A kormányban még tárgyalnak a reklámadó átalakításáról, egyelőre semmi nem dőlt el. De terítéken van egy olyan javaslat is, ami mentesítené a kisebb médiacégeket az adó alól.

Nem zárható ki, hogy a reklámadó végül kétkulcsos lesz, az alsó kulcs mértéke pedig nulla, hangzott el a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egy háttérbeszélgetésén. Az NGM egyik államtitkárának egyértelműen az az álláspontja, hogy a kisebb médiacégeket ki kellene vonni az adó hatálya alól, de a kérdésről még tárgyalnak, egyelőre semmi nem dőlt el.

Kiterjesztett egykulcsos

Korábban Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt, hogy a jelenlegi, sávos reklámadó átalakítását tervezi a kormány: kiterjesztenék, és csak egy kulcs lenne. A tárcavezető azt nem mondta meg, ennek mértékét mekkorára tervezik, de az osztrák ötszázalékos reklámadót említette.

Lázár János kiterjesztett, egykulcsos reklámadóról beszéltForrás: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

A kicsik veszítenének

Ahogy arról korábban írtunk, a kiterjesztett, egykulcsos reklámadó legnagyobb vesztesei a kis médiacégek lennének, nekik most nem kell fizetniük. A legnagyobb nyertesek a nagy médiacégek (különösen az RTL Klub) lennének, mert az ő terhük 50-ről 5 százalékra csökkenne. Vagy arra a mértékre, amennyit a kormány megállapít, ha ez mégsem 5 százalék lesz. Itt összegyűjtöttük, a médiacégeket hogyan érintené a reklámadó átalakítása.

Torzítja a versenyt

A probléma ezzel a megoldással, hogy a reklámadó maradna többkulcsos. Brüsszelnek a jelenlegi rendszerrel is az a baja, hogy többkulcsos, árbevételük függvényében másképp érinti a vállalatokat, ezért piactorzító hatású. A mostani, többkulcsos rendszert Brüsszel szinte biztosan elkaszálná, valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy a kormány a módosítása mellett döntött.