A nemzetgazdasági tárca kérésére a NAV rászállt az Uber-sofőrökre. Az ellenőrzések kiderítették, hogy egyiknek sem volt engedélye a taxizáshoz, ráadásul adószámuk és számlatömbjük sem volt.
Mivel a revizorok csak az utóbbi kettőért büntethetnek, a közösségi alkalmazást használó sofőröknek elég, ha valamilyen vállalkozási formára váltanak, és beszereznek egy számlatömböt, és minden utasuknak adnak is számlát. Elmondjuk, hogyan úszhatják meg az uberesek a NAV
maximálisan 200 ezres büntetését.
Itthon leginkább jövedelemkiegészítés miatt vállalkoznak az alkalmi utasszállításra az autósok. Ezt azonban Magyarországon csak azok tehetik meg, akiknek érvényes taxisengedélyük van, és mindenben megfelelnek a budapesti taxisrendeletnek.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérim válasza szerint ugyanis a személyszállítási tevékenységet végzőknek az adózási szempontokon túl számos egyéb jogszabályi követelménynek és fogyasztóvédelmi elvárásnak kell megfelelniük. Az infokommunikációs eszközökre telepített alkalmazásokra építő utazásszervezés Magyarországon nem legális, ha a szállítást az előírt feltételeket nem teljesítve, engedéllyel nem rendelkező személy végzi.
Jelenleg viszont még csak a NAV ellenőrzi nagyobb erőkkel a sofőröket. Az Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a próbavásárlások során
egy sofőr sem felelt meg az adóhatóság követelményeinek.
Nem volt adószámuk, és nem adtak számlát, mert számlatömb sem volt a kocsijukban. Az NGM közleményében mellékesen azt is megemlítették, hogy a pénzügyi ellenőrzés során taxisengedélyt sem tudtak felmutatni a sofőrök.
Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő szerint az Uber-sofőröknek valóban rendelkezniük kellene adószámmal, és számlát is kellene adniuk az utazás végén.
Mivel a legtöbben bérkiegészítésért autóznak, logikus lenne, hogy a kisadózó vállalkozások tételes adózását (kata) válasszák a sofőrök.
Ebben az esetben munkaviszony mellett megúszhatnák az uberezést 25 ezer forint adófizetéssel,
és számlát is kiállíthatnának az utazás végén. Munkaviszony nélkül ugyanebben az adónemben 50 ezer forintot kell fizetni.
A közösségi szolgáltatások esetén a pénz nem egyből ahhoz a félhez érkezik, aki a szolgáltatást nyújtja. A revizorok kártyájáról is elsőként az Uberhez érkezett be a pénz, ahol levonták a jutalékot, és egy kis idő után elutalták a sofőr pénzét annak a számlájára.
Az utazás végén a sofőrnek azonban a teljes vételárról kell számlát adnia, amely tartalmazza a jutalékot is – mondta az adószakértő. A jutalékokat és egyéb költségeket persze mindenki levonhatja a bevételéből, de a 6 millió forint bevétel alatt választható kata esetén erre sincs szükség.
A NAV nem állt le, a minisztérium közleménye szerint minden egyes Uber-sofőr további ellenőrzésre számíthat.
A Nemzetgazdasági Minisztérium válasza szerint azonban nem kell attól tartaniuk a sofőröknek, hogy büntetést kapnak az adóhatóságtól, ha a fentiek szerint adnak számlát az utasoknak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy más hatóságok ne ellenőrízhetnék, hogy az autósok rendelkeznek-e a taxizáshoz szükséges engedélyekkel.
Hazai beszámolók szerint sofőrként akár 2000-3000 forintos bruttó órabér is összejöhet, ebből hétköznap nappal inkább az alsó, hétvégén éjszaka pedig felső határt elérő tarifa a reális. Ez adózás előtti eredmény, de az egyéb költségeket már levonták a bevételből.
Mindezek alapján igencsak megéri uberezni, különösen akkor, ha a képzettséget nem igénylő, az alkalmi könnyű fizikai munkáért általában 1000 Ft/órás plafonbérrel kecsegtető hazai munkalehetőségekhez hasonlítjuk.
A gazdasági tárca célja az, hogy a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó Uber-hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat.
A minisztérium és a kormány álláspontja szerint a Hollandiában bejegyzett Uber International Holding B. V. jutalékért internetalapú diszpécserszolgáltatást nyújt a magyar sofőrök és utasok számára, de mivel
nincs magyarországi telephelye, itthon nem fizet adót.
Az Ubertől megkérdeztük Rob Khazzamot, az Uber magyarországi bevezetésért felelős vezetőjét, aki szerint a cég minden adókötelezettségének eleget tesz Magyarországon. Azt nem akarta elárulni, hogy pontosan hogyan, de szerinte a cég segíteni fog a sofőröknek, hogy betartsák a hazai szabályokat.
A kormánnyal is tárgyalnak, hogy megoldásra jussanak, mondta Khazzam, aki szerint az Uber egy innovatív cég, amely hajlandó kompromisszumokat kötni. Azt viszont mindenképp látni kell, hogy olyan technológiai újításról van szó, amelyre a kormányoknak is reagálniuk kell.
A nemzetközi példákból több megoldást is ismerhetünk. A hasonlóan közösségi szolgáltatásokra épülő Airbnb például maga szedi be a szükséges adót, és utalja el San Francisco város önkormányzatának.
Rob Khazzam szerint minden megoldást fontolóra vesznek, de még semmilyen megállapodásra nem jutott a cég a kormánnyal.
Az adózási feltételeknek ugyan nem lehetetlen megfelelni itthon, de mivel taxizásnak minősül a uberezés itthon, a NAV elvárásain túl a budapesti taxirendelet személyi és tárgyi feltételeinek is meg kell felelnie annak, aki a fővárosban akar személyt szállítani.
Nem hallottunk olyan precedensről még, hogy a BKK és társszervei vizsgálatot indítottak volna, de könnyen lehet, hogy előbb-utóbb ez is megtörténik.