A nagy csihipuhiból egyelőre úgy tűnik, kimarad a Google részvénye, pedig a keresőóriás továbbra sem tudja igazán megnyugtatni a befektetőket az eredményeivel. Nagy gond nincs, új csúcson a bevétel és a profit, de a felszín alatt folytatódik a lassulás, ahogy a mobilos kihívásokkal birkózik a cég.

A szokásos mintázatot követte a Google csütörtök este közzétett gyorsjelentése: a cég egészen stabil, jól működő üzletről számolt be, de az eredmények némi csalódást okoztak a piacon. A zárás utáni kereskedésben 3 százalékos mínuszban is megfordult az árfolyam, de járt után 2 százalékos emelkedésnél is, a nyitás előtt nem sokkal pedig 1 százalékos emelkedést mutatott. Aztán mégis 3 százalékos pluszba ugrott nyitáskor.

Az azért nem rossz, tekintve, hogy az elmúlt napokban az Apple-t és a Facebookot kivéve több technológiai óriást is keményen megcibáltak a nem túl fényes gyorsjelentése után.

Pedig csalódásra is lenne ok, mind a hirdetési bevételek, mind pedig az egy részvényre jutó profit valamelyest elmaradt az elemzői várakozásoktól. Csúnya alulteljesítésről nem beszélhetünk, hiszen a partnereknek adott jutalékok nélkül számított hirdetési bevétel 1,76, az egy részvényre jutó (korrigált) profit pedig 3,4 százalékkal múlt alul a várakozásokat, ráadásul több mutató terén új csúcsokat állított fel a cég.

Forrás: Investor.hu

Ráadásul az üzletmenet sem hordoz igazi negatív meglepetéseket, bár nagy pozitív fordulatot sem a korábbi csöndesen lassuló trendekben (hacsak nem számítjuk az új csúcsra szaladó nettó profitot és a soha nem látott nagyságú hirdetési bevételt). A Google bevételeinek továbbra is közel 90 százalékát a különféle hirdetések adják dacára annak, hogy a hírekbe leginkább az újabb és újabb technológiai érdkességekkel, okosszemüveggel és önmagát vezető autókkal kerül be. A legfontosabb mércének a hirdetésekkel kapcsolatos mutatók számítanak még mindig.

Forrás: Investor.hu

Az úgynevezett fizetett kattintások száma továbbra is bővül, de egyre lassabb ütemben, a mostani 14 százalék 2009 negyedik negyedéve óta a legalacsonyabb ütem (a fizetett kattintások száma a Google által elhelyezett hirdetésekre érkező kattintásokat mutatja, ezek után szedi a bevételt a Google a hirdetőktől). Az egy kattintásért kapott átlagos ár is enyhén zsugorodott, bár ezen a fronton majdnem a legjobb eredményt tudja felmutatni a cég több éves időtávon.

Forrás: Investor.hu

A fizetett kattintások ára a mobilos hirdetések előretörése miatt csökken, mivel ezek nem olyan pontosan célozható, és így általában kevésbé hatékony formák, mint a „hagyományos” internetes reklámok, az internetes cégek nem tudnak olyan magas árat szabni nekik.

A két adat, azaz a fizetett kattintások bővülésének lassulása és az egyre kevésbé zsugorodó árak arra is utalhatnak, hogy a Google a mobilos felületeken nem tud olyan dominanciát felmutatni, mint a desktop keresőhirdetésekben (erre utalnak a piackutatási adatok is). Az eredeti „vadászterületén” ráadásul már akkora a Google piaci részesedése, hogy abból szinte már csak veszíteni tud, mint például a közelmúltban a Yahoo és a Firefoxot is gyártó Mozilla megállapodása révén (a jövőben a Google helyett a Yahoo lesz az alapértelmezett kereső a böngészőben).

A Google ezzel együtt továbbra is stabil profitabilitással bír, és a bevételek növekedése is meglehetősen kiegyensúlyozott. A kihívásokkal együtt viszont úgy tűnik, a befektetők kevésbé tolerálják a lassulást, főként a jelenlegi, meglehetősen feszült piaci környezetben. A Google értékeltsége ráadásul nem mondható olcsónak, bár az S&P500 komponenseihez viszonyítva igazán drágának sem tűnik a részvény, feltéve, hogy az elvárt profitnövekedést az előttünk álló években is tudja hozni a társaság.

Forrás: Investor.hu

A Google árfolyamán ugyanakkor nyomott hagyott a bizonytalanság az elmúlt hónapokban, a keresőóriás gyengélkedésére már többször felhívtuk a figyelmet. A piaci hangulat ingadozásával a Google is fel-fel tudott szökkenni, de az 540 dolláros ellenállást nem sikerült átlépnie, és újból az 500-520 dollár körüli ellenállászónát teszteli. Egyelőre még nem mutatja nagy esés lehetőségét, de ha esetleg az 500 dolláros szint alá lépne a részvény, akkor megnyílhatna az út nagyon mélységek felé is. Egyelőre inkább a szűk sávban való oldalazás jut osztályrészül a Google befektetőinek.

A Google árfolyama.Forrás: Investor.hu