Hogyan keressünk többet, mint Obama?

Etsy, sál, csipke, fejpánt, kézműves, ThreeBirdNest
Első látásra nem túl izgalmas darabok... meg másodikra sem
Vágólapra másolva!
Ha van kézügyességünk, ha érdekelnek a világ legunalmasabb ruhadarabjai – sapka, sál, lábmelegítő –, valamint boltot nyitunk az Etsyn, ne csodálkozzunk, ha egy szép napon milliomosként ébredünk. Vagy mégsem ilyen szép a menyasszony?
Vágólapra másolva!

Amikor egy üzletben csipke fejpántok és „Etess és mondd, hogy csinos vagyok”-feliratú pólók számítanak topterméknek, előbb jelenik meg lelki szemeink előtt egy elvarázsolt mosolyú, ökovegán faölelgető fiatal nő smink nélkül, mint egy háromgyerekes üzletasszony, aki az elmúlt három évben 100 ezer darab tranzakciót bonyolított a világ legnagyobb virtuális kézműves piacterén. Bár irtó menő dizájnplatform, az Etsyn a legtöbb tulajdonos havi 20-30 eladás után már pezsgőt bont, a tagok kétharmada 100 dollárt sem keres meg a kötött gombokkal, frottír babákkal és nemezelt láncokkal. Hogy csinálja tehát Alicia Shaffer a kaliforniai Livermore-ban, hogy havonta átlag 80 ezer dollárt kasszíroz kötött holmival?

Első látásra nem túl izgalmas darabok... meg másodikra sem Forrás: https://www.etsy.com/shop/ThreeBirdNest

Egyszer lent

Az alig négy évvel ezelőtt elindított ThreeBirdNest – Shaffer a három gyermekét jelentő tetoválásáról nevezte el az üzletét – offline alapját azok a kézzel kötött fejpántok adták, amelyeket egy helyi kis butiknak kraftolt az anyuka. Vitték, mint a cukrot, ezért úgy döntött, online árusításba fog. Az Etsyn foglalt tárhellyel eredetileg annyi volt a célja, hogy ha beüt, abból fedezi majd a fociedzéseket és a táncórákat. De mivel Shaffer 2008-ban kisgyerekes kiegészítőket készített, és az az üzlete csúnyán földbe állt, az etsys jelenlét valószínűleg részben terápiás célokat is szolgált: nemcsak a veszteségét, a vállalkozói önbizalmát is reparálta.

Sok magyar kézműves választja a Meskát

Wild Judit 2008-ban regisztrálta az Etsyn Vadjutka nevű kézműves ékszermárkáját, de mostanra őt is meglehetősen kiábrándította a túl sok gyári termék. Az Etsy egyébként is inkább Amerika-, mint Európa-központú. Igaz, hogy külföldi vásárlókat nem tud elérni a magyar iparművészek online piacterén, a Meskán, mostanában mégis szívesebben használja az Etsynél, méghozzá nap mint nap. Két hétre előre elkészíti a fotókat, a képek minőségének tulajdonítja a siker legalább 50 százalékát, szerinte erre minden eladónak érdemes odafigyelnie. Igyekszik minél több kedvességet csempészni az üzletbe, minden emailre válaszol 24 órán belül, törzsvásárlói programot talál ki, sávosan kínál kedvezményt, a születésnaposok pedig 30 százalékos engedményt kapnak egy kiválasztott termékre vagy egy abban a hónapban megejtett vásárlásra.

Berúgta a motort a Pinterest

A ThreeBirdNest etsys forgalma már indulásnál megugrotta az átlagot, havi 90 tranzakció kifejezetten erősnek számít. Valószínűleg attól kapott lendületet az üzlet, hogy Shaffer minden termékéről fotókat osztott meg a Pinteresten, így az esztétikumra éhes közösség pillanatok alatt vásárlóerővé vált. Mindez ráadásul decemberben történt, a kiskereskedelem legerősebb hónapjában. Ezzel együtt az első iram nem akart csillapulni, Shaffer februárban már alkalmazottat vett fel, mert nem győzte a szállítást. Ma 15 fős csapat varrja a megrendelések egy részét – nagyon sok lábmelegítő, kesztyű és zokni Indiából érkezik félkészen, az üzemben egészítik ki gombokkal, csipkeszegéllyel –, valamennyien anyukák. De erről kicsit később.

A ThreeBirdNest sikerét éltető cikkek három pillért említenek: akkora figyelem és kedvesség az ügyfelek felé, hogy az már szinte fáj, aprólékos gondosság az adminisztrációban, illetve hogy a tulajdonos mélységesen elkapta az Etsy sajátos, 30 millió felhasználót érintő e-kereskedelem lényegét.

Ettől ilyen profi

Ha az ember beírja a keresőbe, hogy fejpánt, legalább 24 oldalnyi találat ugrik fel. Az nyer, aki előre tudja, melyikre fog kattintani a vásárló. Alicia Shaffer profin fotózott termékei azonnal kitűnnek a sorból, szó sincs a tűző napon kerti padra vetett és telefonnal kattintott holmiról, inkább felkérte a húgát modellnek, és a kompozícióra sem sajnálta az időt. Ami az üzlet közösségi profilját illeti, ritka alapossággal tölt ki minden bokszot, visz végig minden leírást, meséli el a bolt történetét a Rólunk fül alatt, és ad nevet a termékeinek. Nagyon sok Etsy-eladó a választott fantázianéven tölti fel a termékeit, ez pedig hiba. Ugyan ki fog „Kedvem volna beleharapni” vagy „Végre itt a tavasz” néven keresgélni a webszájton, ha almaformájú gombot vagy virágos szoknyát szeretne venni? Vagyis Shaffer arra esküszik, hogy a vásárló szemével kell vizsgálni a felületet, az ügyfél fejével kell megpróbálni gondolkozni.

