A Wizz Air ismét bejelentette tőzsdére lépési szándékát. Most úgy tűnik 2015 első negyedévében mennek a londoni börzére. Nagyjából 150 millió eurónyi tőkét vonnának be új részvények kibocsátásával, és a meglévő befektetők részleges eladásával.

Ismét nekirugaszkodik a a Wizz Air a londoni IPO-nak, miután tavaly nyáron egyszer már elhalasztották a tőzsdére lépést. A dokumentumban 150 millió eurós tőkebevonásról van szó, de ez még változhat, hiszen egyelőre csak szándéknyilatkozatról van szó. Az új részvénykibocsátás mellett az IPO során a meglévő tulajdonosok is eladnak bizonyos hányadot részesedésükből.

A Wizz Air az IPO-val elsősorban mérlegét erősítené meg, hogy sokkal rugalmasabban tudja finanszírozni jövőbeni terjeszkedéseit, valamint eszközvásárlásait, derül ki a szándéknyilatkozatból.

A flottabővítés is a Wizz Air egyik kiemelt célja, jelenlegi 54 darabos Airbus A320-asból álló repülőgépparkját is bővítené, 2017 végéig nagyjából 85 darabra.

A Wizz Air a közép-kelet-európai régió legnagyobb fapados légitársasága közel 40 százalékos piaci részesedéssel. A cég a tavaly márciustól szeptember végéig tartó üzleti félévében (2015 H1) közel 9 millió utast szállított, lényegesen többet, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban (7,5 millió fő).

Szintén ebben az időszakban bevételét 727 millió euróra (224,6 milliár forint) növelte (+37,2% éves alapon), míg eredményessége még nagyobb javulást mutatott (+44,5%). A tisztított üzemi eredménye (EBITDAR) 254,8 millió eurót tett ki (78,7 milliárd forint), míg a nettó profit 158 millió eurót.

A Wizz Air egy ultra alacsony költséggel működő fapados légitársaságként tekint magára (Ultra low-cost carrier, ULCC). Ennek a stratégiának a lényege, hogy a repülőjegy ára nagyon alacsony, viszont az összes többi szolgáltatásért (csomag, helyjegy, nagyobb lábtér, stb.) külön kell fizetni. 

Mi az IPO?
Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

A tavalyi tervezett IPO kapcsán is írtunk már több elemzést is a Wizz Airről: