Ráadásul a Wizz Air főleg a másodlagos repterekre repül (65%), ahol alacsonyabbak a díjak és egyéb költségek, mint a kiemelt reptereken.

Forrás: Investor.hu

A Wizz Air árbevétele az elmúlt öt évben éves átlagban 22 százalékkal növekedett, ami igen tekintélyes bővülés, a Ryanair és az easyJet esetében például 14, és 13,5 körüli volt ugyanez a mutató. A jegyáron kívüli bevételei is jelentősen nőnek, míg a 2010-es üzleti évben 25,9 százalékot tettek ki, addig a márciusban záruló 2014-es évben már 34,9 százalékkal részesedtek a teljes árbevételből. Ez pedig az egyik legmagasabb számnak számít az európai fapadosok között. Mivel a jegyárakban egy idő után nem tudnak sokkal lejjebb menni, ezért a kiegészítő szolgáltatásoknak még jobban megnő a szerepe, hogy fenntartsák a bevételek növekedését.

Forrás: Investor.hu

A Wizz Air más stratégiával is versenyez a két nagy versenytársához (Ryanair, easyJet) képest, hiszen kulcspiaca Kelet-Közép-Európa. Ez pedig kifizetődő lehet, ugyanis a régió légiközlekedési – és azon belül pedig fapados - penetrációja is alacsony. Az egyes országokból kirepülő ülésszámon belül a fapadosok aránya nagyjából 20 százalékos a régióban, míg Nyugat-Európában ugyanez az arány nagyjából 35 százalék a 2014-es pénzügyi évben az Innovata adatai szerint.

Viszont rövidtávon az ukrán és az orosz helyzet miatt lehet, hogy a piac inkább óvatosabban tekint a kelet-európai befektetésekre, illetve az Ukrajnával és Oroszországgal bármilyen módon kapcsolatba kerülő cégekre. A Wizz Air Holdingsnak van egy ukrán leánya is, amit értelemszerűen hátrányosan érintett a kiéleződő politikai-gazdasági konfliktus eszkalálódása. Igaz, a hírek szerint a Wizz Air elég gyorsan reagált az eseményekre (kapacitás visszavágása, gépek áthelyezése), így a pénzügyi eredményre való negatív hatást is mérsékelhették.

Összességében tehát azt semmiképpen sem mondhatjuk, hogy a Wizz Air elszalasztotta egy sikeres IPO lehetőségét, ugyanis 2015 során még bőven lehet esélye arra, hogy jó piaci körülmények között menjen tőzsdére. Persze valószínűleg a piac nem lesz kevésbé változékony, mint 2014-ben, így az IPO megfelelő időzítése mindenképpen fontos lesz, már ha jövőre tényleg sor kerülne erre.

Forrás: Wizz Air