Ennyi pénzről szól a médiaháború

2015.02.06. 17:45

A reklámadó egykulcsossá tétele főleg a kisebb médiavállalkozásoknak ártana. A számok alapján leginkább a hírportálok, kisebb médiéacégek adóterhe nő. Az RTL adóterhe oszlik majd el a többi szereplő között.

A sávos reklámadó legnagyobb vesztese az RTL csoport lett volna, hiszen egymaga fizethette volna be a a teljes szektor adóterhének nagy részét. Az egykulcsos, 5 százalékos adóval már sokkal kevesebbet kell fizetnie, így viszont a kisebb lapok és médiavállalkozások fizetnek majd sokkal többet.

A számokat még júliusban tette közzé a Napi.hu, amit fríssítetünk a törvényváltozások szerint. Az alábbi számok becslésen alapulnak. Zölddel jelöltük a régi, úgynevezett sávos, míg kékkel az új, egykulcsos adózás alapján várható adóterhek mértékét.

* A lapkiadóknál - kivéve az ingyenes lapokat - az árbevétel felére becsülte a napi a hirdetési bevételt, a többieknél a teljes árbevétel alapján számolt. ** 2012-es adat. *** A beszámolóból kiderül az adóalap pontos mértéke.Forrás: Napi számítás és gyűjtés, Origo számítás

Az eddig sávos adózás mellett 9 milliárd forintra számíthatott a költségvetés, a vélelmezett 5 százalékos egységes kulcs esetén csökkenhet az állam bevétele a reklámadóból, de még így is az Orbán Viktor által elvárt minimum 7 milliárd fölött lesz. Számításunk azért is becslés, mert azok a kiscégek, amelyek eddig nem fizettek, azoknak is megjelenik ez az adóteher. A miniszterlenök az Origónak néhány nappal ezelőtt úgy fogalmazott, hogy neki mindegy, miképpen alalkul a reklámadó sorsa, de legkevesebb 7 milliárd forintnak be kell belőle folynia.