Törvénytelen az M0-son belül útdíjat szedni

autópálya demonstráció FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY SZEMÉLY transzparens tüntető autópálya demonstráció FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY SZEMÉLY tüntető Budaörs, 2014. december 21.
Résztvevők „Tiltakozunk az útdíj bevezetése ellen!” felira
Budaörs, 2014. december 21. Résztvevők „Tiltakozunk az útdíj bevezetése ellen!” feliratú molinót tartanak a Demokratikus Magyarországért Facebook-csoport demonstrációján az M1-M7 autópálya közös kivezető szakaszánál Budaörsön 2014. december 21-én. A szervezők félpályás útlezárással tiltakoztak az M0-s és a bevezető autópálya-szakaszok fizetőssé tételé ellen. MTI Fotó: Marjai János
Vágólapra másolva!
Az erről szóló rendelet szerint csak gyorsforgalmi út lehet fizetős. Egy törvény pedig a gyorsforgalmi utakat egyenként definiálja, a fővárosból indulókat az M0-stól kifelé. A szaktárca cáfolta a gondolatmenetet.
Vágólapra másolva!

Miért nem kell matrica mégsem, ha Ferihegyre autózol? – teszi föl a kérdést a kreszklub portálon Pető Attila. És a közlekedési szakértő válaszol is rá. Az útdíjfizetést jelenleg a 37/2007. (III. 26.) GKM-rendelet szabályozza. (Ezt módosították nemrég.) Ebben az áll, hogy „Az e rendeletben meghatározott kivétellel

használati díjat, ennek elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni a gyorsforgalmi utaknak

az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott gépjárművel történő használatáért.”

Budaörsön tiltakoznak az útdíj ellen. Ott nem is lehetne? Forrás: MTI/Marjai János

Vagyis a gyorsforgalmi utak fizetősek, hacsak nem sorolják föl őket kivételként. Ezek után keresni kezdtem, definiálja-e valahol a magyar jogrend, hogy mi az, hogy gyorsforgalmi út – magyarázta az Origónak Pető Attila. A KRESZ-szakértő csak egy jogszabályt talált, a 2003. évi XXVI. törvényt az országos területrendezési tervről. Ez felsorolja a gyorsforgalmi utakat szépen, egyenként, a már létezőket és a csak tervezetteket is az M0-stól az M9-esig.

Gyorsforgalmi = autópálya + autóút?

(Nincs jogi jelentősége, de feltételezhetjük, hogy a jogszabály megfogalmazói azt hitték, hogy a gyorsforgalmi út az összes autópályát és autóutat jelenti együttesen, a szakmai és a sajtónyelv általában ilyen értelemben használja.)

A Budapestről induló gyorsforgalmi utakat a törvény minden esetben az M0-stól írja le, ebből pedig az következik, hogy aki például a ferihegyi reptérre megy a főváros belsejéből, az nem is érint gyorsforgalmi utat. Ugyanígy nem szabadna díjat szedni mondjuk az M1-es és M7-es közös bevezetőjén vagy az M3-as, M5-ös bevezetőjén a körgyűrűn belül.

Az M0-s autóúton belül ingyenesnek kell lennie minden útnak? Forrás: MTI/Kovács Attila

Kérdőjelek

Pető Attila azt mondja, senkit nem biztatna ezek után se arra, hogy matrica nélkül használja az M0-son belüli szakaszokat, de aki például január elsején véletlenül rátévedt egy ilyen autópálya-szakaszra, és meg akarják büntetni, esetleg próbálkozhat a fenti érveléssel.

Még jobban összezavarja a képet, hogy a KRESZ-ben viszont benne van a fizetős szakaszokat jelző tábla, ahol tehát ez kint van, a KRESZ szerint fizetni kell. Csakhogy a KRESZ csak rendelet [1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól], a jogszabályok hierarchiája szerint a területrendezési tervről szóló törvény “erősebb” nála, vagyis a KRESZ nem mondhatna ellent a törvénynek.

A szaktárca cáfol

Cikkünk megjelenése után cáfolatot kaptunk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. Létezik ugyanis egy másik törvény is, és az lényegében valóban úgy definiálja a gyorsforgalmi út fogalmát, hogy az az autópályák és az autóutak összességét jelenti:

A gyorsforgalmi út jogszabályi definícióját a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényen alapuló felhatalmazás alapján a közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet rögzíti a következők szerint:

(1) Az állam tulajdonában lévő közutak az országos közúthálózatba tartoznak. Az országos közutakat úthálózati szempontból – jelentőségük és forgalmi jellemzőik alapján – a következő hálózati útosztályok (a továbbiakban: útosztály) valamelyikébe kell besorolni:
a) gyorsforgalmi utak (külterületi, belterületi):
aa) autópályák,
ab) autóutak,
ac) gyorsforgalmi utak csomóponti elemei

A Kreszklub közlekedési szakértőjének tehát nincs igaza, de ha mégis helytálló lenne az általa előtalált jogszabályi hivatkozás, az – egyébként más területet szabályozó - Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény melléklete második helyen nevesíti az M1, M3, M4, M5, M7 fővárosi bevezető (M0-on belüli autópálya besorolású) szakaszait is – hangzik a szaktárca közleménye.