Az Európai Bizottság beruházásélénkítő csomagja nem a meglévő források újraosztásából, hanem új pénzből fog megvalósulni. Brüsszel a Déli Áramlat utódjának megépítését is támogatná ebből a keretből, de csak ha nem tisztán az állam valósítja meg. 

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter biztosítékot kapott Jyrki Katainentől, az Európai Bizottság munkahelyteremtéssel, növekedéssel, beruházásokkal és versenyképességgel foglalkozó alelnökétől arra, hogy az uniós beruházási terv finanszírozása nem érinti majd negatívan sem az EU kohéziós politikáját, sem a mezőgazdasági támogatási politikát. "Valóban új forrásokról van szó" - mondta Szijjártó Péter Katainennel folytatott megbeszélése után.

300 milliárd euró

Az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker még jelölése után jelentette be 2014 nyarán, hogy 300 milliárd eurós beruházásélénkítő csomagot szeretne megvalósítani. A magyar kormány részéről korábban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter beszélt arról, hogy a csomag megvalósításakor nem szabad meglévő forrásokat újraosztani, hanem új pénzt kell vinni a rendszerbe.

Nem a meglévő forrásokat osztják újraForrás: Origo

50 magyar projekt

A tagállamok már benyújtották az Európai Bizottságnak azokat a projekteket, amiket a beruházási csomag részeként szeretnének megvalósítani. Magyarország 50 projektet nyújtott be, elsősorban a közlekedés és az energetika területén.

A Déli Áramlat európai szakasza

Az Európai Bizottság alelnöke biztosította Szijjártó Pétert arról, hogy újabb projekteket is be lehet majd nyújtani. Tehát abban az esetben, ha sikerül megállapodni az Oroszország által korábban a Déli Áramlatba szánt, de végül a jelek szerint Törökországba szállítandó gáz Közép-Európába történő eljuttatásáról, akkor "időtől függetlenül, a döntés nyomán bejelentkezhetünk erre a támogatási formára is" - mondta a külügyminiszter.

Az oroszok csak Görögországig hozzák el a gáztForrás: AFP/Andrej Isakovic

Másfél milliárd euró

A tárcavezető elmondta: a Magyarország által jelenleg preferált, Görögországon, Macedónián és Szerbián keresztül Magyarországra vezető lehetséges beruházás (740 kilométernyi vezetéképítés, illetve felújítás) mintegy 1,5-1,7 milliárd euró körüli költséggel járna.

Nem tisztán állami beruházás

Jyrki Katainen figyelmeztette Szijjártó Pétert, hogy csak olyan projektet támogatnak, ami nem tisztán állami beruházás, tehát a magánszférának is részt kell benne venni. A támogatás az átlagosnál kockázatosabb beruházások hitelezésének formáját ölti majd. Az uniós beruházás-ösztönzési terv teljes jogszabályi háttere június 15-ig készül el, és a projekttámogatások a remények szerint szeptembertől indulhatnak