Az Integrált Közlekedésfejlesztési és Operatív Program (IKOP)keretein belül elérhető uniós és hazai források nem kevesebb, mint 27,2 százalékát, nagyjából 330 milliárd forintot a fenntartható városi közlekedés és az elővárosi vasútvonalak fejlesztésére fordítja a kormány.
A tervezett konkrét intézkedések között egyebek mellett a korszerű városi, helyi közösségi közlekedési járművek –villamos, HÉV, motorvonat, busz – beszerzése, valamint az agglomerációs, például a HÉV- vasútvonalak fejlesztése, továbbá a fővárosi villamosok és trolibuszok vonali infrastruktúrájának korszerűsítései szerepelnek.
„A fejlesztések elsősorban a kötöttpályás közlekedést érintik, a korábbi évekkel ellentétben a források nagyobb részét vasútfejlesztésre fordíthatjuk. Ezeknek a jelentősége az, hogy Magyarország akár a régió vasúti logisztikai központjává is válhat, mondta Pető Gábor, a MultiContact Consulting ügyvezető igazgatója.
„A tervezett elektronikus jegyértékesítési rendszer szintén az utasok kényelmét szolgálja, ugyanakkor kiemelt jelentőséggel bír a saját és a közösségi közlekedési járművek közötti átszállási kapcsolatok fejlesztése is. Ilyen például a P+R vagyis a „parkolj le és utazz”, illetve B+R „kerékpározz és utazz” lehetőségeket biztosító parkolók építése is.
Az IKOP forrásainak legnagyobb részét, 37,8 százalékát, megközelítőleg 450 milliárd forintot a transzeurópai közlekedési hálózat vasúti elérhetőségének javítására különítettek el.
A források 25,9 százalékát, 310 milliárd forintot a gyorsforgalmi útszakaszok országhatárokig történő meghosszabbítására, a meglévő közúthálózat kapacitásbővítésére, valamint közlekedésbiztonsági beavatkozásokra, többek között láthatóságjavító közvilágításra, pihenőhelyek fejlesztésére fordítják.
Valamivel több, mint 100 milliárd forintot, a források 9,1 százalékát fordítja a kormány a közép-magyarországi régión kívül eső és legfeljebb 20 kilométeres közútszakaszok fejlesztésére.
• M30 Miskolc–országhatár közötti szakaszának kiépítése I. ütem;
• M2 Budapest–Vác közötti szakaszának 2x2 sávossá bővítése;
• MÁV 200 és 300 férőhelyes motorvonatok beszerzése;
• Budapest elővárosi HÉV vonalak fejlesztése, felújítása;
• Megyei jogú városok vasútállomásai átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása megyeszékhelyek vasúti elővárosi körzetében;
• Rákospalota-Újpest–Veresegyház–Vác vasútvonal korszerűsítése
• Hungária körút–Rákospalota-Újpest vasútvonal korszerűsítés
• Kőbánya-Kispest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás