Július 1-jén indul a fizető parkolás a III. kerület belső területein. Bús Balázs, a kerület fideszes polgármestere az intézkedésről azt mondta, olyan rendszert dolgoztak ki, ami nem elsősorban bevétel szempontjából nézi a fizető parkolás bevezetését.

Bús Balázs szerint a szomszédos II. kerület, valamint a XIII. kerület a határig kitolta a fizetőövezetét, a parkolási problémák Belső-Óbudán jelentkeznek, és a tervezett dugódíj is növelheti a kerületi terhelést. A polgármester utalt arra, hogy számtalan lakossági megkeresést kapott az önkormányzat, amire válaszul olyan rendszert dolgoztak ki, ami nem elsősorban bevétel szempontjából nézi a fizető parkolás bevezetését.

Van, aki kaphat kedvezményt

A kerület vezetőjének tájékoztatása szerint egyedülálló kedvezményrendszert alakítottak ki, és a fizető zónákon kívül élő kerületi lakosok is kapnak engedményeket. Emellett egyeztetnek a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) a P+R parkolók számának növeléséről, és vannak tervek kerékpáros, azaz B+R parkolók kialakítására is. Bús Balázs kitért arra is, hogy az oktatási-nevelési intézményeknél az agglomerációból érkezők is kaphatnak kedvezményt, ha az adott település megállapodik a III. kerületi önkormányzattal az oktatási intézmények fenntartási költségeinek megosztásában.

Bús Balázs polgármester szerint egyedülálló kedvezményrendszert alakítottak kiForrás: MTI/Máthé Zoltán

170 automatát tesznek ki

Puskás Péter alpolgármester tájékoztatása szerint az övezeteket a fővárosi önkormányzat jelölte ki, a díjtételek meghatározása pedig a közösségi közlekedési tarifákhoz kötött. A belső övezet – amelyben óránként 265 forintot kell fizetni – a Kolosy teret és környékét foglalja magába, a másik pedig a Bogdáni útig tart, itt 175 forint lesz a tarifa. A két övezetben 12 ezer parkolóhely van, és 170 automatát helyeznek majd ki.

Cégeknek fél áron

Az alpolgármester kifejtette, hogy a fizető övezeten belül élők két autóra 100 százalékos kedvezményt kapnak, míg a másik zónára napi másfél óra ingyenes parkolást, és jár nekik napi kétszer másfél óra az oktatási-nevelési intézményeknél. A zónákon kívül élő III. kerületiek lakásonként két járműre kapnak napi másfél óra ingyenes parkolást, és nekik is jár a gyerekek utáni kedvezmény. Cégek esetében 50 százalékos kedvezményt biztosít az önkormányzat, és esetükben nincs háromórás időkorlát a parkolásra – sorolta Puskás Péter, aki arra is kitért, hogy az albérletben élők is kaphatnak parkolókártyát bizonyos feltételek mellett.

30 milliós bevétel

A kerület állandó ügyfélszolgálatot működtet az Óbudai Parkolási Kft. Mozaik utcai épületében, emellett június végéig három helyen lesz ideiglenes ügyfélszolgálat. A lakosokat ábécésorrendben hívják majd be, de lehetőség van időpontfoglalásra is; a részletekről február közepén levében tájékoztatják a lakosságot.

Puskás Péter arról is beszámolt, hogy a parkolóautomaták beszerzése öt évig jelent összesen nettó 700 millió forint kiadást az önkormányzatnak, míg a bevételi oldalon nettó 730 millió forinttal számolnak. Ez után pozitív tartományba érnek a bevételek. A fizető parkolás elindítása utáni első hónap tesztüzem lesz, amikor csak figyelmeztetik az autósokat, a zónahatárokat pedig legkorábban egy év múlva módosíthatják.