Kaliforniában hatalmas probléma a diákok tartozása: ha összeadnánk a felhalmozódott diákhiteleket, az összeg meghaladná az 1,2 billió dollárt. Egy helyi szoftvercég ötlete megoldhatja a kérdést. Nem is kell hozzá mást tenni, csak játszani.

A quiz játékok nagyon hálás témát adnak az appfejlesztésnek, úgy tűnik, üzletileg sem utolsó az ötlet. A tavalyi év egyik népszerű játékalkalmazása, a QuizUp, annyira megtetszett néhány befektetőnek, hogy 26 millió dolláros kockatőkét kapott.

Jó eséllyel pályázik hasonló sikerre a tegnap debütált Givling. A játék igaz-hamis műveltségi kérdésekből áll. A beugró egy körre 50 cent. Rengeteg témában kaphatunk kérdéseket, de három téves válasszal már ki is hullottunk. A játékosok random háromfős csapatokká állnak össze, és amelyik adott napon a legügyesebb volt, délben még némi készpénzhez is jut.

Így segíthet a közösségi finanszírozás a lerongyolódott diákokonForrás: http://givling.com/givling/

Nem ebben áll azonban a nagy ötlet. Az az egyetemista, akinek diákhitel-tartozása van, ezen a Facebook oldalon felveheti a Giving nevű alkalmazást. Kap egy virtuális sorszámot, a sor pedig 5 millió dollárhoz kígyózik. Azokat, akiknek tetemes a tartozásuk, előrébb sorolják. Amint a befolyó játékbeugrók összege eléri a 10 millió dollárt, a felét arra fogják felhasználni, hogy a sor elején állók diákhitelét eltöröljék. További 4 millió segítségével a legokosabb, legtájékozottabb játékosokból csinálnak gazdag embert, a maradék millióból pedig a napi jutalmakat finanszírozzák.

Logikus, hogy a játékosok többsége olyan hallgató lesz, akinek tartozása van, de a sorszámnak nem előfeltétele a részvétel a quizben. A Givling két alappillérre támaszkodva, nagyon innovatívan vesz célba egy súlyos társadalmi problémát. Az egyik a játék, a másik a közösségi finanszírozás. A quizek szerelmesei a beugró fél dollárosaikkal – ezek valójában virtuális érmék, egyszerre többet is lehet vásárolni belőlük – ugyanúgy projektet támogatnak, mintha bármely kalapozós oldalon tetszene meg nekik egy ötlet. Csak éppen ezúttal a projekt nem valamilyen tetszetős iparművészeti újítás, hanem a kaliforniai diákok égető gondja. Nyilvánvaló, hogy a két csoport – a játékosok és a megtámogatottak – akár 100 százalékban is fedheti egymást.

Ha bejön, a Givling valóban megoldhatja a diákhitelesek problémáját. A kaliforniai főiskolások és egyetemisták átlagosan 29 400 dollár kölcsönt vesznek fel, és erre a fajta hitelre nem lehet csődöt jelenteni. De ha tényleg megtehetik, hogy ésszel kijátsszák magukat belőle, az akár még iparágat, de legalábbis üzleti modellt is teremthet.

A debütálás napján a startup marketingese, Gayle Okumura Sullivan válaszolt néhány kérdésünkre:

Üzletrész: Ez az első fejlesztésetek?

Gayle: Igen. Nagyon izgatottak vagyunk.

Üzletrész: Mennyi ideig foglalkoztatok a játékkal?

Gayle: Két évig dolgoztunk rajta.

Üzletrész: A QuizUp adta az ötletet?

Gayle: Annyit mondhatok, nagyon alapos kutatást végeztünk a piacon most megtalálható termékek között.

Üzletrész: Hogyan marketingeltétek a Givlinget?

Gayle: Egyelőre csak az Egyesült Államokban indítjuk el, most a közösségi médiára és a szájhagyományra támaszkodtunk. Azt szeretnénk, ha minél gyorsabban összejönne a minél nagyobb közösség, hogy ténylegesen átvállalhassuk a hiteleket, és persze hogy a játékosainkat is jutalmazhassuk.

Üzletrész: Mire számítotok, milyen gyorsan éritek el a 10 millió dollárt?

Gayle: Nehéz kérdés. A landing page-en folyamatosan követheti minden érdeklődő, mennyi hiányzik még. Amint elértük a 100 százalékot, indítjuk a második kört, és ezzel egyre több diáknak tudunk segíteni.