Vágólapra másolva!
Egyes vélemények szerint idén újra magára találhat az egykoron szebb napokat is megélt okostelefon-gyártó, a BlackBerry. Persze ne várjuk, hogy a feltámadás az egyik napról a másikra fog menni, hosszú időt vehet még igénybe, ha régi önmagát akarja megmutatni a kanadai cég. 
Vágólapra másolva!

Egyelőre úgy fest, hogy túl van legsötétebb napjain az egykoron a világ egyik meghatározó telefongyártójának számító BlackBerry. A kanadai cég talpra állítása egyáltalán nem ígérkezik könnyű feladatnak, de több jel is arra utal, hogy a tavaly kinevezett vezérigazgató, John Chennel mindez sikerülhet. Az alábbiakban néhány pontban össze is szedtük, hogy mi szól a BlackBerry mellett.

1. A több lábon állás

Immáron két merőben eltérő új okostelefonnal célozza a nagyközönséget a BlackBerry, miután az újonnan bemutatott Classic készülék jócskán eltér a három hónapja debütáló Passporttól. Amíg előbbi a nevéből adódóan a klasszikus „old school” vonalat képviselő qwerty-s készülék, addig utóbbi egy sokkal modernebb stílust képviselő phablet, amely a digitális érintőképernyőt ötvözi a hagyományos fizikai billentyűzettel. Ennek köszönhetően a BlackBerry két különböző felhasználói kört is megcélozott egy időben, ami nagyban segítheti a hajdan szebbnapokat megélt okostelefongyártó feltámadását.
Nagy szükség is van erre, hiszen az értékesített készülékek száma jócskán megcsappant az elmúlt években. Igaz, úgy néz ki, hogy a mélyponton már túl vagyunk, az első negyedévben eladott 1,3 millió darab készülék után a november végén zárult három hónapban már 2 millió új BlackBerry talált gazdára.

Forrás: Investor.hu

2. Nagy hangsúlyt fektet a BlackBerry a biztonságra

2014 több eset révén is rávilágíthatta a világ nagyvállalatainak figyelmét a digitális biztonságra, hiszen olyan cégeket ért hacker támadás, mint az eBay, a Home Depot, vagy éppen a Sony, amelynek talán éppen az okozza a legkisebb érvágást, hogy egy filmjét törölni kényszerült. A tengerentúli pénzügyi intézmények, illetve hivatalok például mindmáig hűek maradt a BlackBerryhez, mivel a cég kiemelkedő biztonságot nyújtott a számukra. Habár a vállalati adatbázisokhoz való hozzáférés sokkal jövedelmezőbb „biznisz”, mint az egyéni személyazonosság lopás, a jövőben várhatóan utóbbi is sokkal jellemzőbb lehet. Tehát a számítógépes bűnözés terjedése egyre inkább versenybe hozhatja a BlackBerryt.

3. A szoftverek izgatják a befektetők fantáziáját

A BlackBerrynek van egy „B” terve is arra az esetre, ha az új készülékek nem állítják emelkedő pályára a bevételeket. John Chen, a cég vezérigazgatója még a CNBC-nek egy novemberben adott interjúja során mondta el, hogy nagy potenciált lát a szoftver üzletágban, amely éves szinten mintegy 250 millió dolláros bevételt termelt. Ez az összeg azonban Chen elmondása szerint jövőre duplázódhat, ha minden jól megy, akkor az összbevétel 13 százalékát tehetik ki a 2015-ös üzleti évben. Ez pedig lássuk be, már a befektetők fantáziáját is megmozgathatja.

4. A felvásárlási sztori is fel-felbukkan

Időről időre terítékre kerül a BlackBerry körüli felvásárlási pletyka, az elmúlt bő egy évben már több érdeklődővel is összeboronálták az egykoron szebb napokat megélt céget. Az egyik legkomolyabb érdeklődő a társaság egyik legnagyobb tulajdonosa, a Fairfax Capital volt, akik azonban végül nem ütötték nyélbe az üzletet még 2013 végén.

A legtöbbször azonban a kínai Lenovo neve került elő, mint lehetséges vevő. Legutóbb például októberben számoltunk be róla, hogy a Benzinga.com értesülései szerint a kínaiak 15 dolláros részvényenkénti ajánlatot tehetnek a BlackBerryre, ami így az akkori árhoz képest 50 százalékos prémiumot jelentett volna. Habár ajánlat nem érkezett, a BleckBerry árfolyama a fontos 11 dolláros szint felett indíthatja az új évet.

Hogy lesz-e Lenovo-ajánlat? Igen nehéz megmondani, már csak azért is, mert a kínai cég akvizíciója nemzetbiztonsági kérdéseket vethetne fel a tengerentúlon. Az ok egyszerű, hiszen az amerikai köztisztviselők például több százezer BlackBerryt használnak a munkavégzéshez, ráadásul még maga Barack Obama hivatali telefonja is BlackBerry. Ennek függvényében vélhetően a kanadai hatóságok mellett az amerikai szervek is alaposan megvizsgálnának egy Lenovo-ajánlatot.

Másrészt kérdéses, hogy a kínaiaknak érdemes-e bajlódniuk a negyedévente jelenleg mintegy 2 millió okostelefon értékesítésre képes BlacbBerry megvételével. Mindez a legutóbbi negyedév alapján bő 10 százalékkal dobhatná meg a világ negyedik legnagyobb okostelefon-gyártójának, a Lenovo értékesítését. Persze szinergiák ezen kívül is lehetnek.

Forrás: IDC, Investor.hu

Nem szabad azonban azt sem elfelejteni, hogy a BlackBerry igen nagy készpénzállományon ül, ami jelenlegi piaci kapitalizáció felére rúg. Ez pedig igenis tekintélyes aránynak számít, amivel egy potenciális vevőnek számolnia kell.

Forrás: Investor.hu

5. Bíztató a technikai kép

Ahogyan azt nemrégiben az Investor.hu hasábjain is kiemeltük, igen tetszetősen fest a BlackBerry árfolyamgrafikonja. Ha a részvénynek sikerülne megragadnia a 11 dolláros szint felett, és a 11,6 dollárnál lévő 11,6 dolláros ellenállásán is túlverekedné magát, akkor akár a 14,5 dollárt is megcélozhatná, ha az emelkedő háromszög alakzatból indulunk ki. Ráadásul az az ár csaknem egybevág a legutóbbi felvásárlási pletykában megszellőztetett 15 dollárral.

BlackBerry heti grafikon (Nasdaq) Forrás: AmiBroker, Investor.hu