Izgalmas átszervezést jelentett be a Yahoo a keddi gyorsjelentése mellett, amivel egyébként el is vitte a figyelmet az amúgy nem túl rózsás számokról. A sztori lényege, hogy a kínai Alibabában még mindig meglévő, közel 40 milliárdos részesedését a Yahoo nem a tőzsdén adja el, hanem egyszerűen kiszervezi egy külön cégbe. Ezzel több mint tízmilliárd dolláros adófizetési kötelezettség alól mentesíti a menedzsment a céget, ami rögtön a vállalat értékét is megemeli.

 

A Yahoo még mindig 15,4 százalékot birtokol a szeptemberben tőzsdére lépett kínai online kereskedelmi óriásban, az Alibabában. Mivel a részvénycsomag több mint felét adja a Yahoo teljes piaci értékének, az elmúlt hónapokban – sőt, valójában az elmúlt években – a Yahoo értékét is sokkal inkább kötötték a befektetők az Alibabával kapcsolatos kilátásokhoz, mint a valódi alaptevékenység eredményeihez. A Yahoo az Alibaba őszi tőzsdei kibocsátásában ugyan megvált a részesedése jelentős részétől, de most eljött az idő, hogy teljesen elválassza a saját ténykedésétől a befektetését, és lehetőleg minél több értéket visszajutasson a befektetőinek.

Éppen ezért a menedzsment úgy döntött, hogy az Alibaba részvényeket egy külön cégbe szervezik ki. A Yahoo a leválasztással jóformán példa nélküli helyzetet teremt. Az így létrejövő SpinCo egyfajta befektetési cég lesz, aminek az értéke nagyon szorosan függ majd az Alibaba piaci értékétől, hiszen a SpinCo valójában szinte kizárólag az Alibaba 15,4 százalékos részvénycsomagjából áll majd, de ilyenre még nem igazán volt precedens az amerikai piacon. A bonyolult jogi procedúra miatt ráadásul csak 2015 végére zárulhat le az ügylet, és még fontos adóhivatali beleegyezéseket is be kell gyűjtenie a vállalatnak hozzá.

Lássuk, mit is jelentett be a Yahoo!

  • A Yahoo egy SpinCo nevű befektetési társaságba szervezi ki az Alibabában meglévő 15,4 százalékos részesedését, és egy elhanyagolható jelentőségű, ATB nevű üzletágát (utóbbi biztosítja, hogy üzleti működést is felmutathasson a cég).
  • A Yahoo Japanban meglévő 35,5 százalékos pakkot a változás nem érinti, azok maradnak a Yahoo alaptevékenységével együtt az eredeti vállalatban.
  • A SpinCo részvényeit a Yahoo részvényesek között arányosan osztják szét, hasonlóan egy részvényfeldaraboláshoz, azaz minden Yahoo részvényes a meglévő papírjai mellé kap majd bizonyos számú SpinCo részvényt .
  • A Yahoo tranzakció révén nem értékesíti az Alibaba részvényeket, így adófizetési kötelezettsége sem keletkezik, és az Alibabával kötött megállapodását sem szegi meg.
  • Az ügyletre még rá kell bólintani a Yahoo igazgatótanácsának, az adóhivatalnak, és még több adminisztratív és jogi körön keresztül kell mennie, így a tervek szerint csak 2015 végére zárulhat le.

A tranzakció egyedisége kétségtelenül hordoz magában kockázatokat, ha pedig valami miatt kútba esik, az az egész sztorit romba döntheti. A SpinCo értéke ráadásul jó eséllyel nem egyezik majd meg az Alibaba 15,4 százalékával, hiszen a SpinCo részvények nem becserélhetők Alibaba részvényekre, csak áttételes tulajdont biztosítanak (az egyébként szintén nagyon komplex tulajdonosi szerkezetű) Alibabában. Az sem világos, hogy mekkora lesz a SpinCo piaci likviditása, ami szintén meghatározza, hogy milyen diszkonton árazza majd a piac a „rendes” Alibaba részvényekhez képest.

Forrás: Yahoo

Hogyan teremt ez értéket?

