Tekintélyes emelkedésen van túl 2014-ben a Microsoft, amiből az Investor.hu olvasói is profitálhattak, ha követték tavaszi ajánlásunkat. Az év számos fontos fordulatot hozott a Microsoft életében, és kis túlzással teljesen más céggel állunk most szemben, mint egy esztendővel ezelőtt. A nagy sztori ráadásul jövőre is folytatódhat, még ha kis megtorpanással is.

2014 elején került kedvenc technológiai részvényeink közé a Microsoft, és szépen meghálálta a bizalmat, a tetszetős árfolyamemelkedés mellet üzleti értelemben is az egyik legnagyobb megújulást mutatta a szektortársai között. Aki ránk hallgatott, most tekintélyes profitot szemlélhet befektetésén.

Az év összes eseményét nehéz lenne összefoglalni, nem is vállalkozunk rá, inkább csak néhány érdekes pontot szeretnénk felvillantani, amik valóban jó befektetéssé tették a Microsoftot, és még tehetik is a jövőben.

A már sokszor leírt, fejlődésre, innovációra képtelen monstrumnak beállított Microsoft életében több fontos mérföldkő is eljött 2014-ben, ezek a teljesség igénye nélkül:

  • Februárban átvette a cég irányítását Satya Nadella az egyre inkább kritizált Steve Ballmertől.
  • Nadella új stratégiát és jelszavakat hirdetett, más hangsúlyokkal, mint amerre Ballmer utolsó (kétségbeesett?) átalakítási kísérelte tartott.
  • Áprilisban lezártult a Nokia készülékgyártásának átvétele, aztán nyáron már komoly elbocsátásokat is bejelentett a cég, főként a Nokiánál.
  • Új termékek mellett egészen markáns lépések jöttek: megjelent az Office iPadre optimalizált verziója, amit aztán ingyenessé tett a Microsoft más platformokon is.
  • A PC-piac összeomlása megállt, de a Windows 8 így is látványosat bukott, amit a készülő Windows 10-zel igyekszik majd orvosolni a cég.
  • Felvásárlásokra és osztalékra is tekintélyes pénzt költött a cég.
  • Az árfolyam 12 éves csúcsot állított fel, és most is ennek közelében mozog, sőt, a második legnagyobb tech cég iaz Apple mögött.

Lelépett Ballmer, jött Nadella

Februárban többhónapos bizonytalanság végére tett pontot a Microsoft azzal, hogy korábban a szerverekért és felhőszolgáltatásokért felelős, indiai származású Satya Nadellát nevezte ki a leköszönő Steve Ballmer helyére.

Steve Ballmer (b) és Satya Nadella, a Microsoft előző és jelenlegi vezérigazgatójaForrás: Microsoft

Nadella ha lehet, minden létező tulajdonságában merő ellentéte Ballmernek, ami kifejezetten előnynek tűnik, Ballmert elfogadottsága és népszerűsége, hitelessége ugyanis mélypontok közelében mozoghatott már 2013-ban, mikor bejelentette távozását. A váltásnak a piac is örült, a részvény is nagyjából Nadella hivatalba lépésekor indult meg, ekkor fogalmaztunk meg mi is vételi ötletet a részvényre.

A Microsoft ugyan nem a legeslegjobban teljesítő technológiai részvény volt idén, de szégyenkezésre sincs ok, a karácsony előtt elért közel 29 százalékos hozam messze túlszárnyalja nemcsak az S&P500 index idei teljesítményét, de az indexben szereplő IT vállalatok átlagos hozamát is. Jó volt idén tehát a Microsoft, bár a tavalyi 40 százalékos emelkedést nem sikerül megismételnie.

Forrás: Investor.hu

Új stratégia: üzleti felhasználók, mobil, felhő

Ballmer javarészben fogyasztói termékek és szolgáltatások értékesítésére alapuló tapasztalatával szemben Nadella egészen más közegből, a nagyvállalati IT termékek és szolgáltatások világából érkezik. Nem sokkal kinevezése után el is kezdte átalakítani a cég stratégiáját. Az új jelszó „produktivitás és platformok” lett, ami persze önmagában pont annyira semmitmondó, mint Ballmer 2013-ban meghirdetett „készülékek és szolgáltatások” stratégiája.