Ami a marketinget illeti, a ThreeBirdNest teljes mértékig a legbejáratottabb és legárnyaltabb kisvállalati eszközöket, a közösségi média lehetőségeit használja. Minden megrendelő kupont kap, így valamennyi vásárláshoz 5 dollár kedvezmény jár a következőből. Minél többfajta cikkből igyekszik készletet halmozni, hogy a vállalt egy-két hétnél hamarabb tudja teljesíteni a megrendeléseket. Azonnal válaszol az emailekre. Mindent elkövet, hogy a „jöjjön máskor is” frázist tartalommal töltse meg.

Christmas in July

Réczey Melinda ezüst- és rézékszereket készít. Öt évvel ezelőtt regisztrált az Etsyn, de már meskás tapasztalattal. Az oldal forszát az egyedi dizájnban, a helyes árazásban, és az Etsyn kínálkozó számos ingyenes, de időigényes marketinglehetőségben látja: aki lájkolja más tervezők termékeit különböző csoportokban, sok visszalájkot kap, ezzel pedig előrébb sorolódik a találatok között. A legnépszerűbb, egyben leginkább egyedi terméke a fadizájnos gyűrű, abból ad el a legtöbbet.

Melinda elmeséli, hogy két éve foglalkozik az oldallal intenzíven, ez körülbelül napi 2 óra etsyzést jelent. A havi 20 eladás erősnek számít, ez persze október és december között rendre triplázódik. Ilyenkor és a nyár egy pontján – Christmas in July – 10-15 százalék kedvezménnyel kínálja gyűrűit, medáljait, fülbevalóit. Vannak az Etsynek saját akciós időszakai, ilyenkor is érdemes zsebbarát árakra állni, mert a nagyságrenddel több automatikusan érkező érdeklődő könnyebbség a marketingben. Az online adminisztrációt nagyon fontosnak tartja, minél részletesebben tölti ki a bokszokat, annál átláthatóbb a tranzakció, annál egyszerűbb eset bármilyen reklamáció vagy postázási kérdés. A Meskának az az előnye, hogy mivel sokkal kevesebb a felhasználó, egy-egy feltöltés sokáig a nyitó oldalon marad, ami az Etsyn elképzelhetetlen.

A kemény munka megtérül?

Az Etsy hősnője a busás haszon javarészét visszaforgatja, bővítést tervez, saját magának kiutalt tizenkét havi fizetése 55 ezer dollár. Azt, hogy ekkorát ment a dizájner piactéren, ő maga napi 24 óra jelenléttel magyarázza. Hogy este, amikor lefektette a gyerekeket, ott folytatja, ahol délután abbahagyta.

De azért lehet más oka is.

Alicia Shaffer története érthetően megmozgatja azokat, akiket érdekel a kézművesség. A kötött holmi, a mikrovállalkozás és a téboly nagy profit egy csokorba kötve túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. Ezzel párhuzamosan rengeteg Etsybolt-tulajdonos látja problémának, hogy bár piactérként és egészen apró kkv-k gyűjtőhelyeként távolabb sem állhatna az Alibabától, valójában egyre jobban hasonlít rá. Mert már szinte több az olcsón előállított, gyári késztermék, mint a valóban manufakturált ékszer, ruhanemű, kiegészítő, amelyből biztosan nincs két egyforma.

Légy a levesben

Fentebb mintegy mellékesen írtuk, hogy a ThreeBirdNestben sok esetben Indiából importált félkész holmira biggyesztenek utolsó simítást az anyukák. Ez maga a probléma. A pont, ahol hitelét vesztheti a mozgalom egésze. Shaffer ugyanis ezeket a darabokat változatlanul a „handmade” varázscímkével kínálja. Természetesen mindez súlyos csalásnak számítana, ha maga a webszájt nem lazított volna a szabályain jelentősen néhány évvel ezelőtt, de az eredmény meglehetősen ironikus, már-már morbid: ha egyszer létrejön egy platform azért, hogy ott a gyors, személytelen volumenes termelés ne érje utol a lassú, bíbelődős, de minden esetben egyedi gyártást, akkor miért engedik be utóbbi szegmensébe az előbbit?

Ez a dühös cikk egyenesen azt feszegeti, ha már annyira jó hely az Etsy, hogy Shaffer nem helyezte át a bázisát a saját weboldalára, vajon arányos jutalékot fizet – esetében 35 ezer dollárt? Azt is károsnak tartja, hogy cikkek sora propagálja a tébolyultan magas megtérülés mítoszát a kötött lábszármelegítőkkel, ami rengeteg iparművésznek hamis reményt ad. Jogos: sok célja van ennek a kézműves oldalnak, de az olcsó tömegimport éltetése nem tartozik közéjük.

A kézműves maradjon kézműves

A piacteret a kötőtűivel leigázó Shaffer története bombát robbantott, vagy legalábbis rég elfojtott feszültséget katalizált. Nem ér, rázzák a kerítést mérgesen a handmade mozgalom barátai, nem ér, hogy mindezért ők essenek el az Etsy előnyeitől. A platform egyszerűen túl jó ahhoz, hogy jobbról beelőzve agyonvágja a kínai gyártósor.