Kiugró állami költések a reklámpiacon

2015.03.03. 11:49

7,7 százalékkal többet költöttek tavaly a reklámra a cégek. A 2014-es teljes reklámtorta a 2013-as 175,5 milliárd forintról 189,05 milliárd forintra emelkedett – közölte a Magyar Reklámszövetség. Az állam tavaly 35 százalékkal többet költött reklámra, mint 2013-ban. Az adatokból az is jól látszik, hogy 2015-ben végre megállhat a lappiac zsugorodása.

Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke hangsúlyozta, hogy felhőtlen optimizmusra még idén nincs oka a piacnak. Óvatosan örülhetünk – tette hozzá. Többek között számos egyedi tényező befolyásolta a tavalyi évet, ugyanakkor olyan szabályozási- és piaci változások indultak meg 2014-ben, melyek hatásai 2015-ben és az azt követő években lesznek igazán látványosak.

2014-ben 7,7 százalékkal többet költöttek reklámokraForrás: Magyar Reklámszövetség

Így például a reklámadó bevezetése már tavaly is érezhető volt a piac számára, de ennek hatása az idén fog nagymértékben lecsapódni. Ugyanakkor az áremelkedések is hizlalták a tavalyi számokat - tette hozzá Urbán Zsolt. 

Az állam bízik a reklám erejébenForrás: MTI/Mohai Balázs

Kiugró állami költések

Urbán Zsolt kiemelte, hogy az éves reklámköltést soha ilyen mértékben nem befolyásolta még az állami költések kiugró növekedése, amely 35 százalékot tett ki 2013-hoz képest. Az állami költések ilyen nagymértékű emelkedése egyértelműen mutatja, hogy az állam bízik a reklám erejében, hisz a reklám hatékonyságában.

A választás és a foci vb erős hatással volt

2014-ben elsősorban a futball világbajnokság időszaka jelentett markáns ugrást a hirdetési piacon. A 2014-es teljes reklámköltés növekedésére erős hatással voltak az áprilisi és az őszi választások is.

A foci világbajnokság miatt jöttek a hirdetőkForrás: AFP/Adrian Dennis

Pálfordulás öt év után

Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke kiemelte, hogy a televíziós reklámpiac 2014-ben, öt évig tartó folyamatos csökkenést követően, újra nőtt. Mintegy 10 százalékos bővüléssel elérte az 50 milliárd forintot.

Novák Péter, az IAB Hungary elnöke kiemelte a digitális reklámköltések kapcsán, hogy óriási fejlődésen ment keresztül a magyar digitális reklámpiac. Míg 10 éve mindössze 4 milliárd forintot fektettek be a hirdetők, tavaly már több mint 49 milliárd forintot költöttek digitális reklámeszközökre, ami 20 százalékkal több, mint az előző évben.

Megállhat a lappiac zsugorodása

Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke elmondta, hogy a sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 60,179 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2014-ben meghaladta a 100 milliárd forintot. Mindent figyelembe véve, az előrejelzések szerint a hazai lappiac 2007 óta tartó zsugorodása 2015-ben megállhat.

2007 óta egyre kevesebb újságot adnak elForrás: MTI/Jászai Csaba

Turi Árpád, a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének elnöke azt mondta, hogy a rádiós piac 2014-es bevétele 5,8 százalékos emelkedést jelent. Az elnök hozzátette, hetente 7,3 millióan hallgatnak rádiót és ez kiváló eredmény és optimizmusra ad okot.