Meglátásunk szerint ugyanakkor a Yahoo az új felállásban részvényenként akár 60,5 dollárt is érhet, szemben a jelenlegi, 50 dollár körüli piaci árral. Feltételezéseink ráadásul meglehetősen konzervatívak, optimális esetben a felértékelődési potenciál ennél magasabb is lehet. A hirtelen jött változás két tényezőből adódik össze: az Alibaba részvénycsomag a korábbinál magasabb értéket képvisel a jelentős adómegtakarítással, a leválasztás révén pedig a Yahoo alaptevékenységének értékeltsége is közelíthet a reális piaci szintekhez.

Forrás: Investor.hu

A szétválasztás ugyanis transzparensebbé teszi a Yahoo árazását is. A Yahoo piaci értékének közel kétharmadát még mindig az IPO után megmaradt Alibaba részesedés teszi ki, nem véletlen, hogy a Yahoo árfolyama szeptember óta szinte tökéletesen az Alibabával mozgott együtt. Az Alibabára eső figyelem miatt ugyanakkor a piac a Yahoo alaptevékenységét csak nagyon nagy diszkonttal árazta a részvénybe.

A Yahoo alaptevékenységét a nagyon hasonló paraméterekkel bíró AOL mutatóival értékelve ugyanakkor lényegesen magasabb érték adódna. A Yahoo-tól ráadásul az elemzői konszenzus az AOL-nél lényegesen magasabb növekedést vár az előttünk álló években, ami még magasabb értéket tenne indokolttá.

Forrás: Investor.hu

Érdekes adalék, hogy több nagy befektető is az AOL-lal való összeolvadást sürgeti a Yahoo menedzsmentjénél. A pletykák szerint az AOL vezetésének nem is lenne ellenére a gondolat, csak az ügylet útjában álltak a Yahoo nagy részesedései a Yahoo Japanban és az Alibabában. Utóbbi akadályt elhárította a Yahoo, bár Marissa Mayer tegnap úgy nyilatkozott, hogy erősen szkeptikus az AOL-ügylet lehetséges előnyeit illetően.

Még mindig stagnál a Yahoo

A nagy bejelentésen túl a Yahoo negyedéves gyorsjelentése sok izgalmat nem tartogat. A főbb sorokon az eredmények többé-kevésbé megfelelnek az elemzői várakozásoknak. Nincs drámai törés, de fejlődést sem látni az alaptevékenységben, bár itt-ott mintha pislákolna valami fény. A Yahoo alapvető üzleti fordulata még mindig várat tehát magára.

Utoljára 2011-ben volt ilyen alacsony a negyedik negyedéves hirdetési bevétel. A hagyományosan erős karácsonyi szezon során a Yahoo 1,7 százalékkal kisebb bevételt realizált 2014-ben, mint egy évvel korábban, és 3,4 százalékkal alacsonyabbat, mint 2012-ben. Mivel a megelőző negyedévek sem voltak túl fényesek, az év egészét tekintve is enyhe lemorzsolódás látszik a hirdetési bevételekben.

Forrás: Investor.hu

A keresőhirdetéseken elért bevétel sem tudott már nőni, pedig a korábbi negyedévekben itt még legalább lehetett látni valamekkora bővülést. Ezen a jövőben talán segíthet valamennyit, hogy a Yahoo megállapodást kötött a Firefoxszal, így ezentúl a népszerű böngésző alapbeállításként a Yahoo keresőmotorját használja majd. Cserébe a display (banner és hasonló) hirdetésekből származó bevétel „csak” 5 százalékkal zsugorodott egy év alatt.

Forrás: Investor.hu

Ha igazán mélyre ásunk, akkor valamiféle remény azért mintha csillanna. Az úgynevezett fizetett, azaz a keresőhirdetésekre érkezett kattintások száma ismét nőtt, bár ezt ellensúlyozta az átlagos ár csökkenése. Eközben az eladott display hirdetések száma sem zsugorodott olyan mértékben, mint a megelőző negyedévben, viszont az átlagos ár sem bővült már úgy. Ezt azért kár lenne látványos fordulatnak beállítani.

A Yahoo eredménytermelése is meglehetősen nyögvenyelős. A cég működési eredményét sok speciális tényező – immateriális javak értékcsökkenése, a korábbi túlárazott felvásárlások miatt elszenvedett goodwill leírások és átszervezési költségek - terhelik az elmúlt negyedévekben, de még ezekkel korrigálva sem látszik növekedés. Ezekkel együtt pedig egyenesen összezuhant a profitabilitás.

Forrás: Investor.hu