Így lesz a csóróknak luxuskarórája

The Unveiling Of Eva Mendes' Billboard For Calvin Klein Secret Obsession One Person HORIZONTAL GettyImageRank3
NEW YORK - SEPTEMBER 04: The new Eva Mendes Calvin Klein Secret Obsession billboard is on display at the unveiling of the Eva Mendes' billboard for Calvin Klein Secret Obsession in Times Square on September 4, 2008 in New York City. (Photo by Brad Barket/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az alsó luxuskategóriás cégek árcsökkentéssel próbálták átvészelni a gazdasági válságot, de olcsóságuk miatt már nem olyan vonzóak, mint régen. Bajban a Calvin Klein, a Tommy Hilfiger és a Ralph Lauren. Ezek a cégek az erős dollárt is megszenvedik, ha ki akarnak kerülni a slamasztikából, árat kell emelniük, vagy fel kell vállalniuk, hogy tömegcikkeket adnak el.
Vágólapra másolva!

Kinek kell egy Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren vagy Michael Kors termék, ha megfizethető? A luxus attól luxus, hogy csak kevesek számára elérhető: ha minden második ember Michael Kors táskával mászkál, a márka elveszíti vonzerejét, a tehetősebb vevők már nem tekintik luxusnak, és nem veszik meg. Ez az egyik oka annak, hogy a fenti cégek mindegyike küszködik, írja a Cnn.com.

Ami olcsó, az nem vonzó

A gazdasági válság kitörése után ezek az alsó luxuskategóriába tartozó vállalatok lejjebb vitték az áraikat, hogy ugyanannyi terméket tudjanak eladni mint korábban. Mostanra viszont épp a megfizethetőségük miatt kezdik elveszíteni a vonzerejüket, ezáltal a bevételük is csökken. Ehhez hozzájárul, hogy az alacsonyabb árak miatt kevesebb a nyereségük.

Terjeszkedik vagy árat emel

Az ilyen cégek előtt két lehetőség áll. Vagy beletörődnek abba, hogy tömegmárkák lettek, terjeszkedni kezdenek és megpróbálnak több olcsóbb árut eladni a kevesebb drágább helyett. A másik lehetőség, hogy elkezdenek árat emelni, és megpróbálnak visszakapaszkodni a luxuskategóriába. Ez utóbbi úton indult el például a Calvin Klein a farmerjeivel. A Ralph Lauren és a Kors az előbbi megoldást választotta, a Korsnak 2013 elején még csak 395 boltja volt, most már 509.

A Calvin Klein vissza akar kerülni a luxuskategóriába Forrás: Getty Images/AFP/Brad Barket

Túl erős a dollár

A jelen gazdasági helyzetben a terjeszkedés sem hozza feltétlenül a kívánt eredményeket. Ezek ugyanis amerikai márkák, a terjeszkedés számukra főleg az európai piacot jelenti. De Európa gazdasága még mindig vergődik, a dollár pedig nagyon erős az euróhoz képest, az európai vásárlóknak ezek a termékek így túl drágák.

Lejtmenetben

A Ralph Lauren bevételei majdnem 10 százalékot estek 2014 utolsó három hónapjában a megelőző évhez képest, 2015 január 4-én a részvényei egy nap alatt 18 százalékot zuhantak. A Kors részvényei január 5-én 2 százalékot estek. A PVH cég részvényei (az ő kezükben vannak a Calvin Klein és a Tommy Hilfiger márkák) év eleje óta 15 százalékot vesztettek az értékükből.