Pörögnek a gyárak, mégis szenved az Airbus és a Boeing

Vágólapra másolva!
Ha csak a főbb számokat nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy jól alakult az év a világ két legnagyobb repülőgépgyártójánál. Azonban, ha a részvényárfolyamra tekintünk, már kevésbe látunk szép teljesítményt.
Vágólapra másolva!

Kedden a Boeing hivatalosan is bejelentette, hogy rekordévet zárt, ami a leszállításokat és a megrendeléseket illeti, hiszen soha ennyi gépet nem gyártottak le, mint tavaly.

Összesen 723 repülőgépet szállítottak le partnereiknek, míg 1432 gépre megrendelést kötöttek (ez a nettó számot jelenti, vagyis a visszamondásokkal korrigáltat). A Boeing legnépszerűbb gépe a 737-es volt, amiből 485 darabot jutattak el a megrendelőkhöz.

A Boeing 737-es gépe. Forrás: Boeing

Mindkét fontos adatot, vagyis a megrendeléseket és a leszállításokat is kiemelt figyelemmel követi a piac, hiszen előbbi mutatja, hogy a jövőben mennyire tudnak majd pörögni a gyárak, míg utóbbi azért lényeges, mert leszállításkor fizetik ki teljes egészében a pénzt a cégnek. Ráadásul addig akár vissza is mondhatják a légitársaságok megrendeléseiket, persze valamekkora összegért cserébe.

Forrás: Investor.hu

Mindenesetre a Boeing árfolyama nem azt mutatja, hogy a befektetők nagyon örültek volna a rekordévnek, hiszen a részvény a tegnapi kereskedésben mínusszal zárt, és 2014-ben is elég gyatra teljesítményt nyújtott.

Ennek legfőbb oka az lehetett, hogy a megelőző évben, 2013-ban a Boeing árfolyama hatalmas szárnyalást mutatott, 75 dollár körüli szintekről 140 dollárig emelkedve. Felmerül a kérdés, hogy ezután az újabb rekordév után mi következik, lehet-e tartani ezt a tempót.

A Boeing árfolyama (NYSE) Forrás: Investor.hu, AmiBroker

Bár 2013-ban az Airbus is hasonló produkciót mutatott a Boeinghez, mind a részvényárfolyamot, mind pedig a megrendeléseket/leszállításokat tekintve, 2014-ben az árfolyama jobban szenvedett.

Az Airbus még nem tette közzé hivatalosan, hogy mennyi gépet szállított le és mennyi gépre kapott megrendelést, a november végi adatokból azért következtethetünk. A Reutersnek nyilatkozó egyik céges forrás pedig azt mondta, hogy a leszállításokat tekintve rekord év jöhet. 2013-ban 626 gép gördült le a szalagokról, míg tavaly november végéig 554-et gyártottak le.

Forrás: Investor.hu

A megrendelések tekintetében viszont valószínűleg elmaradnak majd a 2013-as számoktól, hiszen novembervégéig 1031 nettó darabot realizáltak, míg a megelőző évben 1503 darabot.

Az Airbus részvényét még december első felében ütötték szét, miután a cég egy negatív profit figyelmeztetést közölt. A menedzsment stagnáló eredményt vár, holott a piac még stabil, 8-9 százalékos bővüléssel kalkulált.

Azóta kicsit magára talált a részvény, de még mindig csak mérsékelten tudta korrigálni decemberi nagy zuhanását.

Az Airbus árfolyama (Párizs) Forrás: Investor.hu, AmiBroker