Igencsak elégedettek lehetnek 2015-ben a Peugeot részvényesei, hiszen a reggel közzétett gyorsjelentés hatására mintegy három és fél éves csúcsra ugrott az árfolyam. Mindez számokra lefordítva azt jelenti, hogy több mint 36 százalékot szárnyalt már idén a papír.

Három év után újra nyereséges évet zárt a Peugeot üzemi szinten, ráadásul az optimizmust tovább erősíti, hogy a elemzői várakozást is sikerült túlszárnyalnia Európa második legnagyobb autógyártójának.

Számok tükrében a Peugeot:

  • A befektetők által nagy figyelemmel követett korrigált üzemi nyereség 1,12 milliárd eurót tett ki 2014-ben, miközben az elemzők 953 millió eurós profitot vártak.
  • Összességében azonban nem tudott nyereséget felmutatni a nettó eredmény terén Peugeot, igaz az 555 millió eurós veszteség jóval alacsonyabb, mint a 2013-as 2,2 milliárdos mínusz.
  • Mivel a menedzsment még teljesítette céljait, így továbbra sem javasol osztalékfizetést.

Az eredmény száznyolcvan fokos fordulatában az autógyártónál bevezetett költségcsökkentési lépések, mint gyárbezárás, leépítés, bérek befagyasztása, illetve eszközeladások játszottak kulcsszerepet. Ráadásul itt még nincs vége a folyamatnak, ugyanis 2016-ra 12 százalékra csökkentené a munkabérek bevételekhez viszonyított arányát a tavaly 13,4 százalékról.

Közel 3 millió Peugeot és Citroen kelt el

2014-ben összesen 2,94 millió gépjárművet értékesített világszinten a Peugeot Csoport, 4,3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére a tavalyi értékesítési adat még mindig 18 százalékkal alulmúlja a 2010-es adatot, amikor is 3,6 millió autót tudott eladni Európa második számú gyártója.

A növekedést elsősorban Kína (+31,9%) biztosította, ahol immáron több autót sikerült eladnia, mint hazai piacán. 734 ezer értékesített járművével pedig a világ legnépesebb országa lett a Peugeot legnagyobb piaca. Ráadásul ne feledjük, hogy helyi partnerével, a Dongfenggel igen impozáns célt tűztek ki korábban, 2020-ig ugyanis 1,5 millió darabra kívánják felpörgetni éves autóeladásukat.

Forrás: PSA, Investor.hu

Mit vár 2015-től a Peugeot?

Kedvező fejleményként értékelhető, hogy a főbb piacaitól egyaránt kisebb nagyobb növekedésre számít a francia autógyártó vezetése. Habár az egyelőre még eladások javát adó európai régiótól kisebb, 1 százalék körüli bővülésre számítanak, addig az immáron legnagyobb piacnak számító Kínában 7 százalékos fellendülés várható. Eközben Latin-Amerika 10 százalékos, míg Oroszország 30 százalékos visszaesést produkálhat idén.

Ezen kívül a menedzsment továbbra is 2 százalékos üzemi eredményhányadot szeretne felmutatni 2018-ban az autógyártással foglalkozó részlegén, melyet középtávon (2019-2023) 5 százalékra kívánna feltornázni.

Gyorsít a Peugeot

Pozitívan fogadták a befektetők a Peugeot jelentését, aminek köszönhetően már 4 százalékos pluszban, 14 euró felett is járt az árfolyam. Ha sikerülne a kulcsszint közelében ragadnia, akkor akár az is előfordulhat, hogy három és fél éves csúcson zár az árfolyam.

PSA Peugeot Citroen heti grafikon (Párizs)Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Szárnyal az európai autóipar

Idén eddig egyáltalán nem lehet okuk a panaszra az európai autóiparba fektető befektetőknek, hiszen a részvények egytől egyig bő kétszámjegyű emelkedést mutatnak. A mai megugrásnak köszönhetően a Peugeot áll a legfényesebben, több mint 36 százalékos szárnyalást teljesítve, megelőzve a Renault és Fiat Chrysler párost. A teljesítményben igen fontos szerepet játszik az európai autóipar fellendülése, januárban már a 17. hónapban számoltak be növekvő értékesítésről a gyártók.

Forrás: Investor.hu