A LinkedIn egyre erősebb tartalmi platform, ahol a cégeknek is jelen kell lenniük. Egyesek már arról sustorognak, hogy a LinkedIn oldal feleslegessé teszi a saját webhelyet. Ne dőlj be nekik! – Pécsi Ferenc LinkedIn szakértő vendégposztja.

A saját webhely (honlap) és a céges közösségi felület nem egymással felcserélhető dolgok. Sokat mesélhetnének erről azok a vállalkozók, aki Facebook oldallal próbálták vagy próbálják megúszni a saját webhely kialakítását. A céges közösségi oldalak struktúrája túl kötött, a tartalmak megjelenítési módja korlátozott. A gyorsan „lefolyó” tartalmak miatt az aktuális információk érvényesülnek a leginkább, minden más információ elérése nehézkes, vagy egyenesen lehetetlen. Ez érvényes a Facebookra és a Google+-ra is.

A weboldalon is van aktualitás, de a lényeg a márkaépítés és az ügyfélszerzésForrás: AFP/Frederic J. Brown

A legtöbb céges honlap azért halott hely, mert rajtuk minden poros, unalmas. Nem tartalmaznak rendszeresen frissülő információkat, blogokat, videókat, infografikákat, letölthető tanulmányokat. Mi történik ezekkel a nem szívesen kommunikáló cégekkel, ha oldalt nyitnak a LinkedInen? Semmi? Az eddigi unalmas cégnek lesz egy unalmas felülete a LinkedInen is.

A céges honlap és a vállalati LinkedIn oldal alapvetően különböznek egymástól. A céges webelyen a „csaliul” szolgáló (értékes) tartalmak mellett ott van a cége, a szolgáltatások, a referenciák részletes bemutatása. A végső cél a figyelemfelkeltésen és az információk nyújtásán, a márkaismertség erősítésén túl az ügyfélszerzés. A LinkedIn máshogyan működik, ott inkább a követők kötődését erősíted, a közvetlen vevőszerzés nem itt történik. Éppen az történik itt tehát, amiben a vállalati webhely gyengébb.

Vannak, akik valóban korszerű vállalati webhelyet építenek, azután csalódnak, mert kevés a látogató, tragikusan alacsony a bevonódás szintje. Ők azok, aki még mindig hisznek a mítoszban: „Építsd fel, a többi meg majd jön magától.” Nem jön. Kőkemény (fizetős) marketing nélkül soha nem fog beindulni a webhely. Sajnos a LinkedIn oldal sem működik magától. Az ott megjelenő zseniális tartalmakat is csak az oldal követői látják. Sok követőt csak sok munkával és kellő mennyiségű (fizetett) hirdetés, kiemelt poszt árán lehet szerezni. Ez különösen nehéz számunkra, mivel a LinkedIn egyelőre nem engedélyezi a magyar nyelvű hirdetésket.

A vállalati webhely úgynevezett saját (birtokolt) média, amit a vállalat teljes mértékben ellenőrzése alatt tarthat. A LinkedIn felülete viszont csak látszólag saját média, mert a cég ki van szolgáltatva a LinkedIn pillanatnyi állapotának és az örökké változó koncepciónak. (Néhány hónappal ezelőtt például a céges oldalakon váratlanul megszüntették a Termékek/Szolgáltatások fület. Voltak hetek, amikor valamilyen átalakítás miatt a szerzőket – köztük engem is – megőrjítve a Pulse felületen megjelentetett cikkeket tették elérhetetlenné.)

Az közös tehát a céges webhelyben és a LinkedIn oldalban, hogy a fizetős média hathatós támogatása nélkül egyik sem tudja elérni azt a szintet, hogy önfenntartóvá váljon. Ugyanezt a Facebook oldalak kapcsán korábban megismerhettük. Észre sem vesszük és az ingyenes médiára vagyonokat költünk. (Pontosan így jártam én egy „ingyenes” talált kutyával és egy ajándékba kapott macskával: 10 év alatt etetésük és gyógyíttatásuk egy kisebb autó árát vitte el.)

A „céges webhely vagy vállalati LinkedIn oldal” rosszul feltett kérdés. A „vagy” helyére „és” való.

A rendszeresen frissülő vállalati oldal, a céges blog a LinkedIn oldal legfontosabb alapanyaga. A LinkedIn ideális platform arra, hogy az információkat a valóban a cég iránt érdeklődőkkel ossza meg.

A hozzászólások, lájkolások, megosztások révén a LinkedInen megjelenő tartalmak további potenciális érdeklődőket érhetnek el. A szorosabb kapcsolat, az érzelmi bevonódás, az elköteleződés hatása hosszabb távon érvényesül, akkor viszont tovább tart.

Ha a célközönséged ott van a LinkedInen, mindenképpen készíts céges oldalt. Ápold, frissítsd, terjeszd. Ha viszont azt tanácsolja valaki, hogy ez kiváltja a céges webhelyed, nyugodtan mosolyogd meg!

Pécsi Ferenc 1989 óta foglalkozik az üzleti média különböző területeivel. Míg korábban elsősorban a tartalomfejlesztésre és az online kommunikációra fókuszált, az elmúlt években a tartalomstratégia, a tartalommarketing és a közösségi együttműködés kerültek érdeklődése középpontjába. 2004 óta ír szakértői   blogokat, szakmai konferenciák rendszeres előadója.

Webhely/blog:
Soreo.biz
LinkedIn: hu. linkedin.com/in/pecsiferenc