Nem gondolkodik rendszámcserén a kormány

2015.01.07. 06:17

Ha már van megyematrica, akkor területalapú rendszámtábla is kellene – merült fel a kérdés a Facebookon. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint egyelőre jegelték a témát.

Az autók rendszámtáblájának cseréje már többször is szóba került Magyarországon. Legutóbb 2012-ben, akkor a Belügyminisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a rendszámok több lépcsőben, felmenő rendszerben és önkéntes alapon megvalósuló cseréjének lehetőségét vizsgálta.

A futball miatt?

Lovas Károly Róbert, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese az Origónak azt mondta, emlékei szerint 2012-ben a futballhuliganizmus visszaszorításával hozták összefüggésbe a rendszámtáblacsere ügyét. Úgy emlékszik, szóba került, hogy egy Fradi-meccs idején, ha például sok győri rendszámú autó parkolna az Üllői úton, akkor könnyen el lehetne kapni a futballmeccseken randalírozó győrieket, de ténylegesen 2012-ben nem kaptak választ arra, hogy miért sürgették annyira a rendszámok cseréjét.

Sok tanulmány került a kukábaForrás: MTI/Marjai János

Komolyan gondolták

Németh Lászlóné volt nemzeti fejlesztési miniszter 2012-ben a rendszámtáblacseréről azt mondta, az új járási rendszámok bevezetéséről elkészültek a szakértői javaslatok, amelyeket hamarosan a kormány asztalára tesznek. A kabinet támogató döntése esetén felmenő rendszerben látják el új típusú rendszámmal az autókat.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban az Origónak azt mondták, 2012-ben nem született semmilyen kormánydöntés a rendszámtáblacseréről. Az NFM-ben hozzátették, több szakmai elgondolás volt, sok tanulmány is született, de több mint egy éve semmiféle elmozdulás nincs a magyarországi területalapú rendszámtáblacsere ügyében.

Máshol is van

Területalapú rendszám van egyebek között Ausztriában, Horvátországban, Németországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Olaszországban és Romániában is. Az alkalmazott területi jelölés hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez is.

Németországban már régóta területalapú a rendszámForrás: Polizei Mettmann

Az Európai Unió több tagállamában hosszú évek óta eredményesen működik a területi rendszám, amelynek előnye, hogy a rendszer alapján az autóhoz azonnal és össze nem téveszthető módon hozzá lehet rendelni aktuális nyilvántartási helyét és üzembentartója lakóhelyét.

Úgy jó, ahogy van

Magyarországon a közigazgatás elektronikus. Egy rendszámból most az összes fontos információt ki tudják olvasni a hatóságok – mondta az Autóklub főtitkárhelyettese. Ez a hálózat tökéletesen alkalmas arra, hogy a matrica nélkül autózókat vagy a közlekedésben szabálytalankodókat kiszűrjék.

1990 óta vannak a mostani formátumban a rendszámokForrás: MTI/Krizsán Csaba

Lovas Károly Róbert szerint semmi nem indokolja, hogy a több mint 4,2 millió autó felségjelzését mostanában lecseréljék.

1990 óta ilyen

Magyarországon az autókon 6 karakter hosszúságú forgalmi rendszámok vannak. Normál esetben ez három betű, három szám, fehér alapon fekete karakterekkel. A bérfuvarozók esetében sárga az alapszín. A jelenlegi sorozat kibocsátása 1990 augusztusában kezdődött. Persze Magyarországon is vannak egyedi rendszámok. Ezeknek első három karaktere betű kell, hogy legyen, az utolsó karakternek pedig számnak kell lennie. A betűk után viszont már csak számok következhetnek.

A mostani rendszámok minden érdemi információt tartalmaznakForrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Mennyibe kerülne?

Egy pár rendszámtábla most az okmányirodában 8500 forintba kerül. Az új rendszámhoz új forgalmi és törzskönyv is dukál, ez most 6-6 ezer forint plusz egy 585 forintos érvényesítő címkével is megfejelik ezt az összeget. A regisztrációs matricának, amit az autó ablaküvegére ragasztanak 1550 forint az ára. Ha Magyarországon ismét rendszámcsere lenne, akkor az 4 millió autósnak jelentene komoly anyagi megterhelést és utánajárást. Az Autóklub főtitkárhelyettese autónként 25 ezer forintra becsült egy esetleges rendszámtáblacserét.

Zöld rendszám is lehetne?

Néhány tucat, tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon – mondta korábban Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, aki szerint zöld rendszámot kellene kapniuk az ilyen gépkocsiknak. Nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki ezek a környezetterhelés szempontjából kedvező adottságokkal rendelkező járművek a sokaságból, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek "hagyományos", benzines társaiktól.

Az elektromos autóknak zöld rendszám kelleneForrás: AFP/Gabriel Bouys

A megkülönböztetés pedig fontos lenne, mert a rendeletek alapján az elektromos autók használhatják a budapesti buszsávokat, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a parkolókat is. A megkülönböztető jel hiányában azonban az ilyen járművek vezetői könnyen "beleszaladhatnak" a hatóság bírságaiba.

Kicsi ország

Az Autós Nagykoalíció elnöke sem tartja szükségesnek Magyarországon a rendszámtáblacserét. Knezsik István az Origónak azt mondta, hogy a területi alapú rendszámok nem sokat érnének Magyarországon. Példaként említette, hogy az új autók értékesítése, tavaly ugyan 20 százalékkal nőtt, de az autók többsége céges autó, és lízingelik őket. A járműveket nem a tulajdonos címére jegyezik be, hanem a lízingcégekére. Ezek többsége Budapesten van, tehát a rendszámok is budapestiek lennének. Knezsik István szerint Magyarország pici ország, nem indokolt a területi rendszámok bevezetése.