Magyarország jól jár az orosz olaj tranzitdíjának emelésével

Vágólapra másolva!
Fehéroroszország emeli a területén áthaladó Barátság kőolajvezeték északi szakaszán a tranzitdíjat, ez Lengyelországot és Németországot érinti. A déli szakasz, ami Ukrajnán keresztül Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el, tranzitdíja nem változik. 
Vágólapra másolva!

Fehéroroszország februártól 9,7 százalékkal emeli a Barátság olajvezetéknek az országon át vezető úgynevezett északi szakaszán a tranzitdíjat. Az erről szóló határozat több orosz és ukrán hírportál beszámolója szerint a helyi közlönyben is megjelent. Fehéroroszország egy éve 8,5 százalékkal, még egy évvel korábban, 2013-ban pedig 9,7 százalékkal emelte a tranzitdíjat. A tarifát egy fehérorosz-orosz kormányközi megállapodás értelmében a két fél egyetértésével évente alakítják ki.

Csak az északi szakasz

A Barátság olajvezeték déli szakasza elsősorban a Mol Nyrt. magyarországi és szlovákiai finomítóiba, illetve Csehországba szállít orosz kőolajat, az északi szakasz pedig Németország felé.

Vagyis a tranzitdíj emelése csak a lengyeleket és a németeket érinti, Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot nem.

Az ukránok is emelésre készültek

Még decemberben egy ukrán energiaügyi minisztériumi forrás arról beszélt, hogy Kijev emelni tervezi az országon áthaladó, Oroszországból Európába tartó Barátság olajvezeték déli szakaszán a tranzitdíjat, amit a jövőben már euróban szedne be. Ez már Magyarországot is érintené. Akkor a név nélkül idézett forrás 9 százalékos tranzitdíj-emelésről beszélt és azt mondta, hogy tudomása szerint a fehéroroszok 15 százalékos növelést terveznek.