Rég indult ilyen jól a kereskedés a Renault részvényesek számára, mint ma. A 2014-es eredmények publikálását követően ugyanis mintegy 10 százalékot pattant a részvény árfolyama, amivel fontos szinteket sikerült maga mögött hagynia.

30 százalékos profitnövekedésről számolt be a harmadik legnagyobb európai autógyártóként számon tartott Renault 2014-re. Ahogyan arról már korábban is írtunk, rendkívül nagy volt a kereslet az alacsonyabb árkategóriájú Dacia modellek iránt, ami így nagyban ellensúlyozni tudta az orosz, illetve latin-amerikai piacokon visszaeső keresletet.

  • Az árbevétel vékonyka 0,3 százalékkal 41,1 milliárd euróra nőtt 2014-ben, amivel nem sikerült meghaladni a konszenzusban szereplő 41,25 milliárdot.
  • A befektetők szeme azonban érthető módon a profitra vetült. Márpedig az 1,61 milliárd eurós üzemi eredményével nem csak az egy évvel korábbi 1,24 milliárdot, de még az 1,45 milliárdos elemzői konszenzust is jócskán túlszárnyalta a Renault.

Szintén kedvező fejlemény, hogy osztalékot emelne a Renault, az erről szóló végső döntést pedig a soron következő közgyűlésen hozhatják meg a részvényesek. A menedzsment tervei szerint az előző évi 1,72 euróról 1,9 euróra emelkedne az egy részvényre jutó osztalék, ami így 2,5 százalékos osztalékhozamnak felel meg.

Ráadásul az 1,9 eurós osztalék csaknem centre pontosan megegyezik az elemzői várakozásokkal, a konszenzus alapján 1,91 eurós kifizetés volt várható. A soron következő években pedig tovább nőhet a szakértők szerint az osztalék, 2016-ban 2,29, míg 2017-ben 2,72 eurót fizethet ki a Renault.

Forrás: Investor.hu

Mit hozhat a jövő?

A jövőt illetően kedvező fejlemény, hogy a Renault menedzsmentje optimista kilátásokat fogalmazott meg 2015-re. Elmondásuk szerint Európa harmadik legnagyobb autógyártójának tovább javulhat a profitabilitása, miután 2014-ben már 3,9 százalékos üzemi eredményhányadot mutatott fel az egy évvel korábbi 3 százalékos marzsot követően. 2016-ban egyébként 5 százalék feletti eredményhányadot szeretnének elérni, amiben komoly segítséget jelenthet, hogy eddig a szakszervezetekkel történt megállapodásnak köszönhetően sikerült is befagyasztaniuk a béreket.

Carlos Ghosn, aki nem csak a Renault, de a Nissan vezérigazgatója is (miután a Renault 43 százalékos tulajdonos a japán autógyártóban), további költségmegtakarítást irányzott elő. A két cég között kooperációnak köszönhetően immáron 5 milliárd eurót szeretne megspórolni 2016-ig a korábban megcélzott 4,3 milliárddal szemben.

Ráadásul az értékesítés is bővülhet, a több eladott autónak köszönhetően pedig nagyobb bevételre tehet szert a Renault. A menedzsment szerint idén mind az európai, mind a globális autóeladások 2 százalékkal magasabb szintet üthetnek, mint tavaly. 2014-ben egyébként 2,7 millió autót adott el a francia gyártó, azaz a bázishoz képest 3,2 százalékos növekedést tudott felmutatni.

Meghatározó szintnél az árfolyam

9 százalékos emelkedésével nemcsak, hogy kitört az elmúlt hónapokban kialakult emelkedő trendcsatornából az árfolyam, de egészen a 76 eurós ellenállásig szárnyalt a részvény. Itt azonban várhatóan nem lesz könnyű dolga a Renault-nak, legutóbb tavaly tavasszal próbálkozott meg a szint legyűrésével, ami végül kudarccal zárult. A 76 eurós szint áttörése mégis óriási pozitívum lenne, hiszen ebben az esetben a 100 eurós szintek felé vehetné az irányt az árfolyam.

Renault napi grafikon (Párizs)Forrás: AmiBroker, Investor.hu