A médiapiac nagyszereplői csak nyerhetnek a reklámadó egykulcsossá tételével, de a kis és közepes árbevételű cégek tömegesen lehetetlenedhetnek el a növekvő adóterhek miatt.

A 2014-ben bevezetett többkulcsos reklámadóval szemben az Európai Bizottság is aggályait fejezte ki. Bár a mostani módosító javaslat egységes kulcsot határozna meg minden cég számára, ezzel nehéz helyzetbe kerülnének a jelenleg még adómentes sávban lévő kisebb vállalkozások, véli a Bisnode nemzetköz cégminősítő. Az adómentesség eltörlése hasonlóan nehéz helyzetbe hozhatja azokat a kereskedelmi és szolgáltató cégeket is, akik reklámok megrendelőiként, vagy akár saját felületükön hirdetve a jelenlegi szabályozás szerint még adómentességet élveznek.

Nagyon sok a kis cég

Bár a pontos adókulcs még nem ismert, a kormány többször hivatkozott az Ausztria által alkalmazott 5 százalékos kulcsra, aminek mértéke a legmagasabb jelenleg Európában. Az elemzés elkészítésekor a Bisnode a rádió- és tévéműsor szolgáltatási, illetve a napi- és folyóirat kiadási főtevékenységet folytató vállalkozások 2013-as pénzügyi beszámolóinak árbevétel sorait használta. A Bisnode feltételezte, hogy e vállalkozások teljes árbevétele reklámadó-köteles tevékenységből származik. Az egykulcsos adó mértékét 5 százalékkal kalkulálta. Az alábbi összefoglaló táblázatból jól látszik, hogy az adóalanyok köre jelentősen meg fog ugrani az adómentes sáv eltörlésével:

Így érinti a médiacégeket a reklámadóForrás: Origo

Az RTL Klub a nagy nyertes

Az egysávos adókulcs bevezetésének abszolút győztese a M-RTL Zrt. (vagyis az RTL Klub csoport) lenne, véli a Bisnode, amely a törvény módosításával több mint 3,7 milliárd forinttal kevesebb adó megfizetésére kényszerülne.

A nagy vesztesek egyértelműen a kisebb, 500 millió Ft árbevétel alatti cégek lesznek, számukra az adóterhek növelése komoly megterhelést jelent. Ugyancsak növekvő adóteher várható az 0,5-5 milliárd Ft árbevételű cégek esetében. Várhatóan a piac elbocsátásokkal, költségcsökkentéssel, illetve áremeléssel fog reagálni.

Az RTL Klub lehet a módosítás nagy nyerteseForrás: MTI/Mohai Balázs

Néhány mamutcégé a piac nagyja

A magyar médiapiacot nagyságrendileg 1400 műsorszórással és lapkiadással foglalkozó vállalkozás alkotja, derül ki a Bisnode adatbázisából. A piac több mint 96 százalékát a kisebb, 500 millió Ft árbevétel alatti cégek alkotják, ezek mégis mindössze 8 százalékát adják a teljes piac árbevételének. Az összárbevétel 72 százaléka néhány mamutcég kezében összpontosul,