Orbán: A Suzuki a rendszerváltás szimbóluma

Orbán Viktor új Suzuki Vitara
Vágólapra másolva!
Orbán Viktor adta át az első Esztergomban gyártott Suzuki Vitarát, ami a nyolcadik Magyarországon gyártott típus. Beszélt a gazdaság helyzetéről, a rendszerváltásról, az autóiparról, és sokat dicsérte a Suzukit.
Vágólapra másolva!

Orbán Viktor miniszterelnök adta át az első Esztergomban gyártott Suzuki Vitarát. Arcán kisfiús, picit bizonytalan mosollyal vezette be az autót a színpadra, sok köd és a fotósok vakuinak villogása közepette.

Tekerni kell

Ez persze csak az esemény végén történt meg, előtte még beszédet mondott a miniszterelnök. Orbán Viktor az az ember, akinek mindig van a tarsolyában egy-két közmondás, és aki megengedheti magának, hogy kerékpáros hasonlattal mutasson be egy új autót. A gazdaság ugyanis olyan, mint a kerékpár, tekerni kell, különben eldől, mondta Orbán Viktor, miközben a magyar kormány és a magyar gazdaság eredményeit ecsetelte.

Tekerni kell, különben eldől Fotó: Polyák Attila - Origo

Munkás, vállalkozó, kormány

A kormány és a gazdaság teljesítményének bemutatása csak azért került az új Suzuki átadására, mert Orbán Viktor szerint a jól működő gazdasághoz három dolog kell: munkás, vállalkozó és kormány. Az esztergomi gyár esetében ezek megvannak.

Egy japán közmondás

A munkásokra egyébként különösen büszkének kell lennünk, mert a magyar munkás a legjobb érv a külföldi befektetőknek arra, miért jöjjenek Magyarországra. A miniszterelnök sokadjára is megígérte 2018-ra a teljes foglalkoztatást, és előhúzott egy közmondást a fent említett tarsolyból: „A szorgalmasok közt nincs szegény.” Ezt Japánból hozta el hallgatóságának, és elismerte, hogy Magyarországon még sajnos nem ez a helyzet, de ez a cél.

A szorgalmasok közt nincs szegény Fotó: Polyák Attila - Origo

A rendszerváltás szimbóluma

Még egy dolgot ismert el a miniszterelnök: önnön múlandóságát. Az esztergomi gyár történetét bemutató fotósorozat után a Suzuki tulajdonosát méltatva megállapította, hogy miniszterelnökök jönnek és mennek, de Suzuki úr marad. Emlékeztetett rá, hogy Magyarországra a rendszerváltás után a Suzuki hozta vissza az autóipart (amit a háború után a kommunisták romboltak le), ezért a magyarok számára a Suzuki a rendszerváltás szimbóluma.

Két és fél millió

Az esztergomi Suzukit nem csak a miniszterelnök, de minden felszólaló, beleértve Esztergom polgármesterét, a magyar és az egész Suzuki vezetőit és a japán nagykövetet. Az esztergomi gyár a Suzuki harmadik legnagyobb részlege, ezért különösen fontos a cégnek. A Vitara a nyolcadik Suzuki-típus, amit itt gyártanak. Esztergomban a termelés 1992-ben indult, azóta a gyár már túl van a két és fél milliomodik kocsin, ami egyébként egy harmadik generációs Swift volt. A Magyar Suzuki 2015-ben körülbelül 165 ezer gépkocsi gyártásával számol, írja a cég közleményében.

Ahogy Orbán Viktor emlékeztetett rá, a Suzuki áttételesen 30 ezer embernek ad munkát, magában a gyárban 3100-an dolgoznak.

A rendszerváltás szimbóluma Fotó: Polyák Attila - Origo

Az új Vitara

Ami az új Vitarát illeti, az új szabadidőautó az S-Cross 1,6-os, 120 lóerős motorjait és futóművét kapta meg, de jobb terepjáró képességekkel rendelkezik, hasmagassága 18,5 centiméter. A gyártás előkészítése több mint két évvel ezelőtt kezdődött, azóta erre 150-160 millió eurót fordított a cég. A sorozatgyártást hosszú technológiai, gyártási előkészületek előzték meg. Oura Rjoicsi vezérigazgató 2014 novemberében Budapesten jelentette be, hogy Esztergomban megkezdik a felkészülést a Suzuki Vitara sorozatgyártására, és a típust az anyavállalat valamennyi piacára exportálják majd.

A Magyar Suzuki 70 ezer Vitarát tervez előállítani a gyártás első évében, áll a cég közleményében.