Melyik megye nyeri a matricaháborút?

2015.01.16. 05:57

Messze Pest megyei matricából adták el a legtöbbet eddig, de itt a leghosszabb a matricaköteles úthálózat, és itt van a legtöbb nyilvántartott gépkocsi is. Útarányos matricaeladásban Pest kikap Veszprémtől, gépkocsiarányban viszont szintén nyer.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatótól (NÚSZ) kapott adatokból az derül ki, hogy messze Pest megye matricája a legnépszerűbb. Január 12-e délig összesen már 375 ezer megyematricát adtak el, ebből 270 ezer a Pest megyei.

Tizenhat olyan megye van Magyarországon, ahol matricaköteles út található (a térképek itt elérhetők), az eladások így oszlanak meg köztük:

Amit elsőként ki kell emelni, az a szűk 3000 eladott veszprémi matrica. Veszprém határain belül csak egy rövid matricaköteles szakasz van (a NÚSZ honlapja szerint nulla kilométer, ennek ugyan nincs értelme, de ezzel az adattal számoltunk), mert a megye déli csücske belelóg az M7-es autópályába. A legújabb sajtóhírek szerint arra a szakaszra a szomszéd megyék matricái is érvényesek lesznek.

A fejnehéz ország

Igazából nem meglepő, hogy a Pest megyei matrica a legkelendőbb. Magyarország rendkívül fejnehéz, a fővárosban és Pest megyében él a lakosság jelentős része, ez a gazdaságilag legerősebb terület, sokan dolgoznak itt, sokan ingáznak ide, sűrű az úthálózat. Róna Márta, a NÚSZ kommunikációs vezetője az adatok értékelésekor kiemelte, hogy a Pesttel szomszédos megyékben is kiemelkedőek az eladási adatok.

Út és matrica

Az eladási adatok önmagukban keveset mondanak, ezért megnéztük, hogy hány kilométer matricaköteles út található egy-egy megyében, és ehhez képest mennyi matricát adtak el. Az arányszámot úgy képeztük, hogy az eladott matricák számát elosztottuk a matricaköteles utak hosszával. Az alábbi diagramon tehát azt látjuk, hogy egy matricaköteles kilométerre hány eladott matrica jut, vagy más szóval, hogy az úthálózat hosszához képest mennyi matricát adtak el:

Ha ezt az arányszámot nézzük, akkor Pest megye újra az első helyen végez, itt majdnem 1600 matricát adtak el kilométerenként. Már ha nem lenne Veszprém, ahol 3000 matricát adtak el nulla kilométerre, ami felülmúlhatatlan eredmény, de nullával nem lehet osztani, ezért nincs arányszám.

Autó és matrica

Az is érdekes összehasonlítási alap, hogy egy-egy megyében hány autó jár, és ehhez képest mennyi matricát adtak el. Azt sajnos lehetetlen megmondani, hány autó használja egy-egy megye hálózatát; arról viszont van adat, hogy hány autó van nyilvántartva egy adott megyében. Ha megnézzük, egy nyilvántartott autóra hány eladott matrica esik, újra Pest nyer:

Az eredményhez hozzátartozik, amit már említettünk: Budapestre és Pest megyébe sokan ingáznak az ország többi részéből, matricát nekik is kell venniük.

Pest a végső győztes

Pest így három versenyszámból kettőben nyer. Bár matrica/út arányban kikap Veszprémtől, összesítésben mégis övé az első hely.

Fog ez még változni

Pest megye részesedése folyamatosan csökken január első napjaihoz képest, mondta el Róna Márta, a vidéki értékesítések aránya pedig folyamatosan nő. A NÚSZ kommunikációs vezetője arra is felhívja a figyelmet, hogy hiába éves a megyematrica, az eladások várhatóan nem úgy fognak alakulni, mint a 43 ezer forintos általános éves matricánál.

Azokból február után alig adnak el, a megyematricák ára viszont csak 5000 forint, ezek év közben is keresettek lesznek. Nyáron ezért az üdülőövezetek és a Balaton megyéinek eladásai meg fognak ugrani, jósolta Róna Márta.