Ennyit még soha nem költöttünk vasútfejlesztésre

A MÁV-START Zrt. sajtótájékoztatója. Téma: a MÁV-START által az osztrák vasúttársaságtól (ÖBB) vásárolt használt vasúti személykocsik bemutatása a Keleti pályaudvaron 2015 március 18-án A MÁV-START Zrt. sajtótájékoztatója. Téma: a MÁV-START által az osztr
A MÁV-START Zrt. sajtótájékoztatója. Téma: a MÁV-START által az osztrák vasúttársaságtól (ÖBB) vásárolt használt vasúti személykocsik bemutatása a Keleti pályaudvaron 2015 március 18-án
Vágólapra másolva!
2020-ig a közlekedésfejlesztésre fordítható 1200 milliárd forint egynegyedét a városi és elővárosi tömegközlekedésre, fennmaradó részét pedig a transzeurópai közlekedési hálózat magyarországi elemeinek fejlesztésére fordítja a kormány – derül ki az MultiContact Consultig szakértői anyagából.
Vágólapra másolva!

Az Integrált Közlekedésfejlesztési és Operatív Program (IKOP)keretein belül elérhető uniós és hazai források nem kevesebb, mint 27,2 százalékát, nagyjából 330 milliárd forintot a fenntartható városi közlekedés és az elővárosi vasútvonalak fejlesztésére fordítja a kormány.

A fejlesztések nagyrésze a kötöttpályás közlekedést érintik Fotó: Szabó Gábor - Origo

A régió logisztikai központja lehetünk

A tervezett konkrét intézkedések között egyebek mellett a korszerű városi, helyi közösségi közlekedési járművek –villamos, HÉV, motorvonat, busz – beszerzése, valamint az agglomerációs, például a HÉV- vasútvonalak fejlesztése, továbbá a fővárosi villamosok és trolibuszok vonali infrastruktúrájának korszerűsítései szerepelnek.

A HÉV vonalak felújítására is kiemelt projekt Forrás: MTI/Máthé Zoltán

„A fejlesztések elsősorban a kötöttpályás közlekedést érintik, a korábbi évekkel ellentétben a források nagyobb részét vasútfejlesztésre fordíthatjuk. Ezeknek a jelentősége az, hogy Magyarország akár a régió vasúti logisztikai központjává is válhat, mondta Pető Gábor, a MultiContact Consulting ügyvezető igazgatója.

Biciklizz és utazz

„A tervezett elektronikus jegyértékesítési rendszer szintén az utasok kényelmét szolgálja, ugyanakkor kiemelt jelentőséggel bír a saját és a közösségi közlekedési járművek közötti átszállási kapcsolatok fejlesztése is. Ilyen például a P+R vagyis a „parkolj le és utazz”, illetve B+R „kerékpározz és utazz” lehetőségeket biztosító parkolók építése is.

Az IKOP forrásainak legnagyobb részét, 37,8 százalékát, megközelítőleg 450 milliárd forintot a transzeurópai közlekedési hálózat vasúti elérhetőségének javítására különítettek el.

2020-ig a közlekedésfejlesztésre 1200 milliárd forintot fordít a kormány Forrás: MultiContact Consulting Kft.

A források 25,9 százalékát, 310 milliárd forintot a gyorsforgalmi útszakaszok országhatárokig történő meghosszabbítására, a meglévő közúthálózat kapacitásbővítésére, valamint közlekedésbiztonsági beavatkozásokra, többek között láthatóságjavító közvilágításra, pihenőhelyek fejlesztésére fordítják.
Valamivel több, mint 100 milliárd forintot, a források 9,1 százalékát fordítja a kormány a közép-magyarországi régión kívül eső és legfeljebb 20 kilométeres közútszakaszok fejlesztésére.

Néhány nagyprojekt:

• M30 Miskolc–országhatár közötti szakaszának kiépítése I. ütem;
• M2 Budapest–Vác közötti szakaszának 2x2 sávossá bővítése;
• MÁV 200 és 300 férőhelyes motorvonatok beszerzése;
• Budapest elővárosi HÉV vonalak fejlesztése, felújítása;
• Megyei jogú városok vasútállomásai átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása megyeszékhelyek vasúti elővárosi körzetében;
• Rákospalota-Újpest–Veresegyház–Vác vasútvonal korszerűsítése
• Hungária körút–Rákospalota-Újpest vasútvonal korszerűsítés
• Kőbánya-Kispest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás