Bankkártyával vásárol? Ön sincs biztonságban

2015.02.06. 11:42

Tudósok egy kísérlet során anonim bankkártyaadatok és közösségi oldalakról származó információk alapján az esetek 90 százalékában pontosan meg tudták mondani, hogy egy adott személy pontosan mit, hol és mennyiért vásárolt. Mindenki veszélyben van, csak azért nem vált eddig minden egyes ember személyazonossággal való visszaélés áldozatává, mert túl kevés az azonosságtolvaj a világon.

Anonim vásárlási információk, elsősorban a bankkártyás vásárlások nyilvános metaadatai alapján könnyedén azonosítható bárki egy tanulmány szerint, írja a Huffingtonpost.com. A tanulmányt jegyző tudósok két forrásból származó adatokat használtak fel: a fizetés után kapott blokkokról (amik ugye semmiféle személyes adatot nem tartalmaznak) származókat, valamint Instagramról, Twitterről és Facebookról begyűjtött vásárlási szokásokat. Az adatbázisok összevetésével az esetek kilencven százalékában meg tudták mondani, hogy pontosan ki volt a vásárló, és megfordítva, hogy egy adott személy mit, hol és mennyiért vásárolt.

Mindenki veszélyben van

Egyetlen oka van annak, hogy még nem vált minden egyes ember személyazonossággal való visszaélés, például bankkártyacsalás áldozatává: túl kevés az azonosságtolvaj, mondta a tanulmány egyik szerzője. Valójában csak idő kérdése, és bárkire sor kerülhet.

Mindenki veszélyben van, aki bankkártyát és közösségi oldalakat használForrás: MTI/Faludi Imre

Szükség van az adatokra

Az olyan nyilvános, anonim adatokra, amiket a tudósok felhasználtak nagy szükség van a szolgáltatások és termékek fejlesztésében, a tudományos kutatásban. De most az is kiderült, hogy a közösségi hálózatokon az emberek által önként megosztott információkkal együtt bárkit kiszolgáltatottá tehetnek.

Nem kell mindent megosztani

Az egyik megoldás, hogy korlátozni kell az anonim metaadatok hozzáférhetőségét, mert jelenleg ezeket bárki megnézheti, akit érdekelnek (bár legtöbben természetesen semmit nem tudnak kezdeni velük).

A másik megoldás, hogy jobban oda kell figyelnünk, mit osztunk meg magunkról és szokásainkról az interneten és a közösségi oldalakon.