Mark Zuckerberg november óta minden csütörtökön kérdezz-felelek fórumot tart a Menlo Parki-i városházán. Tegnap, történetesen a harmincegyedik születésnapján, többek közt azt fejtette ki, miért nem tartja problémának, ha a gyerekek rákattannak a videójátékokra.

Bár nincs még elegendő adat annak vizsgálatára, tényleg káros-e a gyerekek fejlődésére, ha előbb tanulják meg kezelni a kütyüket, mint beszélni, a gyermekorvosok jellemző álláspontja nem meglepő módon a határozott tiltakozás. Egy a témában néhány hete megjelent tanulmány többek közt arról számol be, hogy minden hetedik totyogó napi egy óránál többet tölt a szülei tabletjével vagy telefonjával, de kétéves korára szinte mind aktív felhasználóvá válik.

Az online játék a programozás felé terelheti a gyerekeketForrás: PhotoAlto/Ale Ventura

Inkább a nagyiért aggódjunk

Igaz, olyan vélemény is elhangzott már, hogy korán kongatja meg a világ a vészharangot. Valóban esélyes, hogy a gyerekekben a korai digitális függőségtől nem fejlődnek ki bizonyos készségek, cserébe viszont megjelennek újak. Aggódni pedig inkább azon volna ésszerű, ahogy az idősek hétköznapjait átrajzolja a webkettő és az okoseszközök.

Mark Zuckerberg a saját történetével érvelt amellett, hogy a korai felhasználás nem káros. New Yorkban kemények a telek, de sajnos kisfiúként akárhányszor hógolyózni hívta a nővéreit, azok lerázták. Így hát kénytelen volt építeni egy hógolyós számítógépes játékot.

Ki szeretne hógolyózni?

Ma már úgy látja, mindenki így járt jól. „Maga a játék rettenetes lett, de én jól szórakoztam, a testvéreim pedig megúszták a hócsatát.” A hógolyós játékot újabb fejlesztések követték, egy amerikai kisfiú egyszer csak azon kapta magát, hogy beleszeretett a programozásba, hogy aztán röpke néhány évvel később, 2004 februárjában kisüljön belőle valami, amivel így vagy úgy egymilliárd ember foglalkozik naponta.

„Meggyőződésem, hogy a kérdés egész dinamikája fontos, rengeteg programozó így szeret bele a munkájába még gyerekfejjel. Egészen biztosan nem kezdtem volna programokat írni, ha akkoriban nem játszom ilyen sokat” – mondta Zuckerberg.

Fontos társadalmi hatások

A beszámoló szerint erről a tech genderproblémáira tért át: nagyon nem kiegyensúlyozott a terület, rosszak az arányok, női, afrikai-amerikai vagy hispán programozóból nagyon kevés van. Ezen pedig rengeteget javíthat, ha saját iniciatívából, a maguk örömére, például a videójátékokon keresztül lépnek be a tech világába. Elmondta még, hogy az általa ismert mérnökök zöme saját magát tanította programozni. „Márpedig közülük jó páran a világ élvonalába tartoznak” – tette hozzá.