A rendszerváltás környékén alapított családi cégek most szembesülnek tömegesen a generációváltás problémájával. Megfelelő örököst találni azonban távolról sem egyszerű feladat.

Miközben a GDP 70-90%-át szinte mindenütt a családi vállalkozások adják, a rendszerváltás után alapított családi cégek mostanában szembesülnek az utódlás problémájával, amely akár végveszélybe is sodorhatja őket.

Most váltanak tömegesen

A 90-es évek elején alakult családi vállalkozások alapítói ebben az évtizedben érik el azt a kort, amely miatt már vállalkozásuk átadását kell megszervezniük.

A családi vállalkozásban - akárcsak egy családi házban - minden alkotóelemnek külön funkciót kell betöltenie.Forrás: Magyar Távirati Iroda Zrt./Balaton József

A magyar üzleti életben akadnak pozitív, a generációváltás problémáját orvosolni képes példák. Szűcs Károly, az egyik hazai, családi tulajdonban lévő építőipari vállalkozás vezetője idén januárban állt cégük élére. Elmondása szerint édesapjának nagy szerepe volt abban, hogy műszaki érdeklődését végül a családi vállalkozásban kamatoztassa. 

Van, akinek a networking

Károly több évnyi üzletfejlesztéssel és –vezetéssel a háta mögött fokozatosan veszi át a családi vállalkozást, melynél a fő kihívást a kapcsolati tőke „átörökítése” jelenti. „Ez bizalmi kérdés, nagyon fontos, hogy ki kit ismer személyesen. Elengedhetetlen, hogy saját kapcsolati tőkét alakítsunk ki – mondja a cégvezető, aki szerint a networking hatalmas segítségére volt abban, hogy a kollégái és az üzleti környezete elfogadja őt a cég új vezetőjeként.

Másnak a cégen belüli átadás

Egy másik híres példa, a Szamos Marcipán esete, ahol a harmadik generáció az elmúlt évtizedben vette át a cég operatív irányítását. Ők nem annyira a külső üzleti környezetre, sokkal inkább a cégen belüli zökkenőmentes átadás-átvételre helyezték a hangsúlyt. A Szamos esetét feldolgozó, kétrészes anyagunkat ittolvashatja.

Félretolják

Összességében a családi vállalkozásokat érintő utódlás kérdésére nincsen egyetlen jó válasz. A fontos, hogy a családi cégeknél legalább napirenden legyen a téma, igaz, sokszor még ez is jóval több, mint amiennyi figyelmet a kkv-k többsége áldoz a témának.

A harmadik generáció a kritikus

Ahogy egy tavalyi elemzésből kiderül, az öröklés kritikus pontja a harmadik generációnak való átadás, amihez persze elsősorban arra van szükség, hogy a vállalat három generációt felölelő időszakon keresztül fennmaradjon.

Ehhez pedig sokszor nem az öröklés az egyetlen végveszéllyel fenyegető csapda, amit el kell kerülniük.