Úgy tűnik, hogy a Tesco januárban lefektetett stratégiája újabb eszközök eladásával bővülhet. A legfrissebb hírek szerint a kiskereskedelmi lánc ékkövét, a thaiföldi operációt, illetve a klubkártyaprogram adatait kezelő részleget adhatják el, már ha sikerül megegyezni az érdeklődőkkel.

Úgy néz ki, hogy további pontokkal egészülhet ki a Tesco január elején bejelentett stratégiája, ami már eleve igen nagy változásokat foglalt magában. Ennek keretében ugyanis a brit kiskereskedelmi lánc egy jelentős költségcsökkentési programot irányozott elő, amely a boltbezárások mellett az áruházbővítés visszafogásával, egyik központjának bezárásával, illetve eszközeladásokkal jár együtt.

Íme, a stratégia főbb pillérei!

1. Versenyképesség helyreállítása Nagy-Britanniában

  • központi és áruházi átszervezések
  • 43 veszteséges brit üzlet bezárása
  • a cheshunti központ bezárása 2016-ig

2. A társaság mérlegének megerősítése

  • áruházbővítési program felülvizsgálata
  • beruházások visszafogása a soron következő üzleti évre
  • eszközeladások
  • nem lesz több osztalék idén

3. Bizalom és a transzparencia visszaállítása

A menedzsment azonban már bő egy hónapja jelezte, hogy szükség esetén újabb elemekkel bővülhet a program, illetve egyes tételek már akkor is függőben voltak. Idetartozik a még 2004-ben megvásárolt Dunnhumby adatelemző részleg, amelynek többségi részesedését eladná a Tesco a Reuters értesülései szerint. Az egységet értékét a piacon nagyjából 0,8-2 milliárd font közé taksálják, tehát jelentős bevételre tehetne szert belőle a cég.

Egy kisebbségi csomagot azonban mindenképp szeretne megtartani, ami érthető is, hiszen az egység rendkívül fontos adatokat szolgáltat a vásárlókról. A Dunnhumby globális szinten közel egymilliárd vásárló szokásait elemzi ki, ami igen nagy segítség a kereskedőknek az ügyfélhűség megteremtése érdekében. A Tesco klubkártya (Clubcard)-programja mellett egyébként az ügyfelek között található a Coca-Cola, az Unilever és a Nestlé is.

Dave Lewis vezérigazgató elmondása szerint a klubkártyaprogram rendkívül fontos a Tesco számára, éves szinten mintegy 500 millió fontos bevétele és 100 millió fontos profitja keletkezik belőle.

Thaiföld a Tesco ékköve

Azonban könnyen lehet, hogy nem a Dunnhumby lesz az eszközértékesítési program egyetlen újabb eleme, ami annyira nem is meglepő, hiszen korábban több pletyka is napvilágot látott az ázsiai egységek lehetséges értékesítésével kapcsolatban. Ezt most a Reuters beszámolója is erősítheti, miszerint Thaiföld második leggazdagabb embere (Dhanin Chearavanont) szeretné megvásárolni a Tesco helyi egységét. Mindezt azok után, hogy a brit kiskereskedő és a milliárdos között már korábban is folytak tárgyalások, ám ezek sikertelenül zárultak.

Íme, a thaiföldi Tesco LotusForrás: Tesco

A Thaiföldi Tesco Lotus egyébként a Tesco bevételeinek mintegy 6 százalékáért felel. Ázsiában további három piacon van jelen a brit kiskereskedő: Dél-Korea, Malajzia és India (utóbbi szerepe egyelőre elenyésző).

Forrás: Tesco, Investor.hu

A Morgan Stanley múlt heti elemzése szerint a Thaiföldi operáció számít a Tesco legértékesebb nemzetközi egységének, értékét valahova 4,7-6,5 milliárd font közé taksálja az elemzőház. Ebben fontos szerepet játszik, hogy az elmúlt években az ázsiai egységek profitabilitása jócskán meghaladta a Tesco hazai, illetve európai áruházainak üzemi eredményhányadát. Tehát a kiskereskedelmi lánc egységnyi bevételre vetítve nagyobb profitot tud elérni Ázsiában.

Forrás: Tesco, Investor.hu

Rákaptak az új stratégiára a befektetők

Persze biztosat még nehéz mondani, hiszen egyelőre a Tesco egyik hírt sem kívánta kommentálni. Másrészt a januárban bemutatott stratégia egyelőre meggyőzte a befektetőket, az árfolyam hosszú mélyrepülése után ugyanis 27 százalékos emelkedést produkált a részvény. Minderre nagy szükség is volt, miután tavaly öt profitfigyelmeztetéssel izzasztotta meg befektetőit. Persze tartós fordulatról még nem beszélhetünk, ehhez hosszabb idő kell, mindenesetre a kezdeti lépések jól irányzottnak tűnnek. A következő negyedévek pedig majd eldöntik, hogy szükség lesz-e további lépésekre, beleértve újabb eszközeladásokat.

Tesco-napi grafikon (London)Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Befektetőként akár profitálhatunk is a Tesco esetleges fordulatából, az Investor Trader ügyfelei számára alig pár kattintással elérhető a részvény a londoni tőzsdén.