A lényege mégis pont ellentétes. A Nadella által elképzelt Microsoft a Windows helyett sokkal inkább a még mindig elsőszámú irodai szoftvercsomagra, az Office-ra épít, és a különféle platformokon, készülékeken, rendszereken igyekszik ugyanazt a kifogástalan szolgáltatást nyújtani. Az sem véletlen, hogy az Office megjelent a nagy rivális Apple készülékein is, sőt, a mobilos és tabletes verziókat a Microsoft teljesen ingyenesen kínálja, abban a reményben, hogy az alkalmazásokat látva a felhasználók elő is fizetnek az Office365 kínálta szolgáltatásokra is. Ez a szoftverlicencekből élő Microsofttól korábban teljesen elképzelhetetlen lett volna.

A Microsoft ma már sokkal kisebb részben fogyasztói cég, mint ahogy azt akár még 2014 elején is sokan gondolták volna, a fókusz az üzleti felhasználókon és nagyvállalati ügyfeleken van. A számítási felhő terén egyébként épp Nadella munkájának köszönhetően a Microsoft egészen erőteljes pozíciókkal bír az Azure és egyéb termékei révén.

Az erőteljes üzleti fókuszra a cég persze már 2013-ban felhívta a figyelmet, amikor alapjaiban újrarajzolta az üzleti szegmenseket, és világosan kiderült az eredménykimutatásokból, hogy bevételei, és főként profitja nagyobb részét szerzi üzleti felhasználóktól.

Forrás: Investor.hu

A Windows még utoljára összeszedi magát

A Windows persze még mindig nagyon fontos részét képezi az Microsoft üzletének, és ez a szelet nem is fog eltűnni egy csapásra, még ha a jelentősége egyértelműen csökken is. Az üzleti szegmensek átalakítása részben azt a célt is szolgálhatta, hogy a vergődő Windows-ról elterelje a figyelmet.

Az elmúlt években, különösen 2013-ban ugyanis lényegében összeomlottak a PC-eladások, a Microsoft pedig évtizedes szövetségeket bontott fel a PC-piac két meghatározó másik szereplőjével, a HP-val és az Intellel. Mindennek tetejébe a 2013-ban piacra dobott Windows 8 is látványos bukást hozott, sőt, egyes vélekedések szerint a Windows 8 miatt zuhantak ilyen ütemben a számítógép-eladások is.

A PC-piac összeomlása ugyanakkor megállt 2014-ben, és a rendkívül pesszimista várakozásokhoz képest sorozatos kellemes meglepetéseket hozott, az eddig halogatott vállalati vásárlásoknak köszönhetően minimális lemorzsolódást láthatunk csak ezen a piacon. Ez nyilvánvalóan a Windows eladásainak is támaszt ad, hiszen a negyedévente eladott 70-80 millió számítógép túlnyomó részén még mindig Windows fut.

Kérdés, hogy a Windows 10 tud-e ebben újabb fordulatot hozni, de a Microsoft vezetőit hallva és a stratégiát látva leginkább az lehet a cél, hogy ez már ne számítson. A Microsoft igyekszik továbblépni.

Forrás: Investor.hu

Nokia: Ballmer utolsó bombája

Satya Nadellának azért hagyott még Ballmer egy-két komoly fejtörőt. Ezek közül is kiemelkedik a Nokia készülékgyártása, amire még Ballmer tett tekintélyes, több mint 7 milliárd dolláros ajánlatot 2013 szeptemberében. A tranzakció ugyanakkor idén áprilisban zárult le, a Microsoft számai a második negyedévtől tartalmazzák a telefoneladás eredményeit (akkor még csak „tört” negyedév volt).

Nem valószínű, hogy Satya Nadella ennek nagyon örülne. A Nokia készülékgyártása üzemi szinten épp, hogy kikeveredett a veszteségből, mielőtt megvette a Microsoft, és Nadella platformokon átívelő, felhőalapú filozófiájába se nagyon passzol a saját készülékgyártás. Eközben viszont csak az eddig ismert két negyedévben már közel 1,3 milliárd dollárt emésztettek fel az átszervezési költségek, nem kizárólag, de javarészben a Nokia megvásárlása miatt.

A harmadik negyedévben eladott 9,6 millió Lumia okostelefon persze nem kevés, de igazából nem is sok, a teljes piacon inkább a futottak még kategóriába tartozik a maga 2,9 százalékos piaci részesedésével. A Nokiával együtt ráadásul tekintélyes „butatelefon” gyártás is érkezett, amire aztán végképp semmi szüksége a Microsoftnak.

Nem is volt meglepő, amikor a cég nyáron tekintélyes elbocsátásokat jelentett be. A Nokiától átvett 25 ezer dolgozó felét igyekszik a menedzsment eltávolítani, és a pletykák szerint a nem a Lumia okostelefonok gyártásához kapcsolódó egységeket pedig valamelyik beszállítójára próbálja meg majd rásózni.

Vannak még hátráltató tényezők

Részben a Nokia jelentette visszahúzó erő miatt a Microsoft fő számaiban még nem minden rózsás. A negyedéves szinten 2,5-3 milliárd dollár bevételt termelő készülékgyártás persze átmenetileg megdobta a bevételeket, de e nélkül nincs igazán acélos növekedés. Bár már zsugorodás sem, a Microsoft mintha elérte volna lokális mélypontját, és újból lendületbe jönne.

Forrás: Investor.hu

A profit terén ugyanakkor a Nokia és az átszervezések hatása még vaskosabban jelen van, az egy részvényre jutó profit több mint 10 százalékkal zsugorodott 2014 harmadik negyedévében az egy évvel korábbi szinthez képest (ebben benne vannak a Nokia számai is).

Forrás: Investor.hu

Mindez azt is jelenti, hogy a kellemesen növekvő bevétel mellett a profitabilitás terén elmaradt még az áttörés. Jól látszik ez a 2010 eleje óta fokozatosan lemorzsolódó operatív marzson is, ami 12 havi gördülő (azaz mindig a megelőző 12 hónap összegét mutató) módon éppen 10 éve nem látott szintre süllyedt. Ez önmagában katasztrofálisnak tűnhet, viszont legalább van honnan javulni, ráadásul az eszköz is megvan már hozzá.

Jól látszik, hogy az új kimutatásokban külön üzletágként kezelt fogyasztói és üzleti szegmensek milyen eltérő porfitmarginok mellett működnek, a készülékek és fogyasztók üzletág teljesítményét ráadásul még tovább rontja az ide sorolt készülékgyártás is, eközben az üzleti felhasználóknak nyújtott termékek és szolgáltatások több mint dupla akkora nyereséghányadot tud elérni.

Nem véletlen, hogy Nadella erőteljesen ebbe az irányba kormányozza a Microsoft hajóját, így még van tere a javulásnak bőven.

Forrás: Investor.hu

Nem olcsó, de lehet még az

Ez azért is lényeges, mert a nagy emelkedésben a Microsoft már nem számít olcsó papírnak, legalábbis a szélesebb piaci átlagokhoz képest semmiképp, a korábbi mély, 30 százalék körüli diszkontról az értékeltség már elérte az S&P500 IT index szintjét.

Forrás: Investor.hu

A nagyvállalati IT cégek között ugyan még mindig az egyik legalacsonyabb értékeltséggel bír a Microsoft, de ez, látva a gyenge növekedést, jogosnak is mondható.

Egészen más lenne persze a kép, ha a Microsoftnak sikerülne ismét érezhető emelkedő pályára állnia, amire minden esélye megvan. A profitmarginok az átszervezési kiadások elmúltával emelkedésnek indulhatnak, és ha hihetünk Nadella új stratégiájában, akkor a bevételekben is folytatódhat a kedvező trend, ami a várakozásokat is átrajzolhatja.

Forrás: Investor.hu

Márpedig ennek is van tere bőven, hiszen az elemzői kar még távolról sem lett túlzóan optimista a Microsofttal szemben, bár a vételre buzdító ajánlások aránya érezhetően nő a nagy ralival párhuzamosan. A további vételi ajánlások persze már egyre inkább elkésettnek tűnhetnek, de ismerve a piac „lélektanát”, még további, szintén későn mozduló befektetőket hozhatnak a részvény piacára.

Forrás: Investor.hu

Nem biztos, hogy most kell ugrani

Összefoglalva tehát kevés izgalmasabb sztorit lehet találni 2014-ben a nagy technológiai cégek között, mint a Microsofté, és a sztori akár 2015-ben is jól folytatódhat. Ha valaki eddig lemaradt a nagy menetelésről, akkor persze nem biztos, hogy most van a legjobb pillanat beszállni.

Érdemes felfedezni a technikai képen az óvatosságra intő negatív divergenciát, a heti grafikonon ugyanis a legutóbbi csúcsot már a fontos indikátorokban nem követte újabb csúcspont, ráadásul az RSI indikátor kilépett a túlvett zónából is, ami eladási jelzést jelent. Ezek alapján nem kizárt, hogy a mostani, nyaktörő meredekségű emelkedő trend átmenetileg megtörik, ami akár újabb kiváló beszállási lehetőséget is jelenthet. Feltéve, hogy Nadella tovább tudja terelni a kijelölt úton a Microsoftot.

A Microsoft szárnyalása az elmúlt két évben.Forrás: Investor.hu