Egyre elmosódottabb a határ offline és online vásárlás között

Vágólapra másolva!
Érdemes-e figyelni a nemzetközi trendeket és a makrogazdasági környezet változásait, ha egyszer a magyar gazdaság még messze nem tart ott, ahol az Egyesült Államok vagy épp a nyugat-európai országok? Pozíciónk ide vagy oda, a nemzetközi trendek néhány éven belül elérik hazánkat, így ha nyomon követjük az eseményeket, megtudhatjuk, milyen változásokra számíthatunk a közeljövőben.
Vágólapra másolva!

Nyugati vagy keleti a kereskedelmünk?

Térségünkben a trendeket a fejlett kereskedelmi infrastruktúrával rendelkező országok, főleg az USA és Nyugat-Európa határozza meg – emelte ki dr. Kozák Tamás főiskolai docens A kereskedelem perspektívái 2015 című tudományos fórumon a Budapesti Gazdasági Főiskola szervezésében. Az Egyesült Államokban és nyugaton a kereskedelmi forgalom 75 százalékát a hipermarketek viszik el, Magyarországon a multik részesedése 40 százalék. Kelet felé haladva egyre jobban érvényesülnek a hagyományos kereskedelmi formák, tehát a kisüzletek, piacok és szaküzletek dominálnak. Hazánk koncentrációs értékben már a nyugati területhez tartozik.

Otthonról vásárolni kényelmes

Az online kereskedelem a nyugati országok kereskedelmének lassan harmadát teszi ki. Az e-kereskedelem növekedését – ma csaknem 40 százalékos részesedés – erősen befolyásolják a vásárlói magatartások változása. Az interneten bárhonnan bármikor lehet vásárolni és gyorsan össze lehet hasonlítani az árakat. A személyes kapcsolat, a termék azonnali kézhezvétele és tesztelése viszont még mindig a hagyományos vásárlás mellett szóló érvek.

A forgalom számít

A rendszerváltás és a válság is negatív hatást gyakorolt a kereskedelemre. Az értékesítési hatékonyság növekedett, ezt mutatja az is, hogy bár 6-8 éve 160 ezer üzlet volt Magyarországon, és a számuk mára már 140 ezerre csökkent, de a négyzetméterre eső forgalom növekedett.

Melyik cég esélyleső, melyik hódító?

A kereskedelmi vállalatokat a piaci növekedés és a versenyelőny alapján négy fő csoportra osztotta az előadó.

  • Hódító

Piaca folyamatosan növekszik, és jelentős versenyelőnnyel is rendelkezik. Jellemzően aktív partnerkapcsolatokkal, fejlett marketinggel, és termékfejlesztéssel rendelkezik.

  • Kapaszkodó

A hódító ellentéte, aki a túlélésért küzd, nincs tőkéje, se megfelelő technikája, és elég fejlesztési forrása.

  • Esélyleső

Jó és növekvő piaccal rendelkezik, de nem elég versenyképes.

  • Aspiráns

Az esélylesővel szemben ő versenyképes, de nem növekszik a piaca. Bizonyos szempontból a hiper- és szupermarketek is ide tartoznak, hiszen nagy a részesedésük, de a piaci fejlődésük stagnál. Az aspiránsoknak stratégiai fordulatot hozhat a nemzetközi terjeszkedés.

Akkor merre?

A nemzetközi trendek azt sugallják, hogy a hazai kereskedelemben is egyre nagyobb szerep jut majd az elektronikus vásárlásnak, kezd elmosódni az offline és online kereskedelem határa. Lehetőség nyílik a kis- és középvállalkozások erősödésére. Az ipar és beleértve a kereskedelem alakulásáról sokat elárulhatnak a bizalmi indexek, ezeket az elemzéseket szakemberek és vezetők válaszaiból végzik. Az esetek túlnyomó részében jól jelzik a változásokat, tehát érdemes nyomon követni. A hazai kereskedelemben lassul a globalizáció, és a szakemberek kedvező makrogazdasági környezetre számítanak.