Itt van Brüsszel válasza az M4-esről

2015.05.26. 20:24

Brüsszel még 2014 tavaszán megfogalmazta kifogásait az M4-es autópályával kapcsolatban, ezekre azonban az Orbán-kormány nem válaszolt, hanem visszavonta a finanszírozási kérelmet - derül ki Jávor Benedek Európai Parlamenti képviselő blogbejegyzéséből. 

A Párbeszéd Magyarországért politikusa korábban levélben fordult az M4-essel kapcsolatban az Európai Bizottság Regionális politikai főigazgatóságához a helyzet tisztázására, és a napokban kapott választ kérdéseire. 

M4Fotó: Bielik István - Origo

Szakmai kifogások

A 2013 októberében benyújtott projekttel kapcsolatban a Bizottságnál a szakmai kifogások hosszú sora merült fel - olvasható Jávor Benedek blogbejegyzésében, amelybe beletette az angol nyelvű levelek másolatát is.

  • Silánynak találták a stratégiai indoklást - egy helyi közlekedési fejlesztésekre szánt keretre benyújtottak egy transzeurópai közlekedési hálózatba illeszkedéssel indokolt tervet. Amely szerintük Budapest elkerülését célozta volna, a nyomvonala azonban egyenesen Budapestre vezetett rá.
  • Kifogásolták a párhuzamos kapacitások fejlesztését uniós forrásokból, a vasúti beruházások eredményeit (forgalom átterelése) tönkreteszi a párhuzamos útfejlesztés.
  • Súlyos környezetvédelmi aggályok merültek fel. A tervezett nyomvonal Natura 2000 területeket is érint, miközben az új autópálya helyett a meglevő út nyomvonalán megvalósuló útfejlesztés (pl. autóút) lényegesen olcsóbb lett volna, és a kedvezőtlen környezeti hatásai is lényegesen alacsonyabbak lehetnének.
  • Rendkívül silány a benyújtott költség-haszon elemzés, a becsült forgalmi adatok vélhetően jelentősen túlzóak, így a remélt haszon a valóságban várhatóan jelentősen elmarad a tervezettől.
  • Végül felvetették, hogy teljesen indokolatlan a beruházás árszintje - ezt azonban nem kartellel magyarázták, hanem azzal, hogy a kormány nem hagyott időt arra, hogy indokolatlanul magas árajánlatok esetén új közbeszerzést írjon ki.